Miért nem értik még mindig a járművezetők az önvezetést?
A november 30-án kiadott 2021. évi JD Power Mobility Confidence Index (MCI) szerint az amerikai autó- és teherautó-tulajdonosok nincsenek egyértelműen tisztában azzal, hogy mi minősül teljesen autonóm járműnek. Kérdőívükben csak a válaszadók 37%-a azonosította megfelelően a 4. és 5. szintű autonómiát (SAE definíciók alapján) a teljesen automatizált önvezetéssel. Valójában a kutatásban résztvevők több mint fele (55%) olyan leírásokat társított az önvezetéshez, amelyek valójában a szerényebb vezető-segítő technológiákat jelentettek.
Lisa Boor, a J.D. Power globális autóiparának vezető menedzsere szerint „Arra számítottunk, hogy azok az emberek, akik már fejlett vezetőt segítő rendszereket [ADAS] technológiát telepítettek járműveikre, jobban megértik azokat, de valójában kevésbé voltak tisztában a kérdésekkel. Azok a fogyasztók, akik azt mondták, hogy semmit sem tudnak, nagyobb valószínűséggel választották a megfelelő választ.” Az ADAS-val rendelkezők csak 32%-ának volt igaza, míg az önmagukat „tudatlannak” tartók 37%-ának.
„Érdekes látni ezt a hiányos tudást” – mondta Boor. „Az ismerethiány határozottan aggasztó.” Egy közleményben veszélyesnek nevezte ezt a teljesen automatizált önvezető járműipar számára.
Minden ötödik sofőr azt hiszi, hogy a teljes autonómia már létezik
Az eredmények nem a kíváncsiság hiányát tükrözik. Éppen ellenkezőleg, a fogyasztói érdeklődés 10 százalékponttal nőtt a 2020. harmadik negyedéves MCI-tanulmányhoz képest. A válaszadók több mint fele (51%) érdeklődik a kérdés iránt, mert valamit hallott vagy olvasott róla mostanában, de csak 29%-uk keresett aktívan további információkat. Körülbelül 58%-uk azt mondta, hogy hajlandó lenne részt venni speciális képzésben egy speciális AV jogosítvány megszerzéséhez, de 27%-uk azt mondta, hogy szívesebben tanulna autodidakta módon, „tapasztalat által”.
Az ADAS egyre inkább része a modern vezetésnek, és a fogyasztók 41%-a azt mondja, hogy elégedett vele. Ezzel szemben mindössze 14% mondta azt, hogy készen áll a teljesen automatizált önvezető járművekre. Még többen – 19%-uk – úgy vélik tévesen, hogy a teljes AV-k már megvásárolhatók vagy lízingelhetők. Még a Tesla-tulajdonosok 16%-a is így gondolja, talán azért, mert a Tesla Full Self-Driving (Teljes Önvezetés) néven árulja rendszerét (miközben nem az).
Bár egyes fogyasztók nem biztos, hogy készen állnak arra, hogy elektromos járműveket birtokoljanak, a használatukba vetett bizalom megnőtt, beleértve a taxizást vagy az utazás-megosztást, a tömegközlekedést és a kézbesítési szolgáltatásokat – az egy évvel ezelőtti 100 pontos skálán 34-ről 42-re. A válaszadók csaknem harmada (31%) azt mondta, hogy „nagyon” vagy „rendkívül” kényelmesnek érzi az áruszállítást az AV-kon keresztül. A kényelem szintje a legmagasabb azoknál az embereknél, akik aktív vezetési asszisztenssel rendelkeznek jelenlegi járművükön. Power azt mondja: „A fogyasztói kényelem magasabb az olyan AV-alkalmazások esetében, amelyek nem személyt szállítanak.”
Raj Rajkumar, a Carnegie Mellon professzora, aki együttműködött a General Motorsszal és másokkal az autonóm technológia területén, azt mondta, „nem lepték meg” a felmérésben szereplő számok. „Mivel jelenleg nem árulnak AV-kat, nem megdöbbentő, hogy az emberek nem tudják, mit jelentenek az automatizáltság szintjei” – mondta.
Rajkumar hozzátette, hogy az olyan cégek, mint a Cadillac és a Tesla, 2. szintű járműveinek lelkes marketingje is hamis benyomásokat kelthet. „A Tesla Full Self-Driving [FSD] rendszere közel sem jelent teljes autonómiát” – mondta. „Néhány vállalatnál az információ arról, hogy a rendszerek valójában mire képesek, apró betűkkel van feltüntetve.”
A 3. szintű autók 2022-ben érkeznek
Boor azt mondta: „Válaszúton állunk, és nagyon óvatosnak kell lennünk az általunk nyújtott információkkal kapcsolatban. Teljesen világosnak kell lennie az elvárásoknak azzal kapcsolatban, hogy mire vagyunk képesek és mire nem. Minden érdekelt felet be kell vonni a pontos és következetes üzenetküldés biztosításába.”
Meg kell jegyezni, hogy az Egyesült Államokban jelenleg értékesített járművek egyike sem rendelkezik 2-es szintnél magasabb szinttel az Automérnökök Társaságának (SAE) jelenlegi definíciói alapján. A 0-tól 2-ig terjedő SAE-szinteknél elengedhetetlen az aktív és figyelmes vezető. A 2. szint (aktív vezetési asszisztens) automata járműtávolságot és sávtartást biztosít; Sok autógyártó kínál 2. szintet. Könnyebbé teszi a hosszú utakat, és – bár ezt senki sem támogatja – megakadályozza a figyelmetlenségből fakadó baleseteket, mint például, amikor a vezető SMS-üzeneteket küld, vagy a hátsó ülésen egy kulacs után nyúl vezetés közben.
A 3-as szintű járművek hosszabb ideig képesek önállóan közlekedni, elsősorban korlátozott utakon, de továbbra is szükség van egy emberre a vezetőülésben, aki képes átvenni az irányítást, ha szükséges, előzetes értesítés után. Néhány 3-as szintű autó 2022-ben kerül értékesítésre.
A 4-es szintű személygépkocsi vagy teherautó nem igényel emberi beavatkozást, és úgy van programozva, hogy meghibásodás esetén megálljon. Még mindig van benne kormány és pedálok. Általában autonóm módon képes közlekedni az autópályákon és néhány más úton; a sofőr átveszi az irányítást lehajtáskor. A legmagasabb, 5-ös szinten az utasok meghatározzák az úti célt, a többit pedig az autó végzi el minden olyan körülmény között, amely lehetővé teszi az ember számára a vezetést, azaz éjszaka vagy esőben, de nem elvakító esőben vagy hóban). Egy 5-ös szintű autóhoz nincs szükség kormányra vagy pedálokra.
Forrás: Forbes
https://www.forbes.com/wheels/news/power-mobility-confidence-index/