Önvezető taxik San Fransisco utcáin

A Cruise autonóm autótechnológiai vállalat a múlt hét végén (2022. június 2-án) bejelentette, hogy engedélyt kapott Kalifornia első vezető nélküli taxi szolgáltatásának elindítására. Módosított Chevy Boltjai pedig – vezető nélkül a kormánykerék mögött – San Francisco meredek dombjain és szűk utcáin közlekednek majd.

Míg az arizonai Phoenixben már működnek sofőr nélküli taxik, a Cruise önvezető autóinak megjelenése a City by the Bay közismerten sűrű forgalmában jelentős előrelépést jelent az iparág és a mögöttes technológia számára. A cég részéről ezt egy blogbejegyzésben jelentette be június 2-án Gil West operatív igazgató, aki mérföldkőnek minősítette az állami jóváhagyást:

A mai napon megkaptuk a California Public Utilities Commission által kiadott első Driverless Deployment Permit engedélyt, amely lehetővé teszi számunkra, hogy viteldíjat számítsunk fel a San Francisco-i lakosság számára biztosított vezető nélküli utazásokért. Ez azt jelenti, hogy a Cruise lesz az első és egyetlen vállalat, amely kereskedelmi, vezető nélküli ride-hailing szolgáltatást üzemeltet az Egyesült Államok egyik nagyvárosában.

Az Associated Press beszámolója szerint más önvezető taxik már szállítják az utasokat San Francisco környékén, de a Cruise és a versenytárs Waymo által üzemeltetett taxiknál ​​emberi sofőrök ülnek, akik átveszik az irányítást, ha az automata rendszer nem boldogul a helyzettel. Az új flottában nem lesznek ilyen tartalék sofőrök, és csak az utasok lesznek a fedélzeten.

Az AP azt is megjegyezte, hogy az önvezető taxik flottájának mérete, üzemideje és területe, ahol utasokat vehetnek fel és szállíthatnak ki, korlátozott lesz. Az AP szerint a korlátozások biztonsági okokból adódnak:

A fuvarszolgálat kezdetben mindössze 30 elektromos járműből áll majd, amelyek San Francisco kevésbé zsúfolt részein szállítanak utasokat este 22 órától reggel 6 óráig. A korlátozások célja, hogy minimálisra csökkentsék annak esélyét, hogy a robottaxik anyagi károkat, sérüléseket vagy halált okozzanak, ha valami nem jól működik. Lehetővé teszi azt is, hogy a szabályozók felmérjék a technológia működését, mielőtt engedélyeznék a szolgáltatás kiterjesztését.

Az AP szerint az autonóm taxik nem közlekedhetnek erős köd vagy eső idején, és az állami engedélyt megadták annak ellenére, hogy aggodalomra ad okot, hogy a Cruise járműveinek a forgalmi sávokban kell parkolniuk, hogy felvegyék és kiszállítsák utasaikat.

Annak érdekében, hogy a narancssárga-fehér, négyajtós elektromos szedánok vonzóbbak legyenek az utasok számára, a cég neveket adott a Chevy Boltoknak. Az utasok olyan autókra számíthatnak, mint Cheddar, Poppy vagy Tostada. Ezeket a neveket azzal szerezték, hogy a covid-19 világjárvány idején a Cruise járművei több mint 2 millió ételt szállítottak San Francisco alacsony jövedelmű lakosainak.

Az étkezési program része annak a kormány által támogatott, az egész társadalomra kiterjedő erőfeszítésnek, amely a technológia emberekre gyakorolt ​​hatásának átalakítására irányul, és Cruise azt állítja, hogy nagyobb jót szolgál:

Az AV-k pozitív társadalmi hatása nagyobb lesz, mint egyetlen cégé. Az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma a közelmúltban nyilvánosságra hozta hat innovációs alapelvét: segítsen Amerikának megnyerni a 21. századot, támogassa a munkavállalókat, kezelje a legfontosabb politikai prioritásokat, mint a biztonság, a méltányosság és az éghajlatváltozás, együttműködési lehetőségeket biztosítson, és alkalmazkodjon a technológia változásaihoz. A közös vonás ezen elvek között az volt, hogy a technológia nem létezhet egyszerűen önmagáért: a társadalmi érdekeket kell szolgálnia.

A Cruise jelenlegi taxiflottáját idővel a Cruise Origin váltja fel, amely nem rendelkezik kezelőszervekkel az utastérben. A kis városi buszhoz hasonló formájú Originben nincs oldal- vagy visszapillantó tükör, nincs kormány vagy pedál, csak a passzív utasok számára készült ülések.

A Cruise 2013-as alapítása óta elektromos járművei több mint 2 millió autonóm mérföldet tettek meg Kaliforniában, ezek többségét a Chevrolet Bolt-ok hajtották végre, amelyeket a cég autonóm vezetési hardver- és szoftvercsomagjával módosítottak.

A Bolt használata a Cruise elsődleges járműveként nem véletlen. A Chevy anyavállalata, a General Motors 2016-ban megvásárolta a Cruise Automation többségi részesedését, és az akvizíció időpontjában megjelent sajtóközlemény szerint ez a GM autonóm járműfejlesztési erőfeszítéseinek felgyorsítását szolgálja. Dan Ammann, a GM elnöke elmondta:

A teljesen autonóm járművek óriási előnyökkel járhatnak ügyfeleink számára a nagyobb kényelem, az alacsonyabb költségek és a nagyobb biztonság terén mindennapi mobilitási igényeik kielégítésére.

Körülbelül ugyanabban az időben, amikor megvásárolta a Cruise többségi részesedését, a GM megalakította saját autonóm járműfejlesztő csapatát is. Azóta Ammann távozott, és Kyle Vogt, a Cruise alapítója lett az ideiglenes vezérigazgató.

Legutóbb márciusban a GM jelezte mély elkötelezettségét a Cruise iránt azzal, hogy 2,1 milliárd dollárnyi részvényt vásárolt ki más kulcsfontosságú befektetőktől, és további 1,35 milliárd dolláros befektetést vont be a cégbe. A Microsoft és a Honda Motors is a Cruise részvényese.

Forrás: Earth Sky

https://earthsky.org/human-world/self-driving-taxis-take-to-the-streets-of-san-francisco/

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936