Hogyan segíthetnek az elektromos kerékpárok az autómentes városok létrejöttében

Az elektromos kerékpárok szinte bárki számára lehetővé teszik a kerékpározást akár szórakozás akár közlekedés céljából, és segíthetnek abban, hogy végre megszabadítsuk a városokat az autóktól.

Az autók óriási kárt okoznak a városokban. Az utak kettévágják a városrészeket, zajjal és piszkos levegővel szennyezik lakó- és munkaterületeinket. Az utak és az ingyenes parkolás az ingatlanok hatalmas százalékát foglalják el.

Az autók eltávolítása a városokból javítja az élhetőséget, csökkenti a környezetszennyezést, és helyet szabadít fel a parkok és a szükséges lakások számára. De közlekedni attól még kell, és a kerékpárok jelenthetik az egyik legjobb módját ennek.

„A városokban élők számára az elektromos kerékpárok legjobb reklámja, hogy rengeteg pénzt megspórolhatnak velük. Nem kell fizetni az őrülten drága benzinért.  Nem kell araszolni a dugóban. A kerékpárok sokkal olcsóbbak, mint egy autó, és ha valaki nem tervezi, hogy elhagyja a várost, eladhatja autóját egy sokkal olcsóbb és környezetbarátabb alternatíváért ” – mondta Bryan Ray, a Biking Apex blog munkatársa a Lifewire-nek.

A kerékpárok előnyei egyértelműek. Azok az emberek, akik kerékpárral közlekednek, fittebbek, és – némileg meglepő módon – kevesebb szennyezett levegőt lélegeznek be, mint az autóvezetők. A parkolás egyszerűbb, és soha nem ragadnak a dugóban.

Az e-kerékpárok pedig nagy üzletet jelentenek. A Bird, elektromos roller-megosztó vállalat nemrégiben jelentett be egy új e-bike-ot, amely megvásárolható, és sok város kerékpármegosztó programja is kínál elektromos kerékpárokat.

De a városokban való kerékpározásnak is megvannak az árnyoldalai. Az egyik az, hogy sokan nem tartják magukat elég fittnek hozzá, vagy inkább nem szeretnének felhevülve és izzadtan megérkezni a célállomásukra (bár Európában több millió kerékpáros ingázónak sikerül eljutnia úti céljához anélkül, hogy beleizzadna a ruhájába).

Másfelől az elektromos kerékpárok segítséget nyújthatnak minden korosztály számára. Könnyűvé tehetik a félelmetes dombokat, és ugyanakkor a kerékpározás jótékony hatását is megadják.

Ha túljutunk a fizikai aggályokon, két dolog tartja az embereket vissza az autóról kerékpárra váltástól: a megszokás és a veszélyes utak.

„Az autókhoz az emberek megszokásból ragaszkodnak, inkább kényelemből és a státusz miatt maradnak mellettük, nem pedig valódi praktikus megfontolásból. Egy autót birtokolni költséges és stresszes is lehet időnként. Talán, ha egyre többen választják az e-kerékpárt, az infrastruktúrát is hozzáigazítják a változáshoz, így még többen csatlakoznak, és kerékpárra cserélik autójukat ” – mondta Casper Ohm , az Egyesült Királyság Vízszennyezési Útmutatójának szerkesztője e-mailben a Lifewire-nek.

Az autómentes (vagy drasztikusan kevesebb autós) városokba való sikeres átmenethez jobb infrastruktúrára van szükség. Biztonságos, fizikailag különálló kerékpárutakra, szabálymódosításokra, amelyek a kerékpárosokat és a gyalogosokat részesítik előnyben az autók helyett, bőséges parkolóhelyekre és így tovább.

Berlinben például a legtöbb fő útvonalon van kerékpárút, és a közlekedési lámpáknál zónák vannak kijelölve az autók előtt, ahol a kerékpárosok elől várhatnak, ahol láthatóak. A lámpák néhány pillanattal előbb váltanak zöldre a kerékpárosok számára. És – ami fontos – amikor útmunkálatok folynak, a kerékpárok is elkerülő sávot kapnak.

„Nem hiszem, hogy az e-kerékpárok jelentik a kulcsot az autómentes városokhoz, de drasztikusan megváltoztathatják azt, ahogyan az emberek látják a napi ingázást” -mondta Carmel Young, a Wheelie Great kerékpáros blog szerkesztője. „Amíg a városok nem fordítják arra költségvetésük egy részét, hogy biztonságos légkört biztosítsanak a kerékpárosok számára, úgy vélem, ez a legtöbb ember számára csak hobbi marad.”

„Ez nem csak a kerékpárokról szól. Az autók fokozatos megszüntetéséhez jobb tömegközlekedésre is szükségünk van, amelynek szintén kerékpárbarátnak kell lennie, így a kerékpárosok hosszabb szakaszokat is megtehetnek busszal vagy metróval.”

Az olyan városok, mint Párizs és Barcelona, jelentős lépéseket tesznek az autóhasználat visszatartása és az alternatívák javítása felé. A környezetkímélő célok elérése érdekében a városok legjobb módszere a kibocsátás csökkentésére az autók kiiktatása.

Forrás: Life Wire

https://www.lifewire.com/how-e-bikes-could-help-create-car-free-cities-5198438

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936