Megjelent az Aurora Driver 5.0 bétaverziója, újabb lépés a teljes rendszer felé

Ahhoz, hogy az automatizált vezetés megvethesse lábát a világ útjain, az embereknek bízniuk kell abban, hogy a technológia valóban biztonságosabb, mint az emberek. Ez azt jelenti, hogy a rendszer nem indulhat azzal, hogy „Lehet, hogy hibázik a lehető legrosszabbkor”, amint arra figyelmeztet egy prominens autógyártó. Még mindig nyitott kérdés, hogy a fejlesztők hogyan építik ki ezt a bizalmat, de az Aurora az átláthatóságra fogad. Ezért tett közzé egy teljes biztonsági eset-keretrendszert, amelyen lépésenként dolgozik. A folyamat legújabb lépése az Aurora vezetőprogram béta 5.0 verziójának kiadása.

Noha automatizált teherszállítási tevékenységeinek teljes kereskedelmi forgalomba hozatala csak 2024 második felére várható, az Aurora hetente több mint 30 utat tesz meg Texasban Houston, Dallas és El Paso között olyan ügyfélpartnerekkel, mint az Uber Freight, a Fedex és mások.

Ezek a teherautók még mindig fejlesztés alatt állnak, biztonsági vezetőkkel a fedélzeten, akik figyelemmel kísérik az utazást, és szükség esetén átveszik az irányítást. Az év elején az Aurora a béta 3.0-s verziójához hibakezelő rendszert (FMS) is hozzáadott, amely meghatározza, hogy a jármű mit tegyen, ha hibát észlel, például biztonságosan húzódjon az út szélére.

A Beta 5.0 esetében az Aurora Driver rendelkezik a fennmaradó névleges funkciókkal, amelyekre szüksége van ahhoz, hogy távoli emberi kezelő nélkül is kezelni tudja a helyzeteket. Az FMS esetében, ha olyan problémát észlel, mint például az érzékelő hibája, vagy a gumiabroncs kilyukadása, esetleg veszélyes időjárási körülmény, akkor a teherautó leáll, és további ellenőrzést futtat le. Ha az FMS megállapítja, hogy a jármű továbbra is biztonságosan üzemelhet, vagy elmúlik a zord időjárás, akkor képes visszatérni az útra, és folytatni az utat egy csomóponthoz, ahol szervizelhető. Az Aurora Driver képes biztonságosan működni bizonyos zord időjárási körülmények között, például esőben, de ha erős vihar van, például jégeső vagy monszunszerű eső, akkor szünetet tart és vár.

Jelenleg ahhoz, hogy a jármű visszatérhessen az útra, mind a rendszernek, mind a távkezelőnek engedélyt kell adnia.

„Tehát a fedélzeti rendszernek meg kell erősítenie, hogy rendben van, a hibákat megszüntették és minden rendszer biztonságosan működik”, mondta Sterling Anderson, a termékért felelős igazgató. „A távoli kezelőnek ugyancsak meg kell erősítenie, hogy tisztában van a helyzettel, azzal, hogy mi történik a jármű előtt, vagy, hogy az időjárási esemény, vagy az útlezárás, vagy bármi más akadály megszűnt. A távoli kezelő engedélye is kell tehát a jármű továbbhaladásához.”

A Beta 5.0 másik újdonsága a segélyautók észlelése és a rájuk való reagálás, amivel a Teslának köztudottan problémái voltak az AutoPilot rendszerében. A rendszer tudja, ha előzik, valamint ha sürgősségi járművek közelednek hátulról, akkor a jármű leáll, hogy szabad utat biztosítson.

