Kína a hidrogén meghajtásban látja a jövőt

A Tesla vezérigazgatója, Elon Musk évekig gúnyolódott az ötleten, hogy hidrogén cellákat használjon az elektromos akkumulátorok helyett a következő generációs zöld járművek meghajtásához.

Kína viszont, az elektromos autók legnagyobb piaca nem zárkózik el az akkumulátorok alternatíváitól. A tisztviselők támogatják a hidrogén meghajtású autók, teherautók és buszok fejlesztését, Peking pedig díjazza azokat a városokat, amelyek elérik az ilyen irányú célkitűzéseket.

A november 2-án  megjelent új, energia felhasználású járművekre vonatkozó 15 éves tervben a Kínai Állami Tanács elmondta, hogy az ország egy üzemanyagcellás ellátási lánc kiépítésére és a hidrogén meghajtású teherautók és buszok fejlesztésére összpontosít. Xi Jinping elnök szeptemberben 2030-ra tűzte ki a káros anyag kibocsátás csökkentés megkezdésének határidejét Kína számára.

Forrás: Bloomberg

„A hidrogén várhatóan fontos szerepet játszik az ország üvegház hatású gáz kibocsátásának drasztikus csökkentésében”, mondta Kevin Jianjun Tu, az Ifri francia cég munkatársa egy októberben közzétett jelentésben.

Kína arra törekszik, hogy 2030-ig egymillió üzemanyagcellás járművet hoz forgalomba a hatóságok által kidolgozott energiatakarékos járművekre vonatkozó fejlesztési terve szerint, annak ellenére, hogy tavaly az országban még csak 2700 ilyen autót értékesítettek.

Kína a hidrogén meghajtás iránti megújult érdeklődésével még inkább megelőzi az Egyesült Államokat a következő generációs autók terén, még akkor is, ha az újonnan megválasztott elnök, Joe Biden próbálja előmozdítani a „tiszta autók” fejlődését.

Elméletileg az üzemanyagcellák ideális alternatívát jelentenek a belső égésű motorokra, mivel a hidrogén és az oxigén kémiai reakciói nem bocsátanak ki szenet. A hidrogénnel működő járművek üzemeltetése azonban drága, a hidrogén tárolásának és szállításának nehézségei megnövelik a költségeket.

Az állami tulajdonú Sinopec olajfinomító október 29-én közölte, hogy hidrogéntermelésbe, szállításba és üzemanyagcellákba fektet be, és  üzemanyag-töltő állomásokat épít hidrogénüzemű járművek számára. Az új infrastruktúra valószínűleg támogatni fogja a hidrogén-meghajtású teherautókat és buszokat, miközben az autók számára a lítium-ion akkumulátorok maradnak dominánsak. A hidrogén-meghajtás hasznos a haszongépjárművek esetében, mivel egy üzemanyag-cellás autó egy tankolásnyi hidrogénnel messzebbre tud menni, mint egy akkumulátoros jármű egy töltéssel, mondta az Anhui Mingtian Hydrogen Energy Technology Co. elnöke, egy olyan startupé, amely üzemanyag-cellákat és más alkatrészeket fejleszt a hidrogénüzemű járművekhez. A hidrogén tank feltöltése emellett gyorsabb is, mint az elektromos akkumulátorok újratöltése.

Forrás: Bloomberg

Wang szerint Kína éves üzemanyagcellás autó eladása tízszeresére fog nőni a következő öt évben, és 2035-re eléri majd a fél milliót, három éven belül pedig Kína lesz az első számú piac ezen a területen.

A sanghaji székhelyű SAIC Motor Corp. szeptemberben közölte, hogy tíz hidrogénjárművet tervez bevezetni 2025-ig.

A hidrogén-üzemanyagcellás motorokat fejlesztő Beijing SinoHytec Co. mintegy 1,4 milliárd jüant (213 millió dollárt) gyűjtött össze egy augusztusi nyilvános ajánlattétel során, és egyike azon öt kínai vállalatnak, amelyek júniusban összefogtak a Toyota Motor Corp.-pal, hogy üzemanyagcella rendszereket fejlesszenek haszongépjárművekhez.

