Miért csökkentette le drasztikusan Musk a Supercharger csapatát?

Elon Musk döntése, hogy elbocsátja a Tesla Supercharger csapatának nagy részét, sokakat meglepett. A lépés különösen veszélyezteti a töltést az Egyesült Államokban és az elektromos járművekre való átállást a régióban.

A növekvő verseny, a potenciálisan nem vonzó haszonkulcsok és Musknak a robotaxikra való összpontosítása valószínűleg mind szerepet játszanak ebben a megdöbbentő történetben.

A Tesla nagyjából 58 ezer Superchargere világszerte mércét állított fel a területen az elektromos járművezetők számára. Musk döntése a terjeszkedés lassítására leginkább Észak-Amerikában lesz érezhető, ahol a hálózat a BloombergNEF által nyomon követett összes ultragyors töltő 74%-át teszi ki.

A vállalat több ultragyors töltőt telepített Észak-Amerikában, mint az összes többi hálózat együttvéve. Az év első negyedéve sem volt kivétel: a Tesla rekordszámú, 3680 Superchargert szerelt be, míg versenytársai ennek a számnak kevesebb mint a felét.

A Tesla küszöbön álló lassulása visszavetheti a régió elektromos ambícióit. A BNEF Long-Term Electric Vehicle Outlook című kiadványban megjelent előrejelzése szerint körülbelül 400 ezer ultragyors töltőre van szükség Észak-Amerikában ahhoz, hogy 2030-ig 40 millió akkumulátoros elektromos járműből álló flottát tudjon kiszolgálni, és több mint 90 millió elektromos jármű alapjait rakja le mindössze öt év alatt a későbbiekben.

A töltés egészen más történet Európában, ahol a Tesla lassulása nem lesz olyan erősen érzékelhető. Összesen 390 vállalat több mint 13 ezer ultragyors töltőt adott hozzá az első negyedévben, ami 11-szer több, mint a Tesla telepítése. Talán Musk arra tippel, hogy az észak-amerikai töltési ágazat az elkövetkező években jobban hasonlít majd Európához, és nem hajlandó lekötni azt a tőkét, amely a hálózat ütemes bővítéséhez szükséges az egyre zsúfoltabb piacon.

A vezérigazgató két évvel ezelőtt azt mondta, hogy a Tesla 10%-os haszonkulcsra törekszik hálózatából. A BNEF a múlt hónapban azt becsülte, hogy a vállalat 2030-ra elérheti a 740 millió dolláros éves bevételt, ami a tavalyi teljes vállalati nyereség körülbelül 8%-a.

A legtöbb tőzsdén jegyzett töltőtársaság még nem éri el a nyereségességet, így egy másik elmélet arra vonatkozóan, hogy Musk miért lassítja a Supercharger telepítését, az lehet, hogy a korábban közölt nyereségességi cél elérhetetlen volt, vagy már nem volt elég. A Tesla bevezetésének lassítása növeli a kihasználtságot az egész hálózaton, és még az árstratégiában is változást tapasztalhatunk, ami történelmileg aláássa a versenyt.

Musk döntése tovább bizonyíthatja a robotaxik megvalósítása iránti elkötelezettségét. Nyilatkozata alapján a Tesla idén körülbelül 10 milliárd dollárt költ „kombinált képzésre és következtetési AI-ra”. Feltételezve, hogy ezt a számot komolyan lehet venni, ez azt jelenti, hogy Musk az idei év tőkekiadásainak szinte teljes egészét mesterséges intelligenciára kívánja fordítani. A múlt havi értékpapír bejelentésben a Tesla azt mondta, hogy idén több mint 10 milliárd dolláros beruházásra számít.

„A Teslához szinte teljes egészében az autonómia megoldása és az autonómia működtetése egy gigantikus flottánál kérdésköre kapcsolódik” – mondta Musk a cég április 23-i eredményhirdetésén. Később hozzátette: „Ha valaki nem hiszi el, hogy a Tesla meg fogja oldani az autonómiát, akkor szerintem ne legyen befektető a cégben.”

A Tesla Supercharger hálózatának minden elismerése ellenére nem szabad alábecsülni azt az összeget, amely a kiterjedt töltőhálózat naprakészen tartásához szükséges.

Az állomások alkalmassá tétele nem Tesla elektromos járművek számára valószínűleg hosszabb kábelek telepítését teszi szükségessé a nagyobb pickupokhoz és SUV-okhoz. És mivel szinte minden autógyártó 800 voltos elektromos járműveket gyárt, több állomáshoz lesz szükség a Tesla legújabb, 4-es verziójú hardverére, amely jelenleg a hálózatának csak körülbelül 7%-át teszi ki. Ha Musk meg tudja valósítani robotaxi elképzelését, akkor az állomásoknak vezeték nélküli vagy robottechnológiát is integrálniuk kell.

Nem számít, mi váltotta ki Musk lépéseit, a Tesla Supercharger-ambícióinak visszahívása tovább erősíti az elektromos járművekkel kapcsolatos már amúgy is negatív hangulatot az Egyesült Államokban.

Az autógyártóknak nincs idejük sajnálni magukat amiatt, hogy nem sokkal azután, hogy a Tesla töltőcsatlakozójára váltottak, hoppon maradtak. A hét autógyártó által létrehozott Ionna vegyesvállalatnak   legalább 30 000 töltő megépítésére gyorsan tovább kell haladnia.

Van néhány ok az optimizmusra, hogy az új belépők segíthetnek kitölteni az űrt, hiszen több mint 50 vállalat csatlakozik a szektorhoz, miután elnyerte a Nemzeti Elektromos Jármű Infrastruktúra (NEVI) Formula Program támogatását.

Még akkor is, ha a fokozódó versennyel szemben és a robotaxikra való összpontosításban van némi érdeme az egyszerűsítésnek, a Tesla Supercharger működését övező káosznak várhatóan hónapokig tartó hatása lesz az iparágra.

Forrás: autoblog.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936