Hogyan tanítja a Waymo önvezető autóit a parkolókban való közlekedésre

Az autóvezetés során vannak olyan manőverek, amelyek kevésbé okoznak nehézséget a vezető számára, és vannak, amelyek problémásabbak. Így van ez az önvezető autók esetében is, vannak olyan helyzetek, amelyek kezelését nehezebb megtanítani nekik. Ilyenek például a parkolók.

A nagy bevásárlóközpontok parkolóiban általában ugyanúgy vannak közlekedési táblák, zebrák, sebességhatár, mint bárhol az utakon, de az autósok és a gyalogosok is hajlamosabbak ezeket figyelmen kívül hagyni, mint általában. Az emberek ott tolják át az úton a bevásárlókocsijukat, ahol nekik kényelmes, nem mennek el a zebráig, széthagyják a bevásárlókocsikat, az autók lerövidítik az utat egy-egy szabad parkolóhelyig, nem törődve a szabályokkal.

Forrás: Popular science

Ilyen helyzetekben sokkal nagyobb szerepe van a szociális jelzéseknek (mint például egy intés), mint egyébként, és ezeket az automata autók kevésbé értik meg, mint az emberek. A Waymo Kaliforniában épített fel egy nagy területű gyakorlópályát, amelyen mindenféle parkoló előfordul, tömeges, idegesítő vagy egyszerű. Itt a mérnökök kontrollálják a környezetet, tesztelik, hogy az autó mennyire képes kezelni az egyre komplexebb helyzeteket. Megnézik, hogy teljesít az autó, utána elvégzik a szükséges változtatásokat. Például meg kell tanítani az autóknak, hogy milyen helyeken lehet számítani előbukkanó gyalogosra, és ezeken a helyeken óvatosabban, lassabban kell haladnia.

A helyes navigációhoz, helyzetek, környezet felismeréséhez az autónak szüksége van egy kellően részletes térképre. A Waymo először végig vezeti az autót a feltérképezendő területen, lézerekkel, kamerákkal, radarral információt gyűjt a fizikai környezetről, mint az útszélesség, a kanyarok íve, stop jelzések elhelyezkedése. Az adatgyűjtés után a mérnökök eltávolítják a mozgó elemeket, mint például a gyalogosok, mert ezek nem lesznek mindig ott. Majd felcímkézik az egyes elemeket az autó számára, hogy például az utcasarok, az utcasarok. Így egy parkolóba érve például az autó tudni fogja, hogy az egy parkoló, és ez alapján milyen elrendezésre számíthat. Megtanítják neki a részleteket, hogy milyen irányúak a parkolóhelyek, hol haladhat a forgalom, stb. Mindazokat a dolgokat, amiket egy ember eleve tud, amikor egy parkolóba érkezik. Az autónak készített térkép adatokat nyújt számára az útvonalról, amerre haladnia kell az úticéljához, és alternatív útvonalat is, ha az eredeti nem követhető, vagy veszélyes. Mivel a parkolókban nem minden esetben van stop jelzés, az autóba beépítenek olyan pontokat, ahol mindenképpen meg kell állnia.

Nem árt tehát megjegyezni, hogy az autonóm autók nem tudnak bárhova kapásból elnavigálni, csak olyan helyeken boldogulnak, ahol már ismerik az út kialakítását.

Forrás:  Popular Science

https://www.popsci.com/waymo-self-driving-cars-parking-lots/

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936