Robotaxik bérelhetők Pekingben

A város március elején engedélyt adott a teljesen vezető nélküli robotaxi szolgáltatások működtetésére a kínai Baidu technológiai óriáscégnek és az autonóm járműveket indító Pony.ai-nak. Ez az első alkalom a világon, hogy teljesen vezető nélküli járműflotta üzemelhet egy nagyvárosban.

A két vállalat Kína autonóm vezetési ágazatának vezető szereplői közé tartozik. Mindkettő 10 autonóm járművet telepített egy 60 négyzetkilométeres területen Yizhuangban, Peking déli külvárosában.

Robotaxi szolgáltatásokat kínálnak a város lakóinak a Baidu Apollo Go és a Pony.ai PonyPilot+ alkalmazásain keresztül.

A járművek biztonsági vezető vagy emberi felügyelő nélkül működnek. Az utazás során az utasok szóban kérhetnek segítséget a támogató szakemberektől.

A két vállalat 2022. december 30-án kezdte meg közúti tesztjeit a területen. A tesztek során a Pony.ai azt mondta, hogy elérte a biztonságot, a stabilitást és a nulla balesetszámot olyan összetett forgatókönyvekben, mint a kereszteződések és keskeny utak, valamint szélsőséges időjárási körülmények között is, például esőben, hóesésben és homokviharok esetén.

Peking 2022-ben három szakaszból álló eljárást határozott meg az autonóm járművek közutakon történő tesztelésére.

Az első szakaszban egy fő biztonsági vezetővel kell tesztelni, a második szakaszban egy biztonsági vezetőnek kell ülnie az első ülésen, egy utassal hátul, míg a harmadik szakaszban teljesen autonóm vezetést tesznek lehetővé biztonsági vezető nélkül.

Pekingben eddig több mint egymillióan vették igénybe az autonóm vezetési szolgáltatásokat a kijelölt területen, és a robotaxik több mint 1,3 millió km-t tettek meg.

A fővároson kívül a Baidu utazási szolgáltatásai több mint 10 kínai városra terjednek ki, köztük Sanghajra és a Guangdong tartománybeli Kantonra és Sencsenre.

A vállalat 2025-ben 65 városra, 2030-ban pedig 100 városra tervezi kiterjeszteni autonóm fuvarozási szolgáltatásait.

Az Apollo Go egyik vezetője szerint minden jármű átlagosan több mint 15 utazást tud nyújtani naponta az első osztályú városokban. A szolgáltatás január végére több mint kétmillió megrendelést gyűjtött össze, ezzel a világ legnagyobb autonóm vezetési szolgáltatói közé tartozik.

Az IHS Markit globális tanácsadó cég előrejelzése szerint a kínai önvezető taxi szolgáltatások piaca 2030-ra várhatóan meghaladja az 1300 milliárd jüant (251 milliárd dollár), ami addigra az ország utazási piacának 60 százalékát teszi majd ki.

A McKinsey arról számolt be, hogy az autonóm vezetés 300-400 milliárd dolláros bevételt termelhet világszerte 2035-re.

Yale Zhang, a sanghaji székhelyű Automotive Foresight tanácsadó cég ügyvezető igazgatója elmondta, hogy a kínai robotaxi flotta a világ vezető járműparkja, elsősorban a vállalatok által a tesztelés és a kísérleti zónák helyi önkormányzatok általi létrehozása terén tett hatalmas erőfeszítések miatt.

A bonyolult útviszonyok és a jogi hiányosságok hiánya miatt a robotaxik meghatározott zónákban történő működését megkövetelő korlátok ellenére lefedettségük várhatóan bővülni fog az adatok halmozódásával és az algoritmusok fejlődésével – mondta Zhang.

Ezek a pilóta nélküli járművek többnyire többféle technológiát használnak, például a lidar-t – egy távérzékelési technológiát –, valamint kamerákat és ultrahangos érzékelőket, hogy információkat szerezzenek a környezetükről. Az információkat mesterséges intelligencia (AI) algoritmusok dolgozzák fel és ítélik meg az autonóm vezetés elérése érdekében.

„A robotaxik várhatóan kikövezi az utat az önvezető magánjárművek fejlesztése előtt, amelyek olyan forradalmi technológiát jelenthetnek, amely képes megváltoztatni az emberek életét” – mondta Zhang.

A 2. szintű vezetést segítő funkciók általánossá váltak az új autókban. A kínai Ipari és Informatikai Minisztérium statisztikái szerint a 2022 első felében eladott új személygépjárművek több mint 30 százaléka 2-es szintű vezetést segítő funkciókkal rendelkezett.

A nagy beruházások, a hosszú kutatás-fejlesztési időszakok, valamint a nagyarányú kereskedelmi forgalomba hozatal késése azonban megrendítette a tőkepiac türelmét.

A Waymonak, a robotaxi verseny egyik legkorábbi szereplőjének értéke a 2018-as 175 milliárd dollárról 2022-re 30 milliárd dollárra zuhant.

A Cruise, a General Motors önvezető egysége csak 2022 második negyedévében 500 millió USD veszteséget szenvedett el, ami átlagosan több mint 5 millió USD veszteséget jelent naponta.

Eközben a Ford feloszlatta az Argo AI-t, a Volkswagennel közösen birtokolt autonóm járműgyártó céget.

A Ford vezérigazgatója, Jim Farley elmondta, hogy a vállalat úgy véli, hogy a teljesen önvezető járművek tömeges elterjedése „messze van még”.

Forrás: straitstimes.com

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936