Nagyot fog nézni, ha ilyen villamos suhan majd Budapesten

Önjáró, akár egyesével suhanó tehervagonok, vezető nélküli teherexpresszek, városi tehervillamosok – formálódnak a következő évtizedek vasúti fuvarozásának tervei.

Oda rendelik a kocsit, ahol szükség van rá, aztán ha bepakoltak, a jármű – ahogyan jött, önműködően – elgurul a pályaudvarra. Amit az önvezető autókkal kapcsolatban már gyakran emlegetnek, az a vasúti kocsiknál is megvalósulhat, legfeljebb valamivel többet kell rá várni. A tehervagonok önjárósága talán a legérdekesebb része annak a koncepciónak, amelyen Braunschweigban, a német repülő- és űrkutatási központban (DLR) dolgoznak. A jövő tehervonatát tervezik, NGT Cargo néven.

Az óránként akár 400 kilométeres sebesség hasonló ahhoz, amit napjaink személyszállító szuperexpresszei tudnak. Az, hogy a szerelvények vezető nélkül közlekednének, ismerős lehet akár a budapesti 4-es metróból is. A ma szokásosnál rövidebb, maximum 250 méteres szerelvények konvojban közlekednének, minimális követési távolsággal, egymással csak virtuálisan összekapcsolva. Éppen úgy, ahogy a ma már szépen haladó kísérletekben önvezető kamionok sora követi a legelső (egyelőre ember által vezetett) teherautót.

Mivel a gyorsaság a döntő, azt nem is tervezik, hogy a világ másik feléből hajókon Európába cammogó árut teszik át az NGT Cargóra. Éppen ezért a kocsikat úgy méretezik, hogy nem a hajós, hanem a repülőgépes konténerek passzolnak rájuk. Minderre 2030-ig kell várni. Hamarabb érkezhetnek a vezető nélküli francia teherexpresszek, amelyeket már 2025-ben forgalomba állítanának.

Fotó: Siemens

Forrás: HVG

https://hvg.hu/tudomany/201912__onvezeto_tehervonat_es_villamos__tavmasinisztak__valtoallitas__kozvetlen_kocsik

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936