A japán autógyártó úgy látja, hogy a piacot inkább hidrogénüzemű teherautók és buszok uralják, mintsem személygépkocsik – mondta Chisato Yoshifuji, a Toyota projektmenedzsere. „Kína a haszongépjárművekre koncentrál, és ez összhangban áll a Toyota gondolkodásmódjával” – mondta. „Ez egy hatalmas trend, amelyet a kormány támogat.”

Más külföldi támogatású vállalatok a hidrogén-teherautókban is látnak lehetőségeket. A Hyundai Motor Co. november 5-én megállapodást jelentett be öt kínai partnerrel a hidrogén üzemanyagcellás haszongépjárművek fejlesztésének előmozdításáról.

„A Hyundai úgy véli, hogy Kína hatalmas potenciállal rendelkezik a hidrogénüzemű haszongépjárművek terén” – mondta In Cheol Lee, a Hyundai ügyvezető alelnöke és a haszongépjármű-részleg vezetője. A Hyundai és regionális partnerei célja, hogy 2025-ig mintegy 4000 üzemanyagcellás elektromos haszongépjárművet szállítsanak Kínába.

Az Anheuser-Busch InBev SA/NV italgyártó ázsiai leányvállalata eközben négy hidrogén üzemanyagcellás teherautót adott hozzá flottájához – a társaság szeptember 28-ai bejelentése szerint. A sör szállítását tervezi a teherautók segítségével, ezzel Kína lesz az első nemzet, ahol a vállalat ilyen járműveket telepített sörszállítás céljára. „A teljesen elektromos járművek és az üzemanyag-cellás autók egyaránt fontosak új energia járműfejlesztési stratégiánk szempontjából, és hosszútávon egymás mellett fognak működni”, mondta januárban Wan Gang, aki a Kínai nemzeti tanácsadó testület elnökhelyettese.

Sok szkeptikus osztja Musk nézeteit. Az üzemanyagcellák kevésbé hatékonyak, mint az akkumulátorok és a támogató infrastruktúra – mint például a töltőállomások – kiépítésének költségei sokkal magasabbak, derült ki az IDTech, cambridge-i kutatócég által ebben a hónapban közzétett jelentésből. Az üzemanyagcellás járművek „a következő évtizedben továbbra is bukásra vannak ítélve a kereskedelemben”.

A kínai vezetők azonban egyelőre nyitva tartják a lehetőségeket, míg meglátják, hogy hogyan fejlődik a technológia.

„A terv korlátozott részletei arra engednek következtetni, hogy nemzeti szinten a politikai döntéshozók még mindig a hidrogén kínai energiagazdaságban betöltött szerepéről és az ország 2060-ig tartó szén-semlegességi céljáról tanácskoznak” – írták a BloombergNEF elemzői, Siyi Mi és Jinghong Lyu. november 13-án, hivatkozva Kína új energiaforrású járművekre vonatkozó 15 éves tervére.

A ReFire, shanghai-i startup, amely üzemanyagcellás motorokat gyárt, az egyike azoknak a cégeknek, amely ennek ellenére felkészül a kereslet növekedésére. Nagyjából ezer motort gyártanak egy évben kínai teherautó és buszgyártók számára, és 2024-re már éves szinten 20 ezres keresletre számítanak. Ahogy a hidrogén nagyobb elfogadottságot kap, versenyképesebbé válik majd az elektromos járművekkel szemben, mondta Robin Lin, a cég elnöke.

„Nagy esély van a hidrogén árak drámai csökkenésére”, mondta. „Ha a hidrogén meghajtás elég olcsóvá válik, ez lesz majd a kézenfekvő választás.”

Forrás: Bloomberg

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-11-19/china-defies-elon-musk-s-warnings-and-pushes-ahead-with-hydrogen

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936