A rendszer harmadik, és egyben utolsó jelentős újdonsága az, hogy biztonságosan tud közlekedni ideiglenes útterelő bóják és nehezen vagy egyáltalán nem látszódó sávjelzések mellett is. Ha útépítési zóna van, az gyakran sávlezárásokat vagy sáveltolásokat jelent, amelyhez sokféle különböző terelő elemet használhatnak. A béta 4.0 verzióban az Aurora hozzáadta a rendszer számára a saját virtuális sávjelölések létrehozásának lehetőségét ott, ahol az útjelzések nem látszódnak. A béta 5.0 verzióban, ilyen akadályok esetén a rendszer menet közben is létrehozhat saját térképet a biztonságos navigálás érdekében. A frissített adatokat a központba is eljuttatja, hogy megoszthassák azokat a flotta többi járművével, a flottatanulás érdekében.

„Amikor az emberek a flottatanulás értékéről beszélnek, akkor alábecsülhetik azt a tényt, hogy ennek a közös tanulásnak a térkép az elsődleges forrása, amely eszköz arra, hogy a járművek megosszák egymással az időjárási eseményekre, útlezárásokra vagy más nehézségekre vonatkozó információikat,” mondja Anderson. „Ezért ezzel dolgozunk, hogy biztosítsuk a szolgáltatás folytonosságát, és egyúttal ezt a flottaintelligenciát, amely azt hiszem, nagyon értékes lesz az ügyfeleink számára.”

2023 márciusának végére az Aurora azt a célt tűzte ki, hogy egy teljes funkciójú vezetési rendszert kapjon. Innentől kezdve az év végéig a mérnöki csapat a bizonyítékok összegyűjtésére fog összpontosítani, hogy lezárja a biztonság kérdésének összes aspektusát, és teljes mértékben bizonyítsa az Aurora Driver képességeit.

A Waymohoz hasonlóan az Aurora is párhuzamosan fejleszti automatizált vezetési rendszerét nehéz és könnyű tehergépjárművekhez. A terv az, hogy 2024 végére kereskedelmi forgalomba kerüljön az automatizált teherautó előfizetéses szolgáltatás, majd ezt egy utazásrendelő szolgáltatás kövesse. A teherfuvarozási szolgáltatás számára csomópontokat létesít az autópálya csomópontok közelében. Az ügyfelek ember által hajtott nyerges vontatót használva adhatják le pótkocsijukat ezekben a csomópontokban, ahol a Paccar vagy a Volvo által épített automatizált Aurora vontató veszi fel őket. Az Aurora vontató elszállítja a pótkocsit egy másik csomópontba, majd felvesz egy újabb pótkocsit.

Az Aurora jelentős előnynek tekinti egy közös hardver- és szoftvercsomag kifejlesztését nehéz és könnyű tehergépjárművekre. Mivel az olyan teherautó-érzékelőket, mint például a szabadalmaztatott First Light lidar, nagy hatótávolságú autópálya-sebességek érzékelésére tervezték, lehetővé teszi a robotaxik számára, hogy autópályás sebesség mellett is működjön, például repülőterekre való utazások során. Ez jelentősen kibővítené a rendszer működési területét és több bevételi lehetőséget nyitna.

Az Aurora erős csapattal és technológiával rendelkezik, és az a döntése, hogy először a teherszállítási műveleteken dolgozik, valószínűleg jelentős gazdasági előnyökkel jár majd a nagyobb kihasználtság mellett. Azonban sok más automatizált vezetéssel foglalkozó vállalathoz hasonlóan a készpénztartalékai is csökkennek, és úgy tűnik, hogy kevés befektető érdekelt abban, hogy több tőkét injektáljon ebbe a szektorba, amikor a rövid távú nyereség lehetősége csekély. A Ford és a VW által támogatott Argo AI nemrég bejelentette, hogy leáll, mivel nem tud további forrásokat szerezni. Ha az Aurora elég sokáig túl akar élni ahhoz, hogy technológiáját kereskedelmi forgalomba hozza, valószínűleg meg kell találnia a módját, hogy több forrást szerezzen.

Forrás: Forbes

https://www.forbes.com/sites/samabuelsamid/2022/12/19/aurora-release-driver-beta-50-another-step-toward-feature-complete/?sh=3d71fc6d37a0

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936