Önvezető buszok indulnak Skóciában biztonsági sofőrrel

Májustól önvezető autóbuszok szállítják az utasokat a skóciai Forth Road Bridge-en, egy biztonsági sofőrrel és egy „kapitánnyal” a fedélzeten.

Öt egyszintes busz fogja megtenni a 22 km-es útvonalat, és hetente akár 10 000 utast szállítanak majd a Ferrytoll park és a Fife-i, valamint az Edinburgh Park vonat- és villamos csomópont között.

Mindazonáltal, bár a járművek érzékelőket használnak az előre kiválasztott utakon 80 km/h-ás sebességig, továbbra is a személyzet két tagjának kell üzemeltetnie őket, ami kétszer annyi, mint egy normál busz esetében.

A két fő magában foglal egy biztonsági sofőrt a vezetőülésben, aki felügyeli a technológiát, és egy buszkapitányt, aki segít az utasoknak a beszállásban, a jegyvásárlásban és válaszol a kérdésekre.

Jelenleg a teljesen vezető nélküli autók jogilag nem engedélyezettek az Egyesült Királyságban, és minden autonóm járműben mindenkor biztonsági vezető szükséges, bár a kormány dolgozik egy frissített jogi és biztosítási keretrendszeren.

A Stagecoach, az Egyesült Királyság legnagyobb autóbusz-üzemeltetője, amely a szolgáltatást üzemelteti, elmondta, hogy a személyzet második tagja azt demonstrálja, hogy milyen érzés lesz a jövőben egy autonóm szolgáltatás, amikor a sofőr elhagyhatja a fülkét. Mivel a kezdeményezés egy teszt a technológia működésének vizsgálatára, nem tervezik azonnal kivenni a sofőrt a fülkéből.

Kevin Stewart, a skót kormány közlekedési minisztere elmondta, hogy az „innovatív és ambiciózus projekt” „izgalmas mérföldkő”, amely reményei szerint segít majd Skóciának „megerősíteni a szerepét a világ színterén”, mivel az ország úthálózata az úthálózatok széles skáláját fedi le, amelyek jó tesztelési terepet jelenthetnek az önvezető járművek számára.

A Stagecoach azt mondta, hogy a projektet az egyik legösszetettebbnek tartja a világon, és egyben az Egyesült Királyságban az első bejegyzett szolgáltatásnak, amely teljes méretű autonóm buszokat használ. Az Egyesült Királyság kormánya szerint ez lesz az első teljes méretű, önvezető nyilvános buszjárat a világon.

Carla Stockton-Jones, a Stagecoach ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a vállalat „büszke, hogy a közlekedési innováció élvonalába tartozik ezzel a projekttel, amely jelentős mérföldkövet jelent a tömegközlekedésben”.

Hat másik projekt mellett az edinburgh-i buszjárat 81 millió fontot kapott a brit kormány és az ipar közös támogatásából, hogy felgyorsítsák az önvezető közlekedési technológia kereskedelmi forgalomba hozatalát.

A miniszterek remélik, hogy a járművek végül nagyobb kényelmet nyújtanak a fogyasztóknak azáltal, hogy gyorsabbá és megbízhatóbbá teszik az utazásokat, valamint javítják a biztonságot, mivel jelenleg a közúti ütközések 88%-át emberi hiba okozza; és a fenntarthatóság azáltal, hogy több embert ösztönöznek a tömegközlekedés használatára.

Más városok is vizsgálják a vezető nélküli buszok bevezetését, bár ezekről úgy gondolják, hogy nem olyan fejlettek, mint az edinburghi projekt. 2025-ben 45 vezető nélküli elektromos kisbuszt terveznek elindítani egy évre három európai városban: Genfben, a németországi Kronachban, és Osloban. Több városban, köztük Rómában és Szöulban is voltak rövid próbajáratok.

Forrás: theguardian.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936