Mi a legnagyobb probléma az autonóm vezetéssel? (És hogyan lehet megoldani?)

Az autonóm autókat fejlesztő cégek előtt álló legnagyobb probléma nem olyasmi, amit ők maguk meg tudnának oldani. A Tesla és a GM is nagy lépéseket tesznek előre az autonóm autók fejlesztése terén, de azon ők sem tudnak változtatni, hogy az amerikai utakat nem az autonóm autók számára tervezték. Ezt a problémát célozta meg Jason Torchinsky a Jalopnik-tól, aki azt javasolta, hogy szereljék fel szenzorokkal az autópályákat. Ez segítené az önvezető autókat abban, hogy egy hardver vagy szoftver hiba esetén biztonságosan el tudják hagyni az autópályát.

Torchinsky helyesen állítja, hogy jelenlegi állapotában az autopilot technológia nem teljesen autonóm.  Az utakon levő törmelékek, a rossz időjárás és az utak rossz állapota károsíthatják a kamerákat és a radart. Az embereknek még mindig be kell avatkozniuk, ha a technológia hibázik. A kérdés az, hogy ezt időben meg tudják-e tenni, mivel az önvezető technológiát eleve arra tervezik, hogy a vezetőnek kevésbé kelljen az útra figyelnie.

Torchinsky szerint a megoldás az, ha az embereket teljesen kihagyjuk a képletből. Ez olyan új autópálya infrastruktúra kiépítésével válna lehetővé, amely közvetlenül kommunikál az önvezető autókkal. Bár az ő megoldása egyszerű és könnyen megvalósítható, de nem elég. Ahhoz, hogy az autógyártók elérjék a teljes autonómiát járműveiknél, a kormányokkal együttműködve teljesen újra kell gondolniuk az utakat és autópályákat.

A technológiai cégek régóta panaszkodnak arra, hogy a kormány nem tart lépést az innovációval. Az amerikai szövetségi kormánynak nincs hatásköre az autonóm autók közutakon való tesztelésének engedélyezésére, ez állami hatáskörbe tartozik. És minden állam különbözőképpen szabályoz. Viszont a szövetségi kormány hagyja jóvá az önvezető autók kialakítását, például azt, hogy kormánykerék nélkül közlekedhessenek.

A szövetségi kormány célja, hogy az Egyesült Államok első legyen az autónom járművek fejlesztése terén, de ehhez aktívabb szerepet kell vállalnia a szükséges infrastruktúra fejlesztésében.

Az autonóm autók bevezetésével kapcsolatos másik fő probléma, hogy az önvezető autók egyik nagy előnye az lenne, hogy folyamatosan képesek kommunikálni egymással, így mindig tudják, mit fog tenni a másik. Ebben a helyzetben minden autó vezető nélkül közlekedne az utakon. De az hosszú utat jelent, mire minden autó ilyen „okossá” válhatna, addig pedig az autonóm autók mellett rengeteg hagyományos, „buta” autó közlekedhet még évtizedekig az utakon. Ezt pedig a technológia nem tudja megoldani.

Sokan nem is akarnák feladni a vezetést, és ha akarnák is, akkor is valószínűtlen, hogy mindenki megengedhetné magának anyagilag. Amíg pedig ember által vezetett autók is vannak az utakon, az emberek hibákat követnek el. Emellett persze a technológia is hibázhat. Erre lenne megoldás az utak teljes újragondolása, ami kifejezetten az autonóm autóknak kialakított speciális utakat vagy sávokat jelentene.

Ehhez nem feltétlen kell új utakat építeni. Ehelyett elég lenne egy-egy szenzorokkal felszerelt sávra korlátozni az autonóm autók közlekedését. A szenzorok segítségével az autók kommunikálhatnának az infrastruktúrával, így dinamikusan szervezhetővé válna a forgalom. Az utakat jó állapotban kell tartani, mivel az autonóm autók a jól észlelhető jelzésekhez tudnak igazodni. Helyi szinten a városokban több megállási zónára és kevesebb parkolóhelyre lenne szükség, így jobban kihasználhatók az autonóm autók előnyei.

Jelenleg a szövetségi kormány fél-autonóm autókat enged az utakra, amelyekben emberi vezető irányítja a járművet. Az autógyártók egyre fejlettebb autonóm technológiákat fejlesztenek, de addig, amíg a kormány nem támogatja ezeket az infrastruktúra fejlesztésével, nem lépnek lényegesen előbbre. Úgy tűnik, hogy az érdeklődés megvan, de a politikai akarat és pénz hiányzik.

A továbblépéshez a kormánynak szorosan együtt kell működnie az autógyártókkal és a telekommunikációs társaságokkal annak a technológiai infrastruktúrának a kifejlesztésében és telepítésében, amely a teljes önvezetés megvalósításához szükséges.

Forrás: Auto Versed

https://autoversed.com/the-biggest-problem-with-autonomous-driving-and-how-to-solve-it/

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936