Óriási ugrás előre a járműbiztonság terén Európában, de vannak problémák
A július 6-tól az EU/EGT piacra bevezetett személygépkocsik, kisteherautók, teherautók és buszok új modelljeit alapfelszereltségként fel kell szerelni egy sor új járműbiztonsági technológiával. Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács üdvözli ezt a mérföldkövet, de szerinte két új technológia szabványa túl gyenge, és sürgősen felül kell vizsgálni.
Az ETSC (Európai Közlekedésbiztonsági Tanács) azt állítja, hogy az Intelligens Sebesség Asszisztens (ISA) minimális követelményei oda vezethetnek, hogy a gyártók olyan ISA rendszerrel építenek autókat, amelyek korlátozott biztonsági előnyökkel járnak és zavarják a vezetőket.
Ennek az az oka, hogy a minimális jogi előírás lehetővé teszi a csak figyelmeztető rendszert, amely egyrészt bosszantó hangjelzést ad, másrészt potenciálisan pontatlan sebességinformációkkal párosul, mivel ezek a rendszerek csak kameraalapú jelfelismerő rendszert használnak, amit nem támogat biztonsági megerősítés digitális térkép formájában a sebességkorlátozási helyekről.
Az ETSC arra is figyelmeztetett, hogy a járműbe épített „fekete dobozok”, más néven elektronikus adatrögzítők (EDR) végleges műszaki szabványai gyakorlatilag használhatatlanná teszik az eszközöket a közlekedésbiztonsági kutatók számára. Ennek az az oka, hogy a specifikációk tiltják az idő-, dátum- és helyadatok rögzítését – ami elengedhetetlen a járműütközések körülményeinek rekonstruálásához. Az ETSC szerint az EDR-ekre vonatkozó előírásokat a lehető leghamarabb felül kell vizsgálni.
Antonio Avenoso, az ETSC ügyvezető igazgatója megjegyezte:
„Július 6. óriási előrelépés a járműbiztonság terén Európában, amely a jövőben több ezer élet megmentéséhez vezet. De a közúti biztonság terén elért nagy győzelem ellenére van néhány öngól.”
„Az egyik legnagyobb potenciállal rendelkező életmentő rendszer, az Intelligens Sebesség Asszisztens erősen meggyengült, és az új, járműbe épített fekete dobozok gyakorlatilag használhatatlanok lesznek a biztonsági kutatók számára.”
„A járművek biztonsága folyamatosan fejlődik, és semmi sem indokolja, hogy ezeket a szabványokat ne lehetne a közeljövőben felülvizsgálni és frissíteni. Szerintünk ez elengedhetetlen.”
Forrás: ETSC
https://etsc.eu/july-6th-2022-vehicle-safety-in-europe-takes-a-giant-leap-forward/