Japán fejlesztési projektet indít az önvezető elektromos taxik számára
Az autonóm vezetési Tier IV startup célja, hogy még idén üzembe helyezze japán gyártmányú elektromos robotaxiját a tokiói utakon, saját nyílt forráskódú szoftverrel, amely az elektromos járműveket vezérli.
Japánban komolyan megkezdődött az önvezető taxikhoz szükséges autonóm járművek fejlesztésére irányuló projekt. A Tier IV, az autonóm vezetési technológiára szakosodott startup tervét a japán Gazdasági, Kereskedelmi és Ipari Minisztérium választotta be egy demonstrációs projektbe. Most hivatalosan is megkezdődött a prototípus fejlesztési projekt.
A Tier IV a nyílt forráskódú önvezető szoftver fejlesztésével és önvezető taxik bemutatóival vált ismertté májusban és júniusban Odaibában, Tokió szórakoztató negyedében. A nyilvános kísérletek idején a cég felfedte azon szándékát, hogy új, önvezető taxi-üzletágban való használatra tervezett járművet fejleszt ki. Ez a terv most előrehalad.
A Tier IV által kifejlesztett új jármű egy dobozos elektromos jármű, amelybe egy sofőrön kívül négy-hat utas fér. Elég tágas lesz egy család számára, mégis mozgékony marad.
Az eredeti tervezési javaslatból, amelyet a Tier IV mutatott a WIRED-nek, úgy tűnik, hogy a Tier IV taxi egy kisbuszszerű elektromos jármű lesz, a karosszériára szerelt érzékelőkkel. Az ablakok nagyok, a belső tér nyitott. Ezen túlmenően ebben a szakaszban nagy a valószínűsége annak, hogy a személyzet számára egy vezetőülést szerelnek fel, hogy figyelemmel kísérjék a taxi autonóm vezetési viselkedését. Távfelügyeleti rendszert is telepítenek.
A prototípus modell kifejlesztésében a vállalat együttműködik a Toray Carbon Magic vállalattal, amely jártas a szénszál-erősítésű műanyag fröccsöntést alkalmazó könnyű járművek tervezésében. A prototípuson végzett tesztek elvégzése után a Tier IV azt tervezi, hogy kifejleszt egy tömeggyártású változatot a szélesebb piac számára, amely kizárólag autonóm taxiként való használatra kerül értékesítésre.
A sorozatgyártású modell elkészülésének időpontjáról még nincs döntés. A Tier IV célja, hogy az üzemeltetési költségeket – beleértve magának a járműnek a költségeit is – a meglévő taxikkal azonos szinten vagy alacsonyabb szinten tartsa.
A Tier IV novemberben kezdi meg Japán első 4. szintű önvezető taxi szolgáltatásának kereskedelmi üzemeltetését a tokiói Odaibában. Ezekre a nyilvános utazásokra a kisbusz prototípusának fejlesztése közben kerül sor, így a bevezetés korai szakaszában a Tier IV ugyanazt a járművet használja majd, amelyet az év elején a bemutatókon is használt: egy tömeggyártású JPN Taxi nevű taxit. Ezek a kompakt járművek lidar érzékelőkkel és Tier IV önvezető szoftverrel vannak felszerelve.
Ez a kereskedelmi művelet a Tier IV és a meglévő taxitársaságok közös vállalkozása lesz, a legnagyobb taxitársaság, a Nihon Kotsu operatív irányításával. Néhány önvezető taxit készítenek elő, és közlekedtetnek igény szerint a Tokyo Teleport állomás, a Kokusai Tenjijo állomás és a Miraikan (Feltörekvő Tudományos és Innovációs Múzeum) között egy foglalási és feladási rendszer segítségével.
A járművekben azonban lesz egy személy a vezetőülésben, aki felügyeli az autonóm vezetést. Ennek nem csak a biztonságos működés biztosítása a célja, hanem annak bizonyítása is, hogy olyan sofőrök is tudják nyújtani ezt a szolgáltatást, akik nem rendelkeznek a hivatásos taxisofőrök tudásával vagy vezetési képességeivel. A viteldíjról még vita folyik, de valószínűleg ugyanaz lesz, mint egy hagyományos taxié.
Az önvezető taxiknak külön működési területük lesz, ami hasonlóvá teszi őket egy autonóm buszjárathoz. A szolgáltatásnak azonban megvan az az előnye, hogy rugalmasabban üzemeltethető, mint egy busz, és olyan területeken és olyan időszakokban is fuvart biztosít, ahol kevés a busz vagy a rendszeres taxi. Ezen túlmenően, ha az autonóm taxikat az egyszerű rövid távú utaztatásokra használják, ahol sok a felhasználó, az emberi sofőrök által vezetett taxik képesek lesznek a „nyereséges” munkára, például a távolsági utazásokra összpontosítani.
Mind az autonóm taxik fejlesztése, mind a kereskedelmi üzemeltetési szolgáltatás fontos lépésnek számít a Tier IV autonóm vezetési technológiája és jövőbeli üzleti tervei szempontjából. Ennek az az oka, hogy a Tier IV autonóm vezetési rendszereket, autonóm taximegoldásokat és autonóm jármű hardvert kíván biztosítani.
