Jobb autós közlekedésbiztonság? Figyeljük meg a rovarokat, mondják a tudósok
Néhány autógyártó úgy tűnik az önvezető autók útját járják, de még akadnak problémák. Az autonóm autók döntési képességeivel kapcsolatos aggodalmak megnehezítik, hogy integrálódjanak a közlekedésbe.
A vezetés közbeni balesetek elkerülése érdekében az autonóm járművek egy LiDAR rendszert használó ütközés elkerülő érzékelőt alkalmaznak. A technológiának azonban megvannak a maga kihívásai is. Az egyik, hogy a tényleges LiDAR modulok csak bizonyos mértékig miniatürizálhatók, és legtöbbjük nagy mennyiségű energiát igényel a tápellátáshoz.
A Pennsylvania Állami Egyetem tudósai most inkább a természetet tekintik az önvezető autók iránymutatójának.
A csapat azokat az idegi áramköröket tanulmányozta, amelyek megakadályozzák, hogy a rovarok, például a sáskák repülés közben más tárgyakba ütközzenek. Ennek eredményeként egy optoelektronikus érzékelőt fejlesztettek ki, amely nyolc fényérzékeny „memtranzisztort” használ.
A processzor mérete mindössze 40 négyzetmikrométer, és mindössze néhány száz picojoule energiát vesz fel. Összehasonlításképpen, ez több tízezerszer kevesebb, mint egy hagyományos LiDAR rendszer.
Az eszköz segít megbecsülni az autók távolságát a fényszórók intenzitásában bekövetkezett változások mérésével – vagyis minél erősebbek a lámpák, annál közelebb van az autó. Amikor tényleges járműveken tesztelték, a rendszer két-három másodperccel azelőtt meg tudta jósolni a két járműből származó baleseteket, hogy azok bekövetkeztek volna.
Lehet, hogy ez nem tűnik hosszúnak, de akár néhány másodperc is elegendő időt biztosíthat a járműnek, hogy kikanyarodjon az útból és megmentse utasait. Az ACS Nano-ban megjelent cikk szerint a vezetéseknek mindössze 25%-a történik éjszaka, a legtöbb halálos baleset mégis sötétben történik. És mivel az önvezető autók száma egyre növekszik, egyértelmű, hogy gyors megoldásra van szükség.
Forrás: Design Taxi
https://designtaxi.com/news/421901/Better-Road-Safety-For-Cars-Look-To-The-Insects-Say-Scientists/