Két kínai vezető nélküli robotaxi szolgáltatást hagytak jóvá Pekingben
Kína hivatalosan is megtette a következő lépést a vezető nélküli robotaxik jövője felé vezető úton.
Két autonóm telekocsival foglalkozó cég, a Pony.ai és a Baidu’s Apollo Go hivatalos jóváhagyást kapott arra, hogy megkezdjék SAE 4-es szintű autonóm robotaxi flottájuk használatát Peking közútjain biztonsági vezető nélkül.
Bár egyik cégnek sem kell biztonsági vezetőt ültetnie a kormány mögé, de kell lennie egy fő személyzetnek a fedélzeten. Például a Pony.ai járművében egy biztonsági felügyelőnek kell ülnie az első utasülésben.
Ez a két vállalat mostantól a kínai főváros Yizhuang kerületében, egy 60 négyzetkilométeres kijelölt területen üzemeltetheti robotaxi flottáját, ami háromszor nagyobb, mint a korábban engedélyezett terület.
A Baidu azt állítja, hogy kezdetben 10 Apollo Go autonóm járműve fog közlekedni anélkül, hogy a kormánykerék mögött ülnének, a CNBC szerint a Pony.ai pedig kezdetben négy vezető nélküli robotaxit üzemeltet majd.
Mindkét cég törekszik robotaxi flottájának bővítésére, a Baidu jelezte, hogy „a későbbi szakaszban” további 30 autonóm jármű hozzáadását tervezi.
Ebben a szakaszban a Baidu robotaxi flottája napközben délelőtt 10:00 és 16:00 óra között üzemel, és a felhasználók az Apollo Go mobilalkalmazással sofőr nélkül utazhatnak.
A Pony.ai felhasználói viszont már reggel 9-től délután 5-ig rendelhetnek vezető nélküli robotaxit a PonyPilot+ mobilalkalmazás segítségével.
A vezető nélküli engedély megszerzéséhez a Pony.ai-nak meg kellett felelnie a biztonsági kritériumoknak, amelyek azt vizsgálták, hogy az autonóm autó hogyan tud navigálni védtelen balkanyarokban, ideiglenes építési zónákban, szmogban, valamint heves esős és havas körülmények között.
Várhatóan a Baidunak is hasonló folyamaton kellett keresztülmennie ahhoz, hogy megkapja a vezető nélküli engedélyt.
„A Pony.ai jóváhagyása a vezető nélküli robotaxik működtetésére Pekingben egy kritikus mérföldkő a Pony.ai vezető nélküli önvezető járműveinek tesztelésétől a nyilvános, utasok számára kínált vezető nélküli robotaxis utak felé” – mondta James Peng, a Pony.ai társalapítója és vezérigazgatója.
Mind a Baidu, mind a Pony.ai 2021 novemberében kereskedelmi engedélyt kapott, hogy megkezdje a robotaxi szolgáltatások díjának felszámítását, ha biztonsági kezelők ülnek a vezetőülésben. Nem világos azonban, hogy ez átkerül-e a vezető nélküli robotaxi szolgáltatásokra.
A Pony.ai kínai-amerikai robotaxi céget 2016 végén alapították, és azt állítják, hogy több mint 11 millió valós autonóm vezetési kilométert tett meg világszerte. Emellett olyan cégekkel is együttműködik, mint a Toyota, a FAW Group és a GAC Group.
A Baidu viszont egy kínai multinacionális technológiai vállalat, amelyet 2000-ben alapítottak. Leginkább keresőmotorjáról ismert, és 2017-ben indította útjára Apollo autonóm jármű projektjét.
Ezek a kínai vezető nélküli autonóm járművek nem világelsők, hiszen az olyan cégek, mint az Alphabet’s Waymo és a GM leányvállalata, a Cruise, az Egyesült Államok bizonyos területein már üzemeltetnek robotaxikat, amelyekben nincs biztonsági személyzet.
A Waymo már díjat számít fel az ügyfeleknek a robotaxik használatáért Arizonában, míg a Cruise az engedély jóváhagyására vár, amely lehetővé teszi, hogy San Franciscóban díjat számítson fel.
Más autógyártók, például a Volkswagen és a Hyundai is dolgoztak autonóm robotaxikon, stratégiai partnereiknek köszönhetően, azzal az általános céllal, hogy ezeket az évtized közepe előtt bevezessék.
Forrás: Car Expert
https://www.carexpert.com.au/car-news/two-chinese-driverless-robotaxi-services-approved-in-beijing