Problémák, amiket még meg kell oldania az autonóm autóknak, mielőtt az utakra kerülhetnek
Bár az autonóm technológia folyamatosan fejlődik, még mindig van néhány kérdéses terület, illetve megoldatlan probléma, amik nem teszik alkalmassá a teljesen önvezető autókat az utakon való közlekedésre.
Az egyik ilyen az időjárás kezelése. A jelenlegi autonóm funkciók megvédik a vezetőket a havas, jeges utak nehézségeitől, de egyelőre nem ismerik fel a hóréteg alatt a sávelválasztó vonalakat, többnyire egy pocsolya is megzavarja őket.
Másik probléma, hogy egyelőre nem reagálnak elég gyorsan a környezeti ingerekre. Például, ha egy gyerek kiszalad elé az útra, az autonóm autónak döntenie kell, hogy a gyerek vagy az utasai biztonságát kockáztatja. Sőt elsőként fel kell ismernie, hogy törmelék van előtte az úton, vagy ember. A jelenlegi felmérések szerint az emberek 58%-a nem hiszi, hogy az autonóm autóknak meg lehetne tanítani a morális döntéseket, így azok gyors döntések esetén nem tudnak ilyen szempontokat figyelembe venni.
Az önvezető autók a jövőben összeköttetésben fognak állni egymással és az internettel is, hogy minél több információt nyerjenek a környezetükről. Ez a fajta összeköttetés amellett, hogy „okos infrastruktúrát” igényel, veszélyeket is rejt magában. A hálózati összeköttetésben hatékony védelmi rendszerre is szükség lesz.
Az önvezető autókkal kapcsolatban a felelősség kérdését is meg kell oldani. Ha nincsen vezető, egy baleset esetén szabályozni kell, hogy ki a felelős. Bár ezek az autók szabálykövetésre vannak/lesznek programozva, de hibákat azért követhetnek el. A felmérések szerint megoszlik az emberek véleménye arról, hogy kit kell ilyenkor hibáztatni: a bébi bumm generáció az autó használóját tenné felelőssé, az X generáció tagjai az autó gyártóját hibáztatnák, az Y generáció pedig a kormányt okolná baleset esetén.
A biztosítás szempontjából sem árt tisztázni, hogy tulajdonképpen kinél van a kontroll. Egy ember hibázhat, kezelhet kicsit rugalmasabban szabályokat, például hajthat enyhén gyorsabban a sebességhatárnál. Így a biztosítók díjazhatják azt, ha egy vezetőnek még nem volt konfliktusa az utakon. A jövőben el kell dönteni, hogy egy autonóm autó esetében kinek az előélete fog számítani, a gyártóé vagy a tulajdonosé.
Forrás: Innovation & Tech today