Önvezető autók és okosvárosok: hogyan néz ki az autóipar jövője?

Az autóiparon nagy a nyomás, hogy a fenntartható jövőt támogassa. Az önvezető autókról gyakran nagy lelkesedéssel beszélnek a média és az autóipar képviselői. És bár néhányan úgy gondolják, hogy még messze vagyunk attól az időtől, amikor mi magunk is élvezhetjük ezt a fajta technológiát, a valóság ettől kissé eltér.

A releváns technológiák gyorsan fejlődtek az elmúlt években, és jelenleg azon a ponton vagyunk, ahol reálisan tekinthetünk az autópiac közeljövőjére. Most már el tudjuk képzelni, hogyan fog kinézni az önvezető autók és az intelligens városok világa, és milyen szinergiákat láthatunk közöttük.

Láthattunk már különféle sikeres kísérleteket önvezető autókkal, köztük közutakon is. Hasonlóképpen gyors fejlődést tapasztaltunk az önvezető autók fejlődésével kapcsolatos további technológiai területeken is. Különösen a mesterséges intelligencia (AI) népszerűsége nőtt robbanásszerűen a 21. század folyamán – és úgy tűnik, hogy még csak a jéghegy csúcsát érintjük abból, ami ezen a területen lehetséges.

Könnyen lehet, hogy az AI front új fejlesztései még jobban felgyorsítják az önvezető autók piacának fejlődését, mivel a két terület nagyon szorosan összefügg.

Több vállalat már tett lépéseket a fogyasztói piac felé. A Tesla, amely vállalta a környezetbarátabbá válást is, valószínűleg a legismertebb név ezen a téren. A vállalat teljesen önvezető autókat szeretne kiadni egy előfizetési szolgáltatáson keresztül.

De a Tesla népszerűsége ellenére nem ők az egyetlen, amely hozzáférhetőbbé kívánja tenni az önvezető autókat. A Waymo és Baidu két másik példa.

A rövid időn belül elért fejlődés ellenére még sok munka van az AI-kal kapcsolatban. Valószínűleg még beletelik egy kis időbe, amíg a problémákat teljes mértékben meg tudják oldani. Például az önvezető autók fejlesztőinek még javítaniuk kell érzékelőik és AI-rendszereik pontosságát az utasok biztonsága érdekében.

Noha elméletileg lehetséges az önvezető autók infrastruktúrájának támogatása a jelenlegi rendszerekkel, a városi fejlesztőknek még számos fejlesztést kell bevezetniük annak érdekében, hogy a dolgok még zökkenőmentesebben működjenek.

Az intelligens városok olyan ötletekhez és technológiákhoz kapcsolódnak, amelyek megmenthetik a bolygót. És természetesen döntő szerepet játszanak, ha a vezető nélküli autók általánossá válnak.

A városoknak gondoskodniuk kell arról, hogy ne legyen káosz az utakon, különösen akkor, ha egyre többen váltanak át önvezető autókra. De ez ismét csak időbe telik – és teszteket kell végezni annak biztosítása érdekében, hogy minden megfelelően működjön.

Számos dolgot integrálhatunk elektronikusan, hogy javítsuk az önvezető autók helyzetét. A közlekedési lámpák, az utcatáblák és más forgalomirányító elemek elektronikusan nyújthatnak további információkat – továbbíthatják azokat minden olyan járműnek, amely számára azok relevánsak.

A fentiek végrehajtásával az utak szervezettebbek, és az önvezető autók sokkal hatékonyabbak és megbízhatóbbak lesznek. Ugyanakkor több korlátozással járhat azok számára, akik manuálisan szeretnének tovább vezetni. A várostervezőknek biztosítaniuk kell, hogy mindkét csoport békésen létezhessen az utakon.

Már megkezdődtek a tesztek ezzel kapcsolatban. Például egy „intelligens autópálya” elnevezésű holland koncepció foto-lumineszcens jelölésekkel kísérletezett, hogy elkerülje az állandó áramellátás igényét. Az ötlet azonban egy kezdeti teszt útszakasz elindítása után hamar kudarcot vallott.

Más szervezetek részleteiben vizsgálták a koncepciót. Az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma által előterjesztett egyik elképzelés szerint az önvezető területeket különböző „fokozatokba” sorolhatjuk be. Egyrészt vannak egyáltalán nem autonóm autók, amelyekkel ma a legtöbb ember közlekedik. A másik oldalon a teljes automatizálás áll, ahol az úton lévő autó nem igényel a vezetőtől beavatkozást az út kezdetétől a végéig.

Ez a koncepció különböző fokozatokat képzel el e két végpont között, amelyek jelentősen megkönnyíthetik a várostervezési erőfeszítéseket. Egyes területek intelligens közlekedési lámpákat és útjelzéseket is tartalmazhatnak, támogatva az autonóm vezetési funkciók minimális készletét.

A gyalogosok is szerepet játszanak a vezető nélküli autókat segítő intelligens város funkcióinak fejlesztésében. A vállalatok figyelemmel kísérhetik forgalmi szokásaikat, és ennek megfelelően fejleszthetik rendszereiket, mielőtt a tényleges járművekben alkalmazzák azokat.

Ilyen kisebb léptékű kísérletek már történtek változó sikerrel. Amszterdamban például olyan utcai lámpák találhatók, amelyek automatikusan beállítják fényerejüket a gyalogosok közlekedési szokásainak megfelelően.

Mivel az autóiparnak újra kell gondolnia elképzeléseit, a vezető nélküli autók izgalmas kilátást jelenthetnek. A városoknak azonban alkalmazkodniuk kell hozzájuk, mielőtt az életünk alappilléreivé válhatnak.

Forrás: Make Use Of

https://www.makeuseof.com/future-of-auto-industry/

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936