Repülni is tud az új magyar busz

Jakabszállás határában, a repülőtér melletti hangárban áll a világ egyik első, hidrogénhajtású személyszállító drónja, vagy repülő kisbusza. De nem is a megnevezése fontos, hanem az, hogy egy amerikai és egy magyar cég fejleszti közösen. Zöld – hidrogén hajtja – high-tech és magyar.

Röviden: egy hatmotoros, személyszállító drón. Illetve annak bemutató darabja, itt egyelőre tüzelőanyag-cella és hidrogéntankok nélkül, de van belőle egy Amerikában, Bostonban is. Míg a magyar cég a Skai névre keresztelt jármű szerkezetét építi és fejleszti, addig az amerikai Alaka’i Technologies a hidrogén-hajtással és a vezérléssel foglalkozik.

Forrás: Vezess

A gépet a tervek szerint hat motor emeli majd a magasba, 190 km/órás csúcssebességre képes, egy feltöltés pedig legfeljebb 10 percet vesz majd igénybe. A hat darab, alacsony fordulatszámú és csendes, kefe nélküli villanymotorok 100 kW-os teljesítményigényét három tüzelőanyag-cellából fedezik majd. Jelenleg a gép kabinjában helyet foglaló vezetővel tervezték a bemutató darabot, de akár önvezetőként is elképzelhető a Skai.

Repülő eszköznél különösen fontos a biztonság, így a gépet úgy tervezték, hogy egy rotor elvesztése után tovább tudjon repülni, de két rotor kiesése sem okoz katasztrófát, még ilyen helyzetben is képes biztonságosan leszállni. Ha ennél nagyobb a baj, akkor a vázhoz rögzített ejtőernyővel még mindig elkerülhető a lezuhanás. Hasonló a helyzet a tüzelőanyag-cellák meghibásodásakor, ott egy cella kiesése után gond nélkül folytatódhat az utazás, de ha mind a három leáll, akkor is van annyi energia a puffertárolóban – nagy kapacitású kondenzátort említ a tájékoztató -, amivel még le lehet szállni.

Forrás: Vezess

De mikor lesz ebből valóság?

Rossz hírünk van, valószínűleg még sokáig kell arra várni, hogy beüljünk a házunk tetején parkoló drónba, és átugorjunk vele ebédelni a nagyihoz. A Genevation 2023-ra ígéri, hogy a való életben is működőképes, tüzelőanyag-cellás drónjuk repülni fog, de amíg az illetékes hatóság nem készül fel a hasonló járművek használatával kapcsolatos előírások, szabályrendszer, műszaki követelmények kidolgozásával, addig ők hiába szállítják le a kész, biztonságos járművet, azok valószínűleg nem szállhatnak majd fel.

Igaz, repülni egyelőre nem láttuk a kiállított szerkezetet (amerikai ikertestvére állítólag repül már), de egy VR-szemüvegen keresztül kipróbálhattuk, nagyjából mire számíthat majd, aki repülhet vele.

Forrás: Vezess

https://www.vezess.hu/magazin/2020/01/23/repulni-is-tud-az-uj-magyar-busz/

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936