Mi hátráltatja az autonóm autók fejlődését?
Dr. Mauricio Marrone, a Macquarie Business School Számviteli és Vállalatirányítási Tanszék vezető előadójának új kutatása szerint az autonóm járművek elterjedése előtt álló fő akadály pszichológiai jellegű. Eredményeik alapján az ausztráliaiak számos előnyt társítanak az önvezető autókhoz, köztük azt, hogy nem kell többé parkolóhelyet keresni, az autonóm autó önállóan megtalálja magának. Emellett több szabad ideje marad az ingázóknak, mivel utazás közben tudnak dolgozni, vagy pihenni vezetés helyett. A kutatók szerint kevesebb baleset is történne, így csökkennének a dugók és az útdíjak.
De az emberek számára egyelőre a legnagyobb probléma a technológiába vetett bizalom, hogy vajon tényleg átadható-e a döntés az autónak az utakon. A kutatók 300 ausztráliaival készítettek mélyinterjút, amelyekből az derült ki, hogy azok, akik már kipróbálták az új technológiát, kezdik elfogadni azt, míg mások kevésbé vannak meggyőzve. Az újfajta technológia elfogadását a magas költségek is hátráltatják, az árai a legtöbb autóvezető számára elérhetetlenek.
John Krafcik, a Google önvezető részlegének, a Waymo autóprojektjének főnöke a bizalom hiányát, mint a technológia elterjedésének egyik fő akadályát nevezi meg. Krafcik jónéhány évvel ezelőtt már elmondta, hogy az egyik önvezető tesztautó és egy motoros közötti baleset súlyosan csökkentette az emberek technológiába vetett bizalmát. Még annak ellenére is a technológiát hibáztatták, hogy valójában a tesztautó biztonsági sofőrje hibázott, és a technológia elkerülte volna a balesetet.
A Tesla vezérigazgatója, Elon Musk az önvezető technológia egyik fő előmozdítója Autopilot rendszerén keresztül. A Tesla bekanyarodik, megáll a piros lámpánál, elindul a zöld jelzésnél és sávot vált bármilyen emberi közbeavatkozás nélkül. Viszont számos halálos balesetben vett részt, amelyben a vezető nem figyelt vezetés közben, hanem teljes mértékben az Autopilot rendszerre bízta a jármű irányítását. A Tesla hangsúlyozza, hogy mindig a vezető felelőssége a jármű kontrollja.
Jó pár évvel ezelőtt egy BMW igazgatósági tag, Ian Robertson azt mondta az Autocar brit magazinnak, hogy az autonóm autóknak soha nem szabadna megengedni, hogy emberi felügyelet nélkül közlekedjenek az utcán. „Képzeljük el, hogy az autónak kell döntenie, hogy két gyalogos közül melyiket üti el, hogy választania kell, hogy melyik haljon meg,” mondta Robertson. „Hogyan dönthetné el? Sosem szabadna engedni, hogy ez a helyzet bekövetkezzen.”
Az önvezető jármű technológia sokat fejlődött azóta. Sokan azt gondolják, hogy az 5G mobilhálózat fogja lehetővé tenni az autonóm autók utakra kerülését. A szupergyors hálózat a másodperc töredéke alatt fogja az adatokat a járműhöz továbbítani, ami gyorsabb döntést tesz lehetővé.
Az ausztrál tudósok kihasználták az 5G bevezetését, hogy nagy áttörést érhessenek el a vezető nélküli autók fejlesztésében folyó versenyben, és tavaly év végén Sydney utcáira vitték az új technológiát. A helyben kifejlesztett technológia, a kollektív észlelés és üzenetküldés, lehetővé teszi, hogy „átlássanak” az akadályokon és épületeken és több információt nyerjenek a védtelen közlekedőket érintő kockázatokról. A technológia összeköti az önvezető autókat, így elküldhetik egymásnak és az infrastruktúra eszközeinek az információkat, amelyek révén teljes képet nyerhetnek a környezetükről.
Forrás: News