Önvezető teherautók indultak útnak Svédországban
A svéd teherautó-gyártó, a Scania autonóm járműveket fejleszt, és nemrég Európában elsőként tesztelte ezeket kereskedelmi áruk szállítása közben.
„A pontból B pontba szállítjuk az árukat teljesen autonóm módon”, mondta Peter Hafmar, a Scania autonóm megoldásokért felelős vezetője az AFP-nek a cég Stockholmtól délre található Sodertalje-i szállítási laboratóriuma előtt.
A kísérleti projektben az önvezető teherautó mintegy 300 kilométeres szakaszon közlekedik Svédország déli részén, Sodertalje és Jonkoping között, gyorséttermi termékeket szállítva.
Kívülről úgy néz ki a jármű, mint bármely más teherautó, kivéve a tetőn lévő kamerákkal telepakolt sínt és a két oldalon lévő poloskaantennára emlékeztető érzékelőket.
A fülkében a kerék és az ülések ott vannak, ahol az elvárható, de kis eszközök és képernyők tarkítják a műszerfalat, és vezetékek futnak az utasülés mögött elhelyezett számítógép-állványhoz.
Goran Fjallid mérnök a biztonsági sofőr mellett ül az utasülésen, és egy laptopon nézi a teherautó kameráitól származó videót és villogó szöveget kap arról, hogy mit lát a jármű.
A második képernyő az úton haladó teherautó és az összes közelben lévő jármű 3D-s megjelenítését mutatja.
A teherautó a különféle érzékelőktől származó összes bemenetet egy GPS-rendszerrel kombinálja, a különböző technológiák pedig egymást támogatják.
„Ha az útburkolati jelek eltűnnek egy időre, akkor a GPS-t fogja használni, és tökéletesen a sávjában marad” – magyarázza Fjallid.
„Egyedül jobban vezet, mint ha egy ember manuálisan vezeti” – teszi hozzá.
De elismeri, hogy sok próbálkozásba és hibába került, hogy a teherautó idáig eljuthasson.
Olyan dolgokat kellett kijavítaniuk, mint például, hogy hogyan kezeli a teherautó az autópályára való felhajtást, és mit tegyen, ha egy másik autó bevág elé.
Minden alkalommal, amikor a teherautó valami váratlan dolgot hajt végre, például fékez vagy lassít minden látható ok nélkül, Fjallid feljegyzi a pontos időzítést, hogy a naplókat és az adatokat meg lehessen vizsgálni.
A teherautó érzékelőit is naponta kalibrálják, mielőtt elindulnak az útra.
Hafmar szerint még mindig van néhány akadály, amelyet le kell küzdeni, mielőtt a vezető nélküli teherautók – biztonsági sofőrök nélkül – mindennapos látvánnyá válnának az utakon, mind technológiai, mind jogszabályi szempontból.
Arra számítanak, hogy a 2020-as évek végére vagy a 2030-as évek elejére ez rendeződik, mondta Hafmar.
Az önvezető teherautók megjelenése fenyegetésnek tekinthető a teherautó-sofőrök – a világ egyik legelterjedtebb szakmájának – állására nézve.
De Hafmar ragaszkodik ahhoz, hogy autonóm járművekre van szükség a globális vezetőhiány kezelésére.
És azt mondja, hosszú időnek kell eltelnie, amíg a mesterséges intelligencia képes lesz kezelni a logisztika minden aspektusát.
Az önvezető teherautókat kezdetben valószínűleg hosszú távú utakra használják majd, de az utolsó mérföldes elosztás a boltok és a vásárlók között „emberi sofőrökkel fog megtörténni” – teszi hozzá Hafmar.
A Nemzetközi Közúti Szállítási Unió (IRU) júniusi jelentése szerint 2021-ben mintegy 2,6 millió betöltetlen teherautó-sofőri állás volt világszerte.
Hafmar más lehetséges előnyökre is felhívja a figyelmet: mivel a számítógépeknek nem kell aludniuk vagy pihenniük, az üzemanyag-megtakarítás érdekében a járművek ütemezhetők kisebb forgalom esetén, akár lassabban – de hosszabb ideig – közlekedhetnek.
Számos más cég is versenyben van az önvezető teherautók piacra dobásáért.
Az Aurora, a Waymo, az Embark, a Kodiak és a Torc (a Daimlerrel közösen) startupok tesztelést végeznek az Egyesült Államokban, míg a kínai Baidu 2021 végére jelentette be önvezető teherautóját.
Európában az IVECO az Amazon által támogatott kaliforniai Plus start-uppal dolgozik együtt, és a közelmúltban bejelentette pályán való tesztelése első szakaszának végét. Ezután közúti teszteket indítanak.
A svéd Einride cég is azt tervezi, hogy hamarosan közúti teszteket indít Németországban.
Forrás: Barrons
https://www.barrons.com/news/self-driving-lorries-hit-the-road-in-sweden-01669790708?tesla=y