Önvezető buszok indulnak 3 európai városban
A valódi autonóm járművek fejlesztése előtt álló akadályok ellenére, a technológia sok tekintetben fejlődött.
Európában például egy új konzorcium Horizon Europe ULTIMO projekt néven fejleszt automata elektromos minibusz szolgáltatást.
A projekt költségvetése közel 60 millió dollár, és négy évre szól, ennek keretében 2025-ben 45 vezető nélküli elektromos kisbuszt terveznek üzemeltetni egy éven keresztül három európai városban: a svájci Genfben; a németországi Kronachban, és a norvégiai Osloban.
Ez a kísérleti projekt a Genfi Egyetem AVENUE projektjének (Autonomous Vehicles to Evolve to a New Urban Experience) a folytatása, amely 2018 és 2022 között zajlott, és nyolc európai teszthelyen végezték.
„Az AVENUE célja az volt, hogy tanulmányozza egy igény szerinti automatizált szállítási szolgáltatás műszaki és gazdasági megvalósíthatóságát, valamint a használatának lehetséges pszichológiai akadályait” – magyarázta Dimitri Konstantas, az ULTIMO műszaki igazgatója. „Az ULTIMO célja egy valódi üzleti modell kidolgozása lesz, amely egy ilyen szolgáltatás konkrét gazdasági, jogi és biztonsági kérdéseivel foglalkozik.”
A teszt első szakaszában olyan kérdésekre keresik a választ, hogy mennyibe kerüljenek a jegyek, mik legyenek a minimum és maximum megtett távolságok és hogyan módosíthatók a jelenlegi jogi keretek, amelyek jelenleg nem engedélyezik az automata buszok 30 km/h-nál nagyobb sebességgel való közlekedését.
Konstantis a tömegközlekedés paradigmaváltásaként írja le az autonóm tömegközlekedés bevezetését. „Ha igény szerinti, háztól házig történő, 24 órás szállítást kínálnánk, a szolgáltatás jobb minőségű lenne” – mondta. „A csúcsidőn kívüli üresjáratokat is el lehetne kerülni, és így csökkenthetők lennének a költségek. Ha valós időben reagálunk az igényekre, elkerülhető a sorban állás és a torlódás az állomások körül.”
A biztonság természetesen a legfontosabb szempont. Az ULTIMO projekt arra a kérdésre összpontosít, hogy „hogyan biztosítható az utasok biztonsága és hogyan kell reagálni például baleset esetén”.
Ez elengedhetetlen a projekt sikeréhez, mert amint a Forbes 2022-ben rámutatott, „a világ legnagyobb autógyártói dollár-milliárdokat fordítottak a technológia tökéletesítésére, [de] a lenyűgöző eredmények ellenére az igazán bonyolult helyzetek kezelésében még mindig nem lehet számítani az autonóm vezetési technológiára.”
Forrás: We Forum
https://www.weforum.org/agenda/2023/01/autonomous-buses-geneva-project/