Japánban a hidrogén meghajtású autókban látják a jövőt
Bár az utóbbi években az autógyártók egyre inkább az elektromos autókra koncentrálnak a károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében, Japánban úgy látják, hogy nem ez az egyetlen lehetséges megoldás.
A Toyota legújabb, hidrogénüzemű üzemanyagcellás modelljébe, a Mirai-ba (jelentése: jövő) már szénszálas hidrogén tartályokat építenek be. A rendszer a levegőben lezajló hidrogén és oxigén közötti kémiai reakciót felhasználva állít elő elektromos energiát, így nem szennyezi a környezetet, ugyanolyan csendes, mint az elektromos autó és csak vizet bocsát ki magából.
Egyelőre még csak nagyjából 10 autót szerelnek össze így naponta, világszerte pedig körülbelül 11 ezer hidrogén meghajtású autó fut az utakon. Ennek közel fele Kaliforniában, ahol rendkívül szigorúak a járművek károsanyag-kibocsátását szabályozó törvények, és adójóváírásokkal ösztönzik az elektromos és hidrogéncellás autók vásárlását.
A Japán Mirai egyelőre elég drága, nagy az előállítási költség, de a Toyota szerint ez csökkenni fog a termelés növekedésével, a következő hat évben 200 ezer ilyen jármű előállítását tervezik. Dél-Koreában a Hyundai gyár 2030-ra 700 ezer hidrogéncellás autó gyártását tervezi.
A hidrogéncellás autó előnye, hogy nem igényel külön infrastruktúrát a töltése, mint az elektromos autóké, ugyanannál a benzinkútnál feltölthetők lesznek, mint a hagyományos autók. A nehézség az, hogy ez ilyen autók elterjedéséhez kiépített töltési lehetőségekre van szükség, de mielőtt elterjednének, nem nagyon érdemes nagy infrastrukturális beruházásokba fektetni a vállalatoknak.
Ráadásul a hidrogén üzemanyag előállítása önmagában is energiaigényes, és – mint az akkumulátoros elektromos járművek esetében is – földgáz vagy szén felhasználásával történik, tehát mégsem annyira környezetkímélő, mint ahogy hangzik.
Forrás, fotó: NPR