Négy jármű, ami megváltoztathatja a világot
1908-ban a Ford megváltoztatta a világot új T-Modelljével. Nem csak a közlekedés változott meg ettől, hanem az élet és a munka is. Ma úgy tűnik, hogy hasonló változás előtt állunk: számos új technológia közelít ahhoz, hogy az utakra kerüljön.
- Önvezető járművek
A mesterséges intelligenciának és a gépi tanulás technológiájának köszönhetően, amelyek forradalmasítottak mindent, a Google keresésektől kezdve a banki csalások felderítéséig, közel kerültünk ahhoz, hogy úgy autózzunk, hogy közben nem kell a vezetésre figyelnünk. A legtöbb nagy autógyártónál külön részleg foglalkozik az autonóm technológia fejlesztésével. Számos tesztet végeznek világszerte. A Ford például Detroit-ban végez közúti teszteket autonóm autóival, a Waymo pedig taxi szolgáltatást nyújt a kaliforniai Palo Alto-ban teljesen autonóm autókkal. Nagy-Britanniában elkezdődött egy 290 km-es teszt út építése Birmingham közelében, amelyen az autógyártók tesztelhetik vezető nélküli járműveiket realisztikus környezetben.
Az adatgyűjtés módja sarkalatos kérdés az önvezető autókkal kapcsolatban. A legtöbb autógyártó a Lidar technológiát használja, mely hasonlóan működik, mint a radar, de rádióhullámok helyett lézerfényt bocsát ki, hogy képet alkosson a környezetről. A probléma az, hogy a Lidar még mindig nagyon drága technológia, így drágábbá teszi a vezető nélküli autókat is. Ezzel szemben a Tesla közönséges optikai kamerákat alkalmaz, mivel úgy látja, hogy a pontos navigáció elérhető úgy is, hogy AI algoritmusok elemzik a kamerák képeit, miközben a költségek jelentősen alacsonyabbak.
Az autonómia azonban nem csak teljes önvezetés formájában jelenik meg, a jelenleg az utakon lévő autók is alkalmaznak autonóm technológiákat illetve vezetőt segítő eszközöket. Ilyenek a fedélzeti kamerák is, de egyes járművek már korlátozott autonóm képességekkel is rendelkeznek, mint például az adaptív sebességtartó automatika.
- Vezető nélküli tehergépjárművek
Az önvezető járművek úgy tűnik először az autópályán fognak megjelenni nehéz tehergépjárművek formájában. Ez elsőre talán veszélyesnek tűnhet, de az autópályák előnye a kiszámíthatóság: a lehetséges mozgások, veszélyek, viselkedések korlátozottabbak itt, mint más utakon. Csak néhány rögzített be- és kilépési pont van, minden jármű egy irányban halad és nem állhat meg. Ez könnyebb feladat elé állítja a mesterséges intelligencia rendszereket.
A nehéz tehergépjárműveket az indokolja, hogy ezek a járművek általában korlátozott számú hely között közlekednek, például kikötő és raktár között. A nehéz tehergépjárművekkel végzett tesztek már történtek szerte a világon, és tavaly a Helm UK nevű csoport már tervezte beindítani a technológia korlátozott kipróbálását a brit utakon, csomagszállítás formájában a DHL számára. Az indítást végül elhalasztották a járvány miatt. A terv részeként kipróbálnák az úgynevezett „karaván” haladást, amikor a legelső teherautót vezeti csak emberi vezető, a többi pedig vezető nélkül követi őt.
- Elektromos autók
Az elektromos autókkal kapcsolatos probléma, hogy jelenleg még azok sincsenek meggyőződve a technológiáról, akik megengedhetnék maguknak annak magas árait. Az elektromos autók statisztikája szerint a Nagy-Britanniában értékesített új autók mindössze 4,7% -a teljesen elektromos jármű, mint például a BMW i3 vagy a Renault Zoe. De a számok emelkednek.
Az egyik fő probléma tehát a költség. Az elektromos autók legdrágább alkatrésze az akkumulátor, de a technológia fejlődik, csökkennek az árak.
A másik fogyasztói aggodalom a hatótávolság. Ezen a területen is nagy a fejlődés az utóbbi időben. 2010-ben a Nissan Leaf, amelyet széles körben első generációs elektromos autónak tekintenek, csak körülbelül 110 km-t tudott megtenni, mielőtt újra tölteni kellett volna. Ezzel szemben a 2019-es modell ennek a távolságnak a kétszeresét képes megtenni.
A töltés viszont továbbra is kérdés. A benzin töltő állomások sokkal szélesebb körben elérhetőek, mint az elektromos töltőállomások. A töltési technológia csak lassan javul, a közeljövőben várhatóan nem éri el a benzintöltés sebességét.
Az elektromos autók mellett érvelők úgy látják, hogy nem a technológiának kell gyorsabban változnia, hanem az emberek hozzáállásának. Az autójukat is kezelhetik úgy, mint a telefonjukat, ami kibír egy normál hétköznapot, de ha hosszabb útra készülnek, akkor fel kell készülni a kényelmetlenségekre, az újratöltésre való várakozásra.
- Drónos szállítás
Londonban a közúti forgalom 13%-át az áruszállító teherautók teszik ki, amelyre jó lenne valamilyen alternatívát találni. Az Amazon nyilvánvaló módon érdekelt a változásban, ezért a vállalat több éve olyan technológián dolgozik, amely lehetővé teszi a drónos áruszállítást. Prime Air programja keretében 2016 óta teszteli Cambridge közelében a drónjait, sőt állítása szerint már elvégezte első drónos árukiszállítását egy valódi ügyfél számára. Az Egyesült Államokban már megkapta az engedélyt drónjai használatára és az Egyesült Királyságban is napirenden van az autonóm drónok repülési szabályainak kidolgozása.
A földön közlekedő drónok fejlesztése is folyik. A greenwichi Starship Technologies egy olyan autonóm robotot fejlesztett ki, amely a járdán gurul, és kamerák és érzékelők segítik az akadályok elkerülésében. Ha ez önállóan nem sikerül neki, manuálisan távolról is irányítható.
Forrás: Which