Külön sáv segítheti az autonóm és a hagyományos járművek vegyes forgalmát

Bár valószínűleg egy kicsit még várnunk kell a teljesen automatizált repülő autókra, az automata járművek jövője már nincs messze.

A piacon lévő csúcskategóriás modellek, mint például a Tesla, már rendelkeznek adaptív sebességtartó automatika funkcióval. Ez azt jelenti, hogy a járművek autopilóta hardverrel rendelkeznek, hogy önállóan, a vezető beavatkozása nélkül vezessenek, és érzékelőkkel vannak felszerelve, amelyek érzékelik, ha a tárgyak túl közel kerülnek hozzájuk.

Az automatizálás következő szakasza az lesz, amikor a járművek kommunikálnak és kölcsönhatásba lépnek egymással. De mit jelent ez a nem automatizált autók számára?

Journal of Transportation Research C. rész: Emerging Technologies című folyóiratban megjelent tanulmányban az UNSW mérnökei az autonóm járművek számára kialakított külön sávokkal rendelkező autópálya-hálózat kialakítását javasolják.

A vegyes közlekedés forgatókönyveinek számítógépes modellezésével azt találták, hogy a kijelölt sávok jelentősen javították az általános biztonságot és a forgalom áramlását a gyalogosok, kerékpárosok, automata járművek és régi járművek hibrid hálózatában.

A vezető szerző, Dr. Shantanu Chakraborty, az UNSW Építőipari és Környezetmérnöki Iskolától azt mondja, hogy ha az út- és közlekedési hálózat nincs felkészítve ezekre a járművekre, amikor piacra kerülnek, az jelentősen rontja az összes közlekedő utazási élményét.

“A forgalmi torlódások évente több milliárd dollárba kerülnek a gazdaságnak az ingázással eltöltött többletidő miatt. A javasolt modell segít minimalizálni a régi járművekkel való interakciót és csökkenteni az általános torlódást az utakon” – mondja Dr. Chakraborty.

“Az autonóm járművek és a hagyományos járművek keveredése problémákat okoz az úthálózaton, hacsak nem történik megfelelő modellezés ebben az átmeneti szakaszban. Ha nem állunk készek, nem fogjuk tudni kihasználni az automata technológia előnyeit.”

„Egy külön kijelölt sáv hozzáadása az autonóm járművek számára azt jelenti, hogy el kell venni egy sávot a hagyományos járművektől– így ez okozhat némi fennakadást”, mondja.

„Ha megnézzük a meglévő hálózatunkat, már létezik valami hasonló a buszsávokkal – tehát nem teljesen új ez a gondolat.”

“Az autópályák jelentik a legjobb helyszínt a próbaverzióhoz, mivel külön be- és kijárati pontjaik vannak, ahol a sofőrök be- és kikapcsolhatják az automatizált funkciókat.”

Az autonóm járművek nemcsak költséghatékony mobilitási lehetőségeket kínálnak, hanem a közlekedők is kihasználhatják a kevesebb torlódás előnyeit.

Dr. Chakraborty szerint a közlekedők aktiválhatják járműveik autopilot funkcióit, miközben ezekben a kijelölt sávokban tartózkodnak. A járművek mozgásának automatizálása azt jelenti, hogy ezekben a sávokban jelentősen javulna a forgalom haladása, mivel a járművezetők nem csak figyelmükre és reakcióidejükre hagyatkozhatnak vezetés közben.

“Tegyük fel, hogy a forgalomban ülünk, és a jelzőlámpa zöldre vált, a sofőr nem indul azonnal abban a másodpercben; általában van egy reakcióidő, mielőtt megnyomja a pedált, és az autó elindul” – mondja.

„Aztán a mögötte haladó autós reagál, és így tovább, és ezalatt eltelik egy kis idő. Az autonóm járműveknél azonban a mozgás összehangoltabb, mivel a járművek érzékelőkkel vannak felszerelve. Amikor a jelzés zöldre vált, az összes jármű egyszerre mozog, ami javítja a forgalom haladását és csökkenti a torlódásokat.”

Dr. Chakraborty szerint változó képű jelzőtáblákkal lehetne megváltoztatni a sávkijelölést az aktuális forgalmi állapot alapján. Ez azt jelenti, hogy csúcsidőben az utakat az aktuális forgalmi viszonyoktól függően hatékonyabban lehet használni.

“Modellünk figyelembe veszi a változó forgalmi viszonyokat. Például a csúcsidőn kívüli időszakokban, amikor nincs szükség külön sávra az autonóm járművek számára, minden sáv nyitva maradhat a hagyományos járművek számára” – mondja.

“A minimális infrastruktúrának köszönhetően a javasolt modellünkben megvan az a lehetőség, hogy az autópálya-hálózatok feljáróit is úgy tervezzük meg, hogy segítsenek szabályozni a forgalom áramlását csúcsidőben.”

„De hogyan biztosíthatjuk, hogy a régi járművek vezetői ne használják az új sávrendszert? Hasonlóan a meglévő, nagy foglaltságú sávokhoz, például a tranzitsávokhoz vagy a T2-es vagy T3-as sávokhoz, bírságot szabhatunk ki, ha a régi járművek vezetői az autonóm járművek számára fenntartott sávokba lépnek be ” – mondja.

“Mint minden más közlekedési szabály esetében, csak abban bízhatunk, hogy a járművezetők betartják a táblák jelzéseit és a KRESZ-szabályokat.”

Forrás: Techxplore

https://techxplore.com/news/2021-11-roads-lanes-autonomous-vehicles.html

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936