Ilyen hajtással készülhetnek a jövő buszai
A magyar gyárral is rendelkező Allison leginkább a közepes és nehéz teherbírású haszonjárművekhez fejlesztett automata váltóiról lehet ismerős. Ha van valaki, aki aggódva figyelhette az elektromobilitással kapcsolatos trendeket, akkor az éppen ez a cég lehetett. Most úgy döntöttek előre menekülnek: bemutatták kompakt elektromos buszok számára fejlesztett hajtásláncukat.
Az új, ABE névre keresztelt hajtás elektromos hajtott tengelyből (e-tengely), elektromotorból, egy- vagy többsebességes váltóműből, olajhűtőből, szivattyúból és vezérlőelektronikából áll. A hajtáslánc 100 százalékban hasznosítja a rekuperáció, vagyis a fékezési energia visszanyerésből fakadó nyomatékot, illetve nemcsak szokványos városi forgalomban, hanem emelkedőkön is megfelelő nyomatékot biztosít.
A főegység 13 tonnás tengelyterhelésig használható, és az Allison szerint több erőt és nyomatékot közvetít, mint bármely más e-hajtási rendszer ebben a kategóriában. A duális motorral a tengely folyamatos erőátvitele 400 kilowatt (536 LE) a csúcsteljesítménye 550 kW, vagyis 740 LE. Az elektromotornál alkalmazott új hűtés lehetővé teszi, hogy a jármű hosszabb időn keresztül futhasson a csúcsteljesítmény közelében.
Az Allison új ABE-szériája az Alexandra Dennis Enviro500 típusú háromtengelyes autóbuszokban fog debütálni, amelyek az észak-amerikai Foothill Transitnál állnak forgalomba.
Fotó: Allison
Forrás: Vezess