Sci-fi vagy valóság – minden, amit az önvezető autókról tudni kell – 2. rész

A folytatásban az Autóipari Mérnökök Társasága (SAE) által meghatározott irányvonalakról lesz szó, melyek segítenek különbséget tenni az önvezetés eltérő fejlettségű fokai között. Jelenleg összesen öt szintet különböztetünk meg. Az egyes a legkevésbé, míg az ötös a leginkább fejlett szint.

Az elmúlt években több márka új modelljeiben is megjelentek az autonóm szintek terminológiája. A legújabb Audi A8-nak már egyenesen szlogenje volt a promóció során, hogy hármas szinten autonóm, alábbi írásunkban az 1-től 5-ig terjedő szinteket vesszük górcső alá.

Egyes szint: egyetlen jelleg automatizált

A SAE autonómia szótára szerint az egyes szint a legalapabb: itt a vezetési folyamat egyetlen elemét elkülönítik és a szenzorok és kamerák adatait felhasználva automatizálják, a munka oroszlánrészét azonban továbbra is sofőr végzi. Az erre képes járművek fejlesztése nagyjából az 1990-es évek végén kezdődött a Mercedes úttörő radar-irányítású tempomatjával. Ennek ellenére az egyes szint egyáltalán nem elavult, a Honda például csak 2008-ban mutatott be hasonló, sávtartó asszisztenst. Ezek voltak az első lépések, melyek csökkenteni kezdték a sofőr feladatait a kormány mögött.

Az egyes szintet a 90-es, 2000-es években kezdték használni a szériagyártású autókban, ide tartozó berendezések a sávtartási asszisztens és a tempomat volt. Az irányítás mindvégig a sofőr kezében van.

Kettes szint: chipek irányítanak két vagy több funkciót

Nagyjából a kettes szintű autonómia az, ahol ma fogyasztói szemmel tartunk. A számítógépek több feladatot vesznek át a sofőrtől, és eléggé intelligensek ahhoz, hogy összetett adatforrások használatával összefogják a sebességtartó és a kormányzási rendszereket.

A Mercedes ezt négy éve használja, az S-osztályban az irányjelző, gyorsító és fékező funkciók vannak belefoglalva az egyik legfejlettebb tempomat rendszerbe, ami ma a piacon elérhető. Ez sat-nav adatokat használ, és automatikusan fékez kanyarok előtt, egy kiválasztott távolságból követi az előző autót, vagy épp elindul, ha a dugó megszűnik, miközben a sofőr lényegében nem tesz semmit. A legtöbb új modell manapság már ezen a szinten van, ide tartozó berendezések többnyire az automata sávváltó és az automata parkoló segéd. A sofőr állandó aktív résztvevője a folyamatoknak.

Hármas szint: az autó irányít biztonság-kritikus funkciókat

A magasan automatizált járművek hétköznapi használata már nincs messze. A SAE a hármas szintet feltételes automatizációnak hívja, mely olyan speciális mód, ami lehetővé teszi, hogy minden feladat ember nélkül legyen elvégezve. Ettől függetlenül a sofőrnek készen kell állnia arra, hogy bármikor közbeavatkozzon. Ez azt jelenti, hogy bizonyos körülmények között, ahol minden biztonság-kritikus funkciót irányítani tud, az autó magát vezeti. Hogyan? A kulcs a navigáció, a radarok és érzékelők finomítása, és ezek környezetről készített adatainak vegyítése az egyre okosabb és gyorsabb processzorok és logika segítségével. A mai két másodperces reakcióidő nemsokára nagyon lassúnak számít majd.

A fent említett rendszerek bevezetésére 2020 körül várható, itt már a következő generációs érzékelők és algoritmusok is szerepet kapnak. A sofőr készenlétben van, de már nem közvetlen résztvevő.

Négyes szint: teljes önvezetés szabályozott területeken

A következő évtized elején az autók már teljesen önvezetővé válhatnak a geofence városi zónákban, ahol többek között a HD térképészetnek, a még aktuálisabb adatoknak, az autók közötti kommunikációnak hála még tovább növekszik a precizitás. Christoph von Hugo, a Mercedes önvezető guruja szerint nem is igazán van szükség a sofőrre a négyes szintnél. Nagyobb lesz a valószínűsége annak, hogy béreljük majd az autót, mint hogy a miénk lesz. Nem ezekkel megyünk majd vakációzni, sokkal inkább kirándulásra megyünk vele a nagyvárosokban, hiszen a nagy felbontású térképnek sokkal nagyobb hasznát vesszük meghatározott területeken. 2022-re az Egyesült Államokban húsz autógyártó már tervez eladni négyes szintű önvezető autókat.

A 4-es szintű járművek bevezetése a következő évtized elején-közepén várható, itt már sofőr nélküli autókról és megosztott belső terekről beszélünk, valamint vezető nélküli autonómiáról.

Ötös szint: bárhol teljesen önvezető. A sofőr opcionális

A különbség a négyes és az ötös szint között egyszerű: a legutolsó lépés a teljes autonómia felé az, hogy az autónak már nem kell egy meghatározott területen lennie, hanem a környezetet, a sávjelzéseket, az infrastruktúrát figyelembe véve lehetősége lesz önjáró üzemmódban haladni bárhol. Hogyan? Az adat frekvenciája és tömege, és az ezeket feldolgozó számítógépek kifinomultsága teszi ezt lehetővé.

Ez egy új világ, és az, hogy a Google-féle Waymo autója ezt a jövőt hajszolja, már átlépi a hagyományos autógyártók szándékait. A HIS elemzői 2035-re 21 millió autonóm járművet jósolnak globálisan. Bevezetésének időpontja bizonytalan, hiszen ez már a kormánykerékkel csak opcionálisan felszerelt korszak modelljei.

Forrás: autopro.hu

 

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936