Mi a probléma az elektromos autókkal egy dán klímaszakértő szerint
Bjorn Lomborg dán klímaszakértő szerint az elektromos járművekkel (EV) kapcsolatos hírverés és mitologizálás megnehezíti a döntéshozatalt, és költséges támogatásokhoz vezet, amelyek csekély környezetvédelmi előnnyel járnak.
„Norvégiában több elektromos autó jut egy főre, mint bárhol a világon, és a tanulmányok azt mutatják, hogy az embereknek két autójuk van – egy (támogatott) elektromos autó az „klímatudatosság jelzésére”, a valódi autó pedig valódi dolgokra” – mondta Lomborg a Koppenhágai Konszenzus agytröszt elnöke és a Hoover Intézet vendégmunkatársa a Financial Postnak adott interjújában.
„A norvégok sokkal többet használnak benzines autót, és kevesebbet vezetnek zöld autót. Egy kiválasztott csoporttal végzett új kutatás kimutatta, hogy átlagosan csak 5 ezer mérföldet vezettek évente. Ez a becslés a villamosenergia-felhasználásukon alapult.”
Ennek az az oka, hogy bár az elektromos járművek üzemanyag-hatékonyak, nem mindig praktikusak. „A fő probléma az, hogy többe kerül a megvételük, és aztán 40 percekbe kerül felölteni őket” – mondta. „Nagyszerű, ha van az embernek egy háza, és rá lehet kötni a magasfeszültségre az autót, de az emberek legalább 40 százaléka lakásokban él.”
Az elektromos járműveket nem szabad csodaszernek tekinteni az éghajlatváltozás kezelésére.
„Még ha mindenki váltana is, az nagyon kevéssé oldaná meg a CO2-kibocsátással kapcsolatos problémát” – mondta Lomborg. „A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint az elektromos járművek hatékonysága, hogy csökkenti-e a károsanyag-kibocsátást, az energiaforrástól függ. Norvégiában (vízenergiával) 24 százalékkal kevesebb károsanyag-kibocsátást termelnek, mint egy benzines autók, Kínában viszont több a kibocsátásuk, mivel szénenergiával töltik fel őket.
Az IEA vezetője, Fatih Birol mondta: „Ha azt hisszük, hogy elektromos autókkal megmenthetjük a klímát, akkor nagyot tévedünk.”
Kína a világ legnagyobb elektromos járműgyártója – ipari stratégiájának célja, hogy csökkentse a külföldi olajból előállított benzintől való függőségét. De energiájának körülbelül 60 százalékát piszkos szén elégetésével állítják elő, ami azt jelenti, hogy a Kínában közlekedő elektromos járművek „szén” autók, amelyek jobban hozzájárulnak a károsanyag-kibocsátáshoz, mint a benzinüzeműek.
Emellett sok ország szenved áramkimaradásoktól, ami tarthatatlanná teszi az elektromos járműveket. Norvégia energiája kizárólag vízenergiából származik, de az ország leginkább a fosszilis tüzelőanyagok exportja miatt gazdag.
„Az IEA szerint az elektromos járművek olcsóbbá tételét célzó támogatások nem csökkentik akkora mértékben a CO2-kibocsátást” – mondta Lomborg. „Rengeteg pénzügyi forrást használnak fel arra, hogy a gazdagok megmutathassák klímatudatosságukat: a zöld energiával foglalkozó leányvállalatok 75 százaléka az emberek leggazdagabb negyedének gyártja az elektromos járműveket és napelemeket.”
Lomborg számos olyan módot említett, amelyek révén az elektromos járművek nagyobb környezetszennyezéshez vezetnek.
„Egy amerikai tanulmány azt vizsgálta, mi történik, ha plusz egymillió elektromos jármű, hibrid, benzines vagy bioüzemanyaggal működő autó kerül az utakra. Kiderült, hogy az elektromos autók nagyobb légszennyezést okoznak, mivel több széntüzelésű energiát használnak. A bioüzemanyaggal működő autók sokkal több légszennyezést okoznak, de a legjobb lépés, az a hibrid gyártás. Ezek kevesebb benzint használnak, és újra felhasználják a kis akkumulátor által termelt energiát, hogy kevesebbet bocsássanak ki. Okos és olcsó, és jót tesz a pénztárcának” – mondta.
„Egy másik hiedelem szerint minden zöld termék jó, de az akkumulátorokat többnyire Kínában gyártják, ahol sok szénenergiát használnak, ami sok kibocsátást eredményez, és az elektromos járművek akkumulátoraiban használt anyagokat, például a lítiumot, kisgyermekek bányásszák, többnyire a Kongói Köztársaságban.”
A tények ellenére egyes országok a belső égésű motorok betiltását tervezik a következő néhány évtizedben. A kanadai liberális kormány 2035-ig szeretné bevezetni a tilalmat. Ahelyett, hogy követné a csordát, és túlzott összegeket fizetne azért, hogy a gazdag emberek hozzájussanak a támogatott elektromos járművekhez, amelyeknek nincs nagy hatása az éghajlatváltozásra, Lomborg szerint Kanadának újra meg kellene vizsgálnia a tényeket, és olyan intézkedéseket hozni, amelyek a legnagyobb hatással vannak a környezetre, az adófizetők számára a lehető legalacsonyabb költséggel.
Forrás: Financial Post
https://financialpost.com/diane-francis/diane-francis-the-problem-with-electric-cars