Magyarok gyártják a kínaiak piacvezető e-buszait

A kínai BYD cég története közel sem szokványos a járműiparban. A klasszikus cégek valamiféle gépgyártással kezdték. A BYD viszont fiatal, húsz éve alapították, és eredetileg mobiltelefon-akkumulátorok gyártása volt a fő profil. Mellé pedig az autó- és buszgyártás is bekerült. A BYD már 50 ezer elektromos busz készített az elmúlt 9 évben, a javát Kínában és más ázsiai országokban értékesítették, de Komáromban már egy éve termel az új hídfőállás, ahonnan Európát szolgálják ki.

A BYD magyarországi sztorija is a mobiltelefon-akkukról szól. Az irgalmatlan méretű komáromi Nokia gyár beszállítójaként nyitottak üzemet a Komáromi Ipari Parkban, ám a finn cég elhibázott üzleti stratégiája miatt bezárt az üzem, ahonnan közel 4000 embert bocsátottak el. Az akkukra tehát nem volt szükség, így a BYD azt találta ki, hogy elektromos buszokat fog itt gyártani az európai piacra, mert felfutóban az ágazat. Komárom ideális logisztikai szempontból is, közel az M1-es autópálya, rengeteg járműipari beszállító van jelen az országban, buszgyártási kultúránk is sokat nyomott a latban. Ha pár munkanélküli mérnököt bezárnak valahová egy hegesztőkészülékkel és némi acéllal, ott előbb-utóbb buszgyár lesz.

A BYD komáromi üzemét hivatalosan 2017 áprilisában nyitották meg, a csarnokok nem túl nagy alapterületűek (60 ezer m2), bár van lehetőségük még terjeszkedésre a telephelyen, ha úgy hozná a jövő. Az év végére nagyjából 300 dolgozót foglalkoztatnak, két műszakban éves szinten 400 autóbuszt képesek gyártani, továbbá 300 önjáró alvázat, utóbbiakat például a skóciai székhelyű Alexander Dennis (ADL) buszgyártónak szállítják. A beruházás 20 millió euró, azaz 6,5 milliárd forint volt, meglepő módon ez az üzem nagyjából a második legnagyobb buszgyártó nálunk, a Credobus mögött. Komáromban egyelőre szóló buszok készülnek, ezek 8-12 méter hosszúságúak, ezeket a típusokat K7 és K9 kódnéven emlegetik.

Eddig már 700 több darabot értékesítettek, a hazai sajtóeseményen jelen lévő külföldi újságírók is a fő piacokról jöttek: Franciaország, Belgium, Norvégia, Svédország, Hollandia, Olaszország, Spanyolország és persze Magyarország. Nálunk az első buszt Salgótarján vásárolta, de jelenleg két tenderen is indulnak: Paks esetében 5+1 szóló K9-es hosszabb és 3+1 K7 midi busszal, Pécs esetében pedig 8+2 K9-esről lehet szó. (A plusz itt azt jelenti, hogy ha belefér az árba, több darabot vásárolnak).

A BYD komáromi tervei tehát elég komolyak, sőt, nem véletlenül viseli a cég a nevében a truck, azaz a teherautó szót sem, éppenséggel ha úgy alakul, készülhetnek akár ilyenek is nálunk, ahogy megeshet, hogy csuklós buszok is felkerülnek a gyártósorra. A kínai hátországgal ez nem nehéz, változatos a motorok, hajtásmódok választéka, csak az a kérdés, hogy mit igényel a piac. Buszokból például 2×94, 2×125 vagy 2×180 kW teljesítményűeket tudnak kínálni, és ha történetesen a jelenlegi épületek kicsinek bizonyulnak, van hová nőniük.

Forrás: Totalcar

https://totalcar.hu/magazin/kozelet/2019/05/17/magyarok_gyartjak_a_kinaiak_piacvezeto_e-buszait/

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936