Nehézgépjármű sofőrhiány: a távolról irányított teherautók megelőzhetik a jövőbeni logisztikai problémákat

A jelenlegi teherautó sofőrhiány az Egyesült Királyság ellátási láncával kapcsolatos problémák egy újabb fejezete, amely megzavarja az élelmiszerek nagykereskedelmi szállítását, akadályozza a szemét elszállítást, és pánikszerű üzemanyag-vásárláshoz vezet.

Bár jó esély van arra, hogy az ország leküzdi ezt az átmeneti problémát, a járművezetők hiánya megkérdőjelezi a logisztikai szállítás hosszú távú életképességét az utakon.

Az egyik hosszútávú megoldás az lehet a problémára, ha a vezetőt teljesen kiveszik a rendszerből. A tehergépjárművekre (HGV) is alkalmazható önvezető autós technológia lényeges változást ígér az emberek és az áruk szállításában.

De az automatizálási technológia és az üzemeltetési technikák fejlődése ellenére az önvezető járművekben továbbra sem bíznak az emberek és nehezen gyárthatók.

Az egyik lehetséges megoldás a technológia és az ember közötti kapcsolódási ponton áll: a távműködtetés, vagy a volán mögött ülő vezető cseréje az automatizált technológia és a távvezérelt emberi felügyelet kombinációjára.

Régóta cél az intelligens és autonóm nehézgépjármű megoldások létrehozása. Több, mint egy évtizede a Safe Road Trains for the Environment projekt célja, hogy feltárja a közúti autonóm teherautó konvojok megvalósíthatóságát, hogy ne csak a nehéz tehergépjárművek károsanyag kibocsátását és a forgalmi torlódásokat kezelje, hanem növelje a logisztikai hatékonyságot és a vezető kényelmét is.

Ebben az esetben a konvoj vezető járműve irányítja a mögötte lévő összes járművet, a szükséges követési távolságot fenntartva és megváltoztatva, amikor más járművek elhaladnak közöttük. A hátul haladó járművek kevesebb emberi beavatkozást igényelnek, de a vezető továbbra is a volán mögött ül. Ennek a sofőrnek továbbra is nehéz tehergépjármű-képzésre lenne szüksége, ami nem segít a vezetőhiányon.

Egy reálisabb és potenciálisan munkaerő-megtakarító megoldást jelentenek a távirányítású nehéz tehergépjárművek. A távvezérlő rendszerek fogalma nem új keletű – a 19. század végére nyúlik vissza, amikor Nikola Tesla villamosmérnök kipróbálta a rádióhullámok által irányított pilóta nélküli torpedóhajót. Ugyanezt az alaptechnológiát évtizedek óta használják a játékautók távvezérlésére.

Természetesen a közúti járművek távműködtetése nem ugyanaz, mint egy cipősdoboz méretű autó irányítása. A technológia kihasználja a járműautomatizálás fejlődését, miközben továbbra is fenntartja a vezeték nélküli kapcsolaton keresztüli emberi távvezérlés egyik elemét. Mint ilyen, a nehéz tehergépjárművek távirányítása képes hasznosítani az automatizálás előnyeit – méretarányos és megbízhatósági szempontból -, miközben kihasználja az emberi éberséget is, növelve a biztonságot.

Bizonyos képzésekre továbbra is szükség van ebben a megoldásban, de a távműködtetésnek két kulcsfontosságú munkaügyi haszna van. Először is, az emberi felügyelő helyileg bárhol lehet, csökkentve az azzal járó zavarokat, amikor a járművezetők rosszkor vannak rossz helyen. De az is lehetséges, hogy a folyamatos fejlesztésekkel a képzett sofőrök egyszerre több nehéz tehergépjárművet is felügyelhetnek – ezáltal a flották kevesebb emberi üzemeltetőt igényelhetnek.

A távműködtetést jelenleg észak-kelet Angliában tesztelik, ahol egy 40 tonnás nehéz tehergépkocsit vizsgálnak 5G kommunikációs hálózaton keresztül. A 4,8 millió fontos projektet az Egyesült Királyság Digitális, Kulturális, Média- és Sportminisztériuma finanszírozza, hogy feltárja a legmodernebb technológiai fejlesztések előnyeit mind a távközlésben, mind a járművek távműködtetésében. A feltörekvő technológiák ilyen kombinációja optimális útvonaltervezést, csökkentett kibocsátást, csökkentett munkaerő-mozgást és biztonságosabb utazásokat eredményezhet.

Jelenleg a távműködtetett tehergépkocsit a Nissan sunderland-i tesztpályáján vizsgálják, egy „ utolsó mérföldes szállítási”rendszer részeként – áruk szállítása útjuk utolsó, legrövidebb szakaszán – a gyártási logisztika támogatása érdekében. Ez jó példa arra, hogy hogyan lehet megspórolni az emberi erőfeszítést a logisztikai lánc legintenzívebb szakaszán.

Ennek a víziónak a valóra váltása érdekében, a kiskereskedő Wilko nemrégiben 3 millió fontot fektetett be a StreetDrone-ba, aki a távműködtetésű HGV projekt egyik kulcsfontosságú partnere. A StreetDrone célja, hogy 2023 végéig eljuttassa ezt a technológiát a brit utakra, bár kezdetben a nehéz tehergépjárműveknél kisebb járművekben.

A technológiára való ilyen mértékű támaszkodás azonban kihívásokkal jár. Közülük a rendszer biztonságát fenyegető veszélyek a legjelentősebbek, mivel az, mint bármely más digitális rendszer, sebezhető a támadásokkal szemben.

Az 5G kommunikáció, a távirányítás és a jármű egy rendszerbe helyezése megnyitja az utat a lehetséges manipulációk előtt. A távműködtetésű nehéz tehergépjárművek fejlesztői tudják, hogy oda kell figyelniük a hétköznapi bűnözők ransomware támadásaira, és az agresszív, kifinomultabb, kritikus infrastruktúrát érintő támadásokra is.

A távműködtetésű HGV projekt részeként a Coventry Egyetem átfogó kiberfenyegetettségi elemzést és kockázatértékelést végez, hogy kezelje ezeket a fenyegetéseket. Megpróbálják megérteni a lehetséges hackelések és számítógépes támadások természetét, és kiépítik azokat a védelmi eszközöket, amelyek biztosítják a járművek biztonságát, amikor a közutakra kerülnek.

Végül, mint az önvezető technológia esetében, a távirányítású nehéz tehergépjárművek telepítésének egyik fő akadálya is a bizalmatlanság. A nagyközönséget már aggasztja az autonóm járművek biztonságos manőverezése – ehhez hozzáadva annak a lehetőségét, hogy eltéríthetik vagy deaktiválhatják őket az utakon, akkorára növeli a bizalmatlanságot, hogy az komoly akadályt jelenthet a járművek távműködtetésének elfogadásában.

A technológiának kétségkívül részt kell vennie minden olyan jövőbeni megoldásban, amely megoldja a szállítási és logisztikai problémákat, beleértve a sofőrhiányt is. És ha a teljes autonómia túl bizonytalan megoldás a társadalom számára, akkor talán inkább automatizálni kell, ahol lehetséges, miközben a többi területet emberi irányítás alatt kell tartani.

Forrás: The Conversation

https://theconversation.com/hgv-driver-shortage-remote-controlled-lorries-could-prevent-future-logistical-nightmares-167930?utm_medium

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936