Önvezető autók tesztelése
Míg a jogosítványszerzéshez egyértelmű képzési folyamat tartozik, addig az autonóm járművek tesztelési menete, módszere a gyártókra van bízva, ők döntik el, hogy elég biztonságos-e a járművük az alkalmazáshoz.
Az értékelési módszerek meghatározása és a szabályozások nem követik kellő mértékben a technológia fejlődését, és így nehéz megállapítani, hogy mikor nevezhetünk eléggé biztonságosnak egy önvezető autót. Még Kaliforniában is, amely élen jár az autonóm járművek szabályozásában, a gyártóknak elég csupán igazolniuk, hogy elvégezték saját értékelési tesztjeiket és úgy gondolják, hogy a járművük biztonságos a közutakon való használathoz.
Az autonóm járműtechnológia tesztelésének három alapvető módszere van: számítógépes szimulációval minden lehetséges szituáció modellezése, zárt pályákon való tesztelés, előre leképezett útvonalakon haladás. A legtöbb gyártó a három kombinációját használja, de különböző megközelítések vannak. Például az Aurora Technologies elsősorban a szimulációkra támaszkodik a tesztparkok helyett, az NHTSA-nak április 29-én benyújtott önkéntes biztonsági jelentés alapján. A Fordhoz tartozó Argo Al „folyamatos tesztelés”-i folyamatot alkalmaz, amely magában foglalja az autonóm járművek vezetőinek képzését is, a weboldalukon közzétett tesztleírásuk alapján.
Ezzel szemben a Tesla elsősorban a már az utakon levő autóira támaszkodik, ami szerintük hatalmas versenyelőnyt jelent. Beszámolójuk szerint 425 ezer már tulajdonosnál levő autójukból gyűjtenek adatot a rendszer további fejlesztéséhez. Amikor a jármű Autopilot rendszere be van kapcsolva, automatikusan tanul a „tapasztalatokból”. Még akkor is, amikor kikapcsolt állapotban van, a rendszer elemzi, hogy adott szituációban mit tett volna, és az miben tér el attól, amit a vezető tett. Ez napi több millió mérföldes tesztvezetést jelent számukra gyakorlatilag, szemben azokkal a gyártókkal, amely biztonsági vezetővel teszteli a járműveit. Persze az nem igazolt, hogy az általuk nyert adatok jobbak lennének a tréning szempontjából.
Szakértők szerint hasznos lenne a gyártók járműveinek külső, harmadik fél általi független biztonsági tesztelése. Egy új konzorcium már dolgozik a biztonsági tesztelési gyakorlat meghatározásán, ami megalapozná a hivatalos ipari sztenderdeket. Első ajánlásaik nyárra várhatók.
Forrás: Axios