Lelassult az autonóm járművek biztonságának javulása a kutatási eredmények szerint
Az IDTechEx kutatócsoport szerint az Egyesült Államokban az autonóm járművek csökkenő ütemű javulást mutatnak az egyik legfontosabb biztonsági mutatóban. Ennek ellenére az iparág halad előre, és közeledhet a technológia, például a robottaxik korai kereskedelmi forgalomba hozatalához.
Az IDTechEx a California Department of Motor Vehicles (DMV) 2021-es autonóm tesztelési és kilépési adatait vizsgálta, amelyek segítségével felmérhető, mennyire biztonságosak az autonóm járművek (AV-k).
A kilépési adatok arra vonatkoznak, hogy egy AV-kezelőnek hányszor kellett kikapcsolnia a jármű autonóm vezetési funkcióját, és átvennie a kézi vezérlést a jármű tesztelése során.
Az IDTechEx szerint az úgynevezett robotaxi járműveket fejlesztő három legnagyobb cégnél 2020 és 2021 között lelassult a mérföldenkénti kilépési mutatóban látható fejlődés. Ezt megelőzően a teljesítmény jellemzően több mint kétszeresére nőtt az előző év azonos időszakához képest, de a legfrissebb adatok mindössze másfélszeres növekedést mutatnak.
A Waymo-t azért emelték ki, mert messze a legtöbb tesztutat tette meg, 2021-ben 2,3 millió mérföldet (3,8 millió km-t), ami megnégyszerezi korábbi erőfeszítéseit. A Waymo kilépési mutatói azonban a kilépésenkénti 29 900 mérföldről (körülbelül 48 120 km-ről) mindössze 8 000 mérföldre (körülbelül 12 875 km-re) csökkentek.
Az IDTechEx megjegyzi, hogy a Waymo a közelmúltban megnövelte a tesztelések számát San Francisco környékén, és azt feltételezi, hogy a zsúfoltabb városi környezet, ahol nagyobb a forgalom, több a kerékpáros és a gyalogos, sokkal nehezebb kihívást jelent az AV-rendszerei számára, összehasonlítva azokkal a helyszínekkel, ahol korábban a vállalat teszteket végzett.
Talán ez az egyik oka annak, hogy a Waymo a közelmúltban arról számolt be, hogy bepereli a Kaliforniai Gépjárművek Minisztériumát, hogy tartsa titokban az AV-balesetekkel kapcsolatos információkat és más műveleti részleteket.
Az IDTechEx szerint ez a változás azt jelenti, hogy a Waymo a hetedik helyre esik vissza a kilépési mutatóban, amelyet a harmadik helyen a kínai DiDi vált, amely a 2020-as körülbelül 8000 km-ről 2021-re körülbelül 66 000 km-re növelte a teljesítményét.
A második helyen a Cruise végzett, amely állítólag 67 000 km-t ért el kilépésenként, ami 46 százalékkal haladja meg a 2020-as eredményt. A ranglista élén az AutoX áll, 50 100 mérföld/kikapcsolással, ami láthatóan 2,5-szeres előrelépés a 2020-as teljesítményükhöz képest.
Az IDTechEx azonban megjegyzi, hogy az AutoX mindössze 80 000 km-t tett meg a teljes tesztelési távon, és csak egyetlen leállásról számolt be, így ezt az eredményt ebben az összefüggésben kell figyelembe venni. Ha csak még egy leállást tapasztaltak volna, teljesítményük a felére csökkent volna, míg a Waymo és a Cruise összességében sokkal több tesztmérföldet tettek meg, így egy újabb kilépés kevésbé befolyásolta volna a pontszámukat.
A lassuló ütem ellenére, amelyet mérföldenkénti lekapcsolásban mérnek, az IDTechEx azt állítja, hogy a kilátások optimisták az autonóm járműveket illetően, és azt jósolja, hogy a robotaxik korai (és nagyon korlátozott) kereskedelmi forgalomba kerülését láthatjuk még idén.
Míg Kalifornia és Kína az AV-fejlesztés kulcsfontosságú területe, a kutatócég más helyekre is rámutat, ahol kísérleteket terveznek. Az egyik a Mobileye által üzemeltetett Moovit, amelynek tesztelése az izraeli Tel-Avivban és a németországi Münchenben várhatóan ez év végén kezdődik meg.
Az IDTechEx azt állítja, hogy Németország az AV egyre növekvő hotspotja, a közelmúltbeli törvénymódosítások pedig megnyitják az utat az autonóm szolgáltatások kereskedelmi forgalomba hozatalához a német utakon. Az előrejelzések szerint Németország lesz a második Japán után, amely engedélyezi a 3. szintű autonóm járművek nyilvános használatát, a frissített Mercedes S-osztály pedig Németország első 3. szintű járműve lesz még ebben az évben.
Forrás: The Register
https://www.theregister.com/2022/03/08/rate_of_av_safety_improvement/