Sci-fi vagy valóság – minden, amit az önvezető autókról tudni kell – 1. rész
A digitális technológia legmodernebb fejlesztéseinek köszönhetően, mint például a robotika, a mesterséges intelligencia és a nagy teljesítményű fedélzeti számítógépek, a néhány éve még csak filmeken és könyvekben létező autonóm járművek immár valósággá váltak.
2020-tól az európai piacon is elérhetők lesznek az önvezető autók. Mik az előnyök? Hogy fog az EU megbirkózni az vezető nélküli járművek szektorában felmerülő kihívásokkal? Infografikánk ezekre a kérdésekre ad választ.
Miért jó nekünk, európaiaknak, ha önvezető autóval járunk?
Az EU-ban az összes közúti baleset 95 százaléka emberi hiba következménye. 2017-ben például egy év alatt 25.300 ember vesztette életét az európai utakon. A vezető nélküli autók és szállító járművek drasztikusan csökkenthetik ezeket a számokat, és növelhetik a biztonságot. Ezen kívül az új digitális technológiáknak köszönhetően csökkenhet az üvegház hatású gázok kibocsátása, a légszennyezettség és a forgalmi dugók száma is. A mobilitást is lehetne javítani azok számára, akik nem tudnak autót vezetni: az idősek, valamint a mozgásukban korlátozottak.
A következő években várható exponenciális növekedés az önvezető járművek piacán magával hozza az új munkahelyek teremtését és akár 620 milliárd eurós bevételnövekedést 2025-ig.
Melyek az autonóm járművek legnagyobb kihívásai az Unióban?
Közúti biztonság: mivel az autonóm járműveknek meg kell osztozniuk az utakon a hagyományos járművekkel, gyalogosokkal és a kétkerekűekkel, a megfelelő, európai szintű törvényi szabályozás és harmonizáció elengedhetetlen a közúti közlekedésben.
Felelősségre vonási problémák: az önvezető autók esetében a sofőr átadja a kormányzást a gépnek, így a hatályos európai szabályozásnak tisztáznia és pontosítania kell, ki a felelős a balesetért: a gyártó vagy az autó vezetője?
Adatkezelés: Az EU adatvédelmi szabályozása érvényes az automatizált szektorra is, azonban nincsenek az ágazatra specifikált kiegészítései, melyekkel garantált lehet az önvezető járművek kibertámadás elleni védelme.
Etikai kérdés: Az önvezető járművek működése, használata során nem sérülhet az emberi méltóság és a szabad döntés joga. A mesterséges intelligenciára vonatkozó uniós iránymutatások kidolgozása folyamatban van, de különleges előírások kidolgozására még szükség van.
Infrastruktúra: A kutatásba és az innovációba történő jelentős beruházások elengedhetetlenek a technológiák fejlesztéséhez és a szükséges infrastruktúra kiépítéséhez.
Mit tesz az Európai Unió?
Miközben az önvezető járművek technológiai fejlődése rendkívül progresszív, már-már tolvajtempójú, az Uniós tagállamok illetékesei az általános szabályozási keretek kidolgozásán munkálkodnak. Az Európai Bizottság automatizált mobilitásra vonatkozó kommünikéjét követve, Wim van de Camp, az EP tagja egy saját kezdeményezésű riportot készített, melyet a Parlament január 15-én elfogadott. Ennek értelmében az uniós törvényhozásnak valamennyi közlekedési módra ki kell terjednie, beleértve a rövid távú tengeri és belvízi szállítmányozást, csomagok drónokkal történő kézbesítését és a könnyű vasúti rendszereket is. A nemzetközi szintű szabványosítási folyamatok során figyelembe kell venni a járművek határokon átnyúló biztonságát és az átjárhatóságot.
A járművekben kötelezővé kell tenni az esemény adat-felvevőket, annak érdekében, hogy az esetleges balesetek kivizsgálása és a felelősség megállapítása objektív legyen. Az új technológia megbízhatóságát előtérbe helyezve a lakosság bizalmának növeléséhez elengedhetetlen az adatvédelmi- és etikai felvetések késedelem nélküli kidolgozása. Végül, de nem utolsó sorban különös figyelmet kell fordítani a csökkent mozgásképességű vagy fogyatékkal élő személyek számára elérhető önjáró járművek kifejlesztésére a nemrég elfogadott javaslat szerint.