Hogyan tervezhetnek a városok az autonóm járművek elterjedésére?

Egy új tanulmány szerint az autonóm járművek „a külvárosi terjeszkedés új hullámát indítják el, ami barátságtalanná teszik a városokat a nem autóval közlekedők számára – hacsak a kormányok nem hoznak a hatást csökkentő intézkedéseket már most”.

Amikor Carlos Ignacio Gutierrez technológiakutató azt a kérdést tette fel, hogy „mit jelenthet a robotautók térnyerése a földhasználat, a városi bevételek és az emberek autón kívüli életmódja szempontjából”, akkor történelmi adatok alapján értékelte, mi történhet az AV-k előtérbe kerülésével az amerikai utakon.

Gutierrez szerint az autonóm járművek széles körben elterjedt használata, különösen „ha a városok úgy döntenek, hogy a megosztott opciókra összpontosítanak – vagy legalábbis a nagyon olcsókra”, ugyanúgy terjeszkedést és „menekülési vágyat” indít el, mint ahogy az autók elterjedése a század elején sok – különösen fehér – amerikait a külvárosokba kergetett.

Ahogy a városközpontokba való ingázás gyorsabbá és kényelmesebbé vált („legalábbis amíg el nem kezdődtek a dugók az autópályákon”) az emberek a külvárosokba menekültek. „Nagyobb lakásokat akartak, jobb hangulatot a családjuknak és a kormány arra ösztönözte őket, hogy ezeket olcsón szerezzék be.” Eközben a színesbőrűek alacsony jövedelmű háztartásait kivonták a külvárosi elvándorlásból és a túl-szabályozott, alacsony forrásokkal rendelkező területekre sűrítették össze.”

Gutierrez egy ilyen folyamat újbóli bekövetkezésének megelőzésére ad javaslatokat.

Megszabadulni a parkolási minimumoktól most, és lehetővé tenni a fejlesztőknek, hogy újratervezzék a már meglévő parkolóhelyeket például okos megoldás arra, hogy felkészüljünk egy jövőre, ahol kevés vezető nélküli jármű járja a várost és csak azért áll meg időnként, hogy felvegye vagy kitegye utasát. A torlódási díjak, kordondíjak és más, a városok és külvárosok közötti autózást gátló fizetési rendszerek bevezetése is segíthet – különösen, ha az autonóm buszok díjtalanul közlekedhetnek.

„Még a régimódi zónás reform” is növelheti a „15 perces körzetek” elérhetőségét és „arra ösztönözheti a lakókat, hogy a sűrűbb övezetekben maradjanak ahelyett, hogy vezető nélküli járműveikben ismeretlen környékekre utazzanak.” Gutierrez szerint ezek az egyszerű stratégiák már most bevezethetők, mielőtt még a robot autók elterjednek az utakon. Ha a városok „erős közösségi közlekedési infrastruktúrát” építenek ki, mondja Gutierrez, a társadalom „hatalmasat profitálhat” az autonóm járművekből.

Forrás: Planetizen

https://www.planetizen.com/news/2021/10/114871-how-cities-can-plan-rise-autonomous-vehicles

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936