Kutatások szerint az autóvezetésben jobbak a gombok, mint az érintőképernyők
Egy új tanulmány szerint a sofőrök gyorsabban hajthatnak végre egyszerű feladatokat gombokkal, tekerőgombokkal és egyéb fizikai kezelőszervekkel az okostelefonok által ihletett, érintőképernyőkre támaszkodó rendszerek helyett.
A Vi Bilägare svéd autós magazin által végzett kísérletben a járművezetők négy műveletet hajtottak végre – kilométer-számláló alaphelyzetbe állítása; ülésfűtés aktiválása, két fokkal feljebb állítás és jégtelenítő bekapcsolása; rádió bekapcsolása és adott csatornára hangolása; műszerfal-világítás legalacsonyabb szintre állítása és a központi kijelző kikapcsolása – 12 autón, miközben a jármű 110 km/h-val haladt.
Ezen autók közül tizenegyben volt érintőképernyős vezérlőrendszer; az egyiket hagyományosabb kezelőszervekkel szerelték fel. (Vi Bilägare szerint a járművezetők a kísérlet előtt megismerkedhettek az egyes rendszerekkel , hogy igazságosabb legyen az összehasonlítás.) Ezután az egyes rendszerek teljesítményét az alapján értékelték, hogy mennyi időbe telt az illesztőprogramoknak a meghatározott feladatok elvégzése.
A sofőrök a hagyományosabb vezérléssel teljesítettek a legjobban, és a legtöbb esetben ez közel sem volt a többihez, mondta a Vi Bilägare. A járművezetők mind a négy feladatot 10 másodperc alatt végezték el a Volvo V70 fizikai kezelőszerveivel.
Csak a Dacia Sandero (13,5 s), a Volvo C40 (13,7 s) és a Subaru Outback (19,4 s) jutott 10 másodpercen belülre a V70-hez képest. A többiek 20,2 és 44,9 másodperc közötti eredményt hoztak.
Ez azt jelenti, hogy a járművek 1,36 km-t tettek meg, mielőtt a vezetők mind a négy feladatot elvégezték.
Ezek az eredmények nem mérik az érintőképernyő-alapú vezérlőkkel kapcsolatos egyéb problémákat. A Vi Bilägare megjegyzi, hogy egyes rendszerek nem rendelkeznek háttérvilágítással bizonyos funkciókhoz, például a klímaszabályozáshoz, ami megnehezíti az éjszakai használatukat. Mások nagy képernyőkre támaszkodnak, amelyek arra kényszerítik a járművezetőket, hogy távolabbra nézzenek az úttól, mint a fizikai gombokra (vagy kisebb érintőképernyőkre) támaszkodó rendszerek.
Egy probléma, amelyet a Vi Bilägare nem vesz észre: az érintőképernyő alapú vezérlők bármikor módosíthatók. A Tesla módosította a vezérlőket januári szoftverfrissítéssel például a Model 3-ra, és más gyártók is megtehetik ugyanezt. Ez azt jelenti, hogy a járművezetők, akik hozzászoktak ahhoz, hogy meghatározott helyeken kezelőszerveket találjanak, hirtelen azon kaphatják magukat, hogy egy ismeretlen rendszerben kell navigálniuk.
Egy 2022-es vezetési tesztben a Tesla Model 3-nál az érintőképernyő konzolt találták hibának a járműben.
Az autó 15 hüvelykes kijelzőjének jobb kétharmada „egyesíti a képernyőn megjelenő vezérlések túl kicsi célterületeit egy hierarchikus menüvel, amely olyan alapvető dolgokat rejt, mint a kilométer-számláló és az oldalsó tükör beállítása” – írta a tesztelő. „Ami még rosszabb, a rendszer lehetővé tette, hogy vezetés közben a vezető interakcióba lépjen bonyolult alkalmazásokkal, például a navigációs rendszerrel, és még egy webböngészőt is megnyithasson. Ez annak ellenére történt, hogy az autó (az inaktivált utasoldali légzsák segítségével) képes megmondani, hogy csak a sofőr ül elöl.”
Forrás: PCMAG
https://www.pcmag.com/news/drivers-perform-better-with-buttons-than-with-touchscreens-study-finds