Miért nem fog a Tesla Lidar-t használni, és melyik technológia az ideális az önvezető autók számára
Majdnem minden önvezető autón dolgozó cég Lidar-t használ jelenleg. Az Uber, a Waymo és a Toyota is, kivéve a Teslát.
Az önvezető rendszerek érzékelésére alapvetően két technológia létezik: a Lidar és a komputeres látás.
A Lidar egy távolságmérő módszer, mely egy lézer kibocsátásán, majd annak mérésén alapul, hogy a fény mennyi idő alatt érkezik vissza. Az alapja hasonló, mint a radaré, de ebben az esetben lézert használnak rádióhullámok helyett. A technológia rendkívül pontos, akár milliméteres pontosságig képes észlelni a tárgyakat.
A komputeres látás a mesterséges intelligencia egy területe, amely megtanítja a számítógépeket a látható világ megértésére. Ez alapvetően az emberi látás technológiára való lefordítása.
A Tesla nagymértékben a komputeres látásra támaszkodik, és ellene van a Lidar szenzoroknak. Ugyanakkor rajtuk kívül mindenki más Lidart használ. Musk egyszer azt nyilatkozta, hogy „a Lidar használata bolondság…és mindenki bolond, aki a Lidarban bízik”.
A legnyilvánvalóbb ok, amiért a Tesla más utat választ, a költségek kérdése. Egyetlen Lidar eszköz autóba építésének költsége nagyjából 10 ezer dollár. A Google Waymo projektje során a tömeggyártás bevezetésével képes volt enyhén csökkenteni ezt a számot. De a költségek még így is jelentősek. A Tesla nagy figyelmet fordít a költségeire, és igyekszik anyagilag elérhetővé tenni autóit. A Lidar költségének hozzáadása az amúgy is drága autóihoz, már megnehezítené ezt.
Az egyik legfontosabb és leginkább hangsúlyozott nézet az emberi látással való összefüggés. Emberként nem bocsátunk ki minden irányba lézert, hogy tudjunk autót vezetni. Az autóknak sem szabadna ezt tenni, ahogy Elon Musk említette. Minden, amit az utakon látunk, teljes mértékben vizuális információ. Minden jelzés, kanyar és kereszteződés azért van ott, hogy segítsen minket a tájékozódásban. Ezek mindegyike álló tárgy, ami megkönnyíti a Lidar számára, hogy pontosan észlelje őket. A problémák akkor jelentkeznek, amikor mozgó tárgyak vannak az úton. Emberek, kutyák, repülő műanyag zacskók, csupa olyan mozgó tárgy, amellyel gyakran találkozunk az utakon. A Lidar nem képes észlelni, hogy ezek hogyan mozognak, vagy akár mik ezek a tárgyak. A Lidar nem képes különbséget tenni egy bukkanó és egy műanyag zacskó között. Pedig ez elég jelentős kérdés. Ha nagy sebességgel haladunk az autópályán, és egy műanyag zacskó van az úton, nem kell hirtelen megállnunk. Nem lenne nagy probléma, ha elütnénk. Ha viszont megállunk, az már veszélyes. A mögöttünk jövők valószínűleg nem tudnak ugyanolyan hirtelen lefékezni. Az ilyen helyzetek jól mutatják, hogy milyen részletekre is oda kell figyelni egy önvezető autó gyártása során.
A Tesla világossá tette, hogy kamerákból és radarból álló rendszere képes felismerni, hogy milyen tárggyal találkozik. Egy előre néző radar gyorsan meg képes mondani, hogy van-e valami problémás az autó előtt az úton. Amikor megjelenik egy tárgy, a kamerák eldöntik, hogy mi az, és az autó azután tud reagálni a helyzetre.
Egy másik fontos kérdés az alkalmazkodás. A Tesla versenytársaival kapcsolatban az egyik probléma az alkalmazkodóképesség hiánya. A legtöbb rendszer nagymértékben támaszkodik a rendkívül pontos térképekre, és sosem tesztelték valós utakon. A Waymo már végzett városi teszteket, de csak nagy utakon megbízható térképekkel. A megvilágítás, az időjárási körülmények, és a forgalom ezekben az esetekben ideális volt. A mindennapokban ritkán ideálisak a körülmények. A kisebb utak, váratlan kanyarokkal és változó méretű sávokkal, sokkal gyakoribbak. Ezen kívül a Tesla olyan autókat gyárt, amiket meg is lehet venni. Az emberek már több milliárd mérföldet vezettek Tesla autókkal, míg a Waymo-k csak nagyjából 10 millió mérföldet. A Tesla által valós utakon gyűjtött bonyolult és előrejelezhetetlen adatmennyiség felbecsülhetetlen. Így tud tanulni és egyre javulni a rendszer.
A Cornell Egyetem által publikált cikk szerint a következő fontos kérdés a pontosság. A cikk azt tárgyalta, hogy miként lehet a sztereó kamerákkal 3D-s térképet létrehozni, amely majdnem olyan pontos, mint egy Lidar-térkép. Az eredményeik szerint néhány kamerával majdnem ugyanazt a pontosságot lehet elérni, mint a jóval drágább Lidarral.
Mivel rengeteg pénzt költenek az egymással versengő cégek az önvezető autók fejlesztésére, minden bizonnyal egy nap az utakra kerülnek ezek a járművek. A fejlesztéseknek egyelőre sokféle módja van, még az is lehet, hogy ezek kombinációját fogják használni.
Ami a Teslának előnyt jelent egyelőre, hogy ezeket az autókat már meg lehet venni. Egy Waymo vagy Uber autót viszont nem vehet meg az ember. Ez viszont nem feltétlenül jelenti azt, hogy ők lesznek a nyertesek az önvezető autók fejlesztési versenyében.
Forrás: Towards Data Science
https://towardsdatascience.com/why-tesla-wont-use-lidar-57c325ae2ed5