Németországban elfogadta a parlament az autonóm vezetésről szóló új törvényt
A berlini parlament májusban jóváhagyta az autonóm vezetésről szóló új törvényt, amelynek életbe lépéséhez már csak a miniszterelnök aláírása szükséges. A törvény megnyitja az utat a vállalatok előtt, hogy pénzért nyújtsanak autonóm jármű szolgáltatásokat, ami ösztönözheti a fejlődést.
A törvény előírja az autonóm járművek távoli felügyeletét, ami azt mutatja, hogy tisztában vannak vele, hogy az önvezető autók még évekre állnak attól, hogy emberi felügyelet nélkül közlekedjenek. Emellett a járművek működési területét is korlátozzák, mivel a nagyon forgalmas, kiszámíthatatlan közlekedési helyzeteket az autonóm autók nem tudják kezelni.
Az iparágban tevékenykedő német cégek módosították ambícióikat, és az olyan pénzbevételre összpontosítanak, amely nem kíván nagy áttöréseket.
Németország országos szintű megközelítése ellentétben áll az Egyesült Államok állami törvényeinek sokszínűségével. Az amerikai kormány iránymutatásokat adott ki az autonóm vezetésre vonatkozóan, de az olyan kötelező szabályok megalkotására tett kísérletek, amelyek mind az 50 államban érvényesek lennének, elbuktak a kongresszus előtt, az autógyártók és az autonóm vezetés fejlesztői közötti nézeteltérések miatt. Néhány állam bátorítja az autonóm vezetés kutatását: Arizonában például engedélyezik a Waymo számára, hogy vezető nélküli taxikat működtessen Phoenixben. De országszerte még nem tudják beindítani a szolgáltatást, ami nyereségessé tenné őket.
„Németország egyedülálló abban az értelemben, hogy most már van egy törvénye, amely az egész országra vonatkozik” – mondta Elliot Katz, a kaliforniai Phantom Auto vállalat vezérigazgatója, amely szoftvereket biztosít a járművek távfelügyeletéhez és vezérléséhez. „Az Egyesült Államokban nincs átfogó szövetségi autonóm vezetési szabályozás. Állami törvényeink vannak, ami problémás, mert a közlekedés eredendően államközi.”
A német jogszabályok előnyt jelenthetnek az ország autógyártóinak abban a versenyben is, hogy olyan autókat tervezzenek, amelyek képesek önmagukat vezetni. Az önvezető járművek kereskedelmi forgalomba helyezésével nagy mennyiségű adatot fognak összegyűjteni, amelyeket felhasználhatnak a technológia előmozdításához. Ha a szolgáltatások nyereségesek, akkor hozzájárulnak a további fejlesztések költségeinek fedezéséhez is.
„A német autógyártók két fő területtel foglalkoznak: az elektromos autókra való áttéréssel és az autonóm vezetéssel” – mondta Moritz Hüsch, a frankfurti Covington ügyvédi iroda partnere, a jogszabályokra reagálva. „A német autógyártók az ország egyik büszkeségét jelentik. Mindkét területen az élre akarnak kerülni. ”
A törvény engedélyezi, hogy az autonóm járművek egy meghatározott területen, technikusok által távolról felügyelve közlekedjenek. Így egy személy vagy egy csapat felügyelni tud egy flottát videón keresztül, nincs szükség minden autóhoz külön emberre. Probléma esetén a technikus távolról át tudja venni az irányítást.
A támogatók szerint a törvény lehetővé teszi, hogy az autonóm buszok olyan vidéki térségekben nyújtsanak szolgáltatást, ahol kevés a tömegközlekedési lehetőség. Egyéb szolgáltatások közé tartozik az automatizált parkolóinas vagy a robottal történő csomagkiszállítás. Autonóm járművekkel lehet alkatrészeket vagy munkásokat szállítani egy gyárkomplexum körül, vagy hallgatókat egy egyetem területén.
Már léteznek olyan járművek, amelyek kiszámítható útvonalon képesek önállóan közlekedni, például a reptéri parkolótól az indulási terminálig, de a hatályos német törvények előírják, hogy egy embernek kell a fedélzeten tartózkodnia, amivel elvész a vezető nélküliség esetleges költségmegtakarítása.
Technikailag az új törvény a 4. szintű autonomitást engedélyezi, amelynek során a jármű képes önmagát kormányozni és navigálni az idő nagy részében, de időnként szükség lehet emberi beavatkozásra.
A Volkswagen például Hamburgban és Berlinben egy Moia nevű utazás megosztó szolgáltatást tesztelt. Az új törvény megkönnyíti a Volkswagen számára annak a célnak az elérését, hogy 2025-re Moia elektromos kisteherautóit önvezetővé alakítsa, bár ehhez szükség lehet további változtatásokra az ország tömegközlekedési törvényében is.
Az olyan technológiai cégek, mint a Waymo, vagy az olyan autógyártók, mint a Toyota, dollármilliárdokat fektettek be az autonóm vezetéstechnikába, de még nem sok térült meg a befektetésükből. Az Uber tavaly eladta önvezető egységét, miután több mint egymilliárd dollárt fektetett bele. A Tesla Autopilot szoftverét érintő halálos balesetek kérdéseket vetettek fel a technológia hiányosságaival kapcsolatban.
Kérdés, hogy az egységes jogi keret meghatározó előnyt ad-e a német vállalatoknak az amerikai vállalatokkal szemben. A szándék ez volt.
„Németország lehet az első olyan ország a világon, amely mindennapi használatba hozza a vezető nélküli járműveket” – mondta Arno Klare, a szociáldemokrata parlamenti képviselő a törvény vitája során.
Az Egyesült Államokban amint egy autonóm jármű megpróbál átlépni egy államhatárt, a helyzet bonyolulttá válik. Kalifornia, Arizona, Michigan és Pennsylvania vezető szerepet tölt be az autonóm vezetési technológia jogi szabályozásában. De az Állami Jogalkotók Országos Konferenciája szerint tíz állam, köztük New Jersey, Rhode Island és Maryland, nem hozott törvényeket és nem adott ki végrehajtási utasításokat az autonóm vezetésről. Más államokban a szabályok nem következetesek.
Raj Rajkumar szerint – aki a pittsburghi Carnegie Mellon Egyetemen vezeti az autonóm vezetési programot, amely a szakterület vezető tudósainak sokaságát kinevelte – az új jogszabály előnyt jelent a német vállalatok számára. De aggódik, hogy az Egyesült Államokat és Európát egyaránt fenyegeti a lemaradás Kína mögött a technológia és a szabályozás terén.
„Nemzetközi verseny folyik az Egyesült Államok, Európa és Kína között” – mondta Rajkumar, akinek becslései szerint a teljesen autonóm járművek még mindig egy évtizednyire vannak. „Kína tekintélyelvű ország. Bármilyen szabályt meghozhatnak egyik napról a másikra.”
Forrás: NY Times