Igaz-e a mítosz, hogy az elektromos teherautók és buszok nem tisztábbak, mint a dízel
A hagyományos járművektől eltérően az elektromos járművek (EV) fizikailag nem bocsátanak ki CO2-t. De nem teljesen károsanyag-kibocsátásmentesek: üvegházhatású gázok kibocsátásával járhat az előállításuk és ártalmatlanításuk, valamint az általuk használt villamos energia előállítása során is keletkezik környezetszennyező anyag.
Gyakran ezek a közvetett kibocsátások jelentik a fő érvet, miszerint az elektromos járművek gyártása több üvegházhatású gázt termel, mint a nem elektromos járművek közlekedése.
A kutatási eredmények szerint viszont az EV-k jobbat tesznek a környezetnek, mint a hagyományos járművek. Majdnem minden forgatókönyv esetén az elektromos járműveknek még mindig alacsonyabb a kibocsátásuk, mint a hagyományos autóké: de különböző kutatások különböző szinten mutatják jobbnak az elektromos járműveket.
Az International Council on Clean Transportation (Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa) új tanulmányában a teherautókat és a buszokat is számításba vette, és azt találta, hogy az elektromos nehézgépjárművek is tisztábbak, mint a hagyományos járművek.
Kutatási eredményeik szerint az akkumulátoros teherautók és buszok érik el a legnagyobb károsanyag-kibocsátáscsökkenést élettartamuk során, a hidrogén-, benzin- és dízelüzemű járművekhez képest.
A teherautók és autóbuszok teszik ki az Európa útjain közlekedő járművek 2%-át, de a közlekedési kibocsátások negyedét adják.
A kutatók azt találták, hogy a gyártást is beleértve, egy 2021-ben üzembe helyezett akkumulátoros elektromos 40 tonnás félpótkocsi élettartama során legalább 63%-kal kevesebb káros anyagot bocsát ki, mint egy dízel.
Ez Európa kibocsátásmentes villamosenergia-hálózatának is köszönhető. Ha csak megújuló villamos energiát használnának, egy ilyen jármű 84%-os kibocsátás-csökkentést biztosítana.
A nagy emissziójú hidrogént használó hidrogénüzemű járművek 15%-kal kevésbé szennyezőek, mint a dízelautók. A kizárólag megújuló villamos energiából előállított hidrogén (zöld hidrogén) felhasználásával a hidrogénüzemű járművek 85%-kal csökkenthetik kibocsátásukat.
A földgázzal hajtott teherautók és autóbuszok csak 4-18%-kal csökkentették a károsanyag-kibocsátást a dízelhez képest. Ez a gáz nagyrészt metán, amely maga is erős üvegházhatású gáz, valamint elégetésekor CO2 keletkezik.
„A földgázüzemű városi buszok éghajlati előnyei a dízelhez képest a legjobb esetben is marginálisak” – mondja Nikita Pavlenko, a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Tanácsa üzemanyag-programjának vezetője.
„A metánszivárgás alááshatja a buszflották földgázra való átállásának előnyeit. A városoknak meg kell fontolniuk közlekedéspolitikai stratégiájukat ezen adatok alapján. Csak az akkumulátoros elektromos és egyes üzemanyagcellás elektromos teherautók képesek teljesíteni az ágazat klímacéljait.”
Forrás: Cosmos Magazine