„Célunk, hogy a járműtől a rendszerig mindent összeállítsunk, hogy a projekt elindítása után néhány hónapon belül megkezdhessük az autonóm taxik kereskedelmi üzemeltetését” – mondja Shinpei Kato, a Tier IV alapítója, elnök-vezérigazgatója és technológiai igazgatója. A japán kormány azt tűzte ki célul, hogy 2027-ig országszerte több mint 100 településen 4. szintű autonóm közlekedési szolgáltatásokat nyújtson, Kato pedig úgy véli, hogy a Tier IV hozzájárulhat e cél megvalósításához.
A Tier IV célja, hogy 2025-ig Tokió három helyén, köztük Odaibában, valamint más központi Tokiói területeken, például Sindzsukuban és Minatoban önvezető taxik kerüljenek kereskedelmi forgalomba. Valószínű, hogy az időszakok és az útvonalak korlátozottak lesznek, hogy elkerüljék a versenyt a hagyományos taxikkal. Ezek a kereskedelmi szolgáltatások bemutatóként szolgálnak majd a Tier IV önvezető technológiájának és önvezető taxi megoldásainak népszerűsítéséhez Japánban és külföldön egyaránt.
A Tier IV üzleti modellje fontos ebből a szempontból. A vállalat nyílt forráskódúvá tette autonóm vezetési szoftverét, az Autoware-t, így azt a vállalatok és kutatóintézetek szabadon letölthetik és használhatják. A Tier IV a világ minden tájáról érkező mérnökök és kutatók bevonásával azt reméli, hogy az autonóm vezetési technológia gyorsan fejlődik, miközben csökkenti a fejlesztési költségeket.
A cég azt tervezi, hogy az Autoware-t az önvezető taxikba is bevezeti, és technológiai megoldásként külső felek számára is biztosítja, miközben az új fejlesztésű EV robotaxiját is komplett csomagként kínálja.
Ez lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy csak az önvezető taxirendszert vásárolják meg a Tier IV-től, vagy teljes csomagot válasszanak, beleértve a járművet, vagy saját autonóm járműveiket fejlesszék a nyílt forráskódú Autoware segítségével.
A vállalat azt is reméli, hogy az autógyártók az Autoware alkalmazást fogják alkalmazni saját autonóm járműveik fejlesztésére, a Suzuki és az Isuzu Motors már beruháztak a Tier IV-be. Ebben a tekintetben a Tier IV stratégiája eltér az amerikai Waymo stratégiájától, amely vertikálisan integrálja az önvezető taxikhoz szükséges technológia legtöbbjének fejlesztését.
Japán vidéki területein sorra leállítják a tömegközlekedési infrastruktúrát, például a vonatokat és a buszokat, és ez Japán elöregedő lakossága részére komoly taxi- és buszsofőrhiányhoz vezetett. Tekintettel erre a helyzetre, a szabályozók felvetették annak lehetőségét, hogy az önvezető taxiknak többé nem lesz szükségük a Föld-, Infrastruktúra-, Közlekedési és Idegenforgalmi Minisztérium jóváhagyására, ha a meglévő taxitársaságokkal közösen működnek.
Az önvezető taxik most is addig üzemeltethetők, amíg a vezetőülésben egy felügyelőként is eljáró személy ül, így a robotaxit akkor is könnyű bevezetni egy területre, ha a hivatásos sofőrök hiányoznak. A teljesen autonóm vezetés megvalósulása esetén is jó eséllyel lehet majd távfelügyelettel megoldani a közlekedést egyes területeken.
A Tier IV reméli, hogy az önvezető taxik modelljének gyors bemutatásával több vállalati partner alkalmazza majd a vállalat technológiáját és hardverét a szolgáltatások nyújtásához. „Úgy gondoljuk, elég lenne, ha a saját fejlesztéseinket körülbelül három helyen értékesítenénk” – mondja Kato, a Tier IV. „Azáltal, hogy ezt referenciamodellként tesszük, szeretnénk megkönnyíteni a partnercégek számára szolgáltatásaik bevezetését.”
Vagyis ahogy a Google az Android okostelefonok világában modellként fejlesztette Pixel sorozatát, úgy a Tier IV számára is logikus lenne a platformtól kezdve a működéshez szükséges megoldásokon át a járművekig mindent egybecsomagolni és csomagként való működését a kereskedelmi forgalomban.
A cég emellett az Autoware-t is világszerte terjeszti. „Japán az egyetlen ország, amely referenciamodellként mutatja be a szolgáltatást – mondja Kato –, de fontolgatjuk, hogy szoftvereket, hardvert, megoldásokat és egyéb dolgokat biztosítunk a globális piacnak.” Valójában az Autoware-t Kínában használják legszélesebb körben, és terjed az Egyesült Államokban, Tajvanon és más országokban.
„A jövőben rugalmasan tudunk majd reagálni a régiótól és az igényektől függő kérésekre, tudunk csak szoftvereket, csak alkatrészeket, vagy akár teljes járműveket és rendszereket is biztosítani” – mondja Kato. „Az, hogy melyik rész lesz nagyobb súlyú, az országtól vagy régiótól függ, és őszintén szólva még nem tudjuk. Ennek ellenére szeretnénk abban a helyzetben lenni, hogy mindent meg tudjunk adni, ha van rá igény.”
Forrás: www.wired.com