Sci-fi vagy valóság – minden, amit az önvezető autókról tudni kell – 4. rész

Korábbi cikkeinket összegezve elmondható, hogy az európai piacon már jelen vannak a vezetőt támogató rendszerekkel működő járművek (1-es és 2-es szint), az önvezető járműveket (3-es és 4-es szint) jelenleg tesztelik, és 2020-2030 között várható a piacon való megjelenésük. A teljesen automata járművek (5-ös szint) 2030-ban érkezhetnek, azonban ezek megjelenését jól szervezett, több tagállam párbeszédét igénylő törvényhozás kell, hogy megelőzze. Jelen cikkünkben a mediterrán országok és Magyarország aktivitását tekintjük át.

„Az önvezető és automatizált járművekkel kapcsolatos koncepció nem valósul meg a megfelelő keretmunka és a folyamatok szimulációja nélkül” – nyilatkozta a közelmúltban Carlos Moedas az Európai Bizottság kutatásért, tudományért és innovációért felelős biztosa. A szakember még hozzátette: „…ha van 100 millió hagyományos, belsőégésű motorral szerelt autó, szemben az alig egymillió elektromossal szemben az utakon – mint ahogy ez volt a helyzet 5 évvel ezelőtt – az egyenlőtlenség arra kell, hogy indítson bennünket, hogy minél több gyártót vonjunk be az új technológia adoptálásába. Az autógyártók világszerte versenyt futnak az automatizáció terén, és ez az a terület, ahol Európának győzni kell”.

Franciaország

A jogi keret létrehozását követően 2019-től engedélyezett az önvezető autók közúti tesztelése. A majdnem teljes autonómiával rendelkező, 4-es szintű járművek országszerte használhatók kezelő (operátor) nélkül. A jelenlegi jogszabályok szerint azonban csak néhány cég számára engedélyezett a vezető nélküli járművek tesztelése a közutakon, a minél kisebb rizikó érdekében ezek szigorúan meghatározott útvonalon és időben történnek.

A francia kormány jelentős anyagi támogatást biztosít az önvezető autók fejlesztésére, azzal a nem titkolt céllal, hogy a magasan automatizált járművek már 2020 és 2022 között megjelenhessenek a közutakon. 2014 óta több mint 50 önvezető jármű projekt kapott támogatást az országban (robotaxik, buszok és személyautók), az új projektek támogatására szánt összeg 40 millió euró volt.

Spanyolország

Folyamatban van az önvezető autókra vonatkozó szabályok kidolgozása, valamint a biztosítási törvények módosítása is téma, annak érdekében, hogy teljeskörű és legális keretet biztosítsanak a technológiának. Az önvezető és automatizált járművek tesztelésére vonatkozó szabályozás a 2015. novemberétől hatályos Általános Közlekedési Irányelvekből (Direccion General de Trafico) származik. A szabályozás magába foglal minden önvezető járművet, 5-ös szintig teljes autonómiát biztosítva a járműveknek minden úton, bármilyen körülmények között. 2018 januárjában a spanyol Közlekedési Hatóság és a Mobileye egy együttműködés keretén belül a közúti balesetek számának csökkentését tűzte ki célul, valamint az ország infrastruktúrájának, ökoszisztémájának és szabályozási politikájának előkészítését az autonóm járművek befogadására.

A projekt 5 ezer darabos tesztflottája és a Mobileye 8 Connect technológiája által Barcelona egy minden igényt kiszolgáló tesztlaboratóriummá változott.

Olaszország

Az autonóm járművek tesztelését szabályozó első törvényt tavaly februárban fogadták el Olaszországban. A tevékenységet csak kijelölt útvonalakon engedélyezik az illetékes útkezelő jóváhagyásával, valamint a teljes tesztfolyamat során beavatkozásra kész supervisor jelenlétében. Az autógyárak és a kutatóintézetek kötelezve vannak arra, hogy deklarálják járművük tesztüzemre történő bevethetőségét a kijelölt útvonalon. Ez csupán azt jelenti, hogy olyan tényezőket, mint pl. útburkolati jelek, jelzőtáblák, sebességkorlátozások és egyéb szabályok figyelembe vétele a folyamat tervezése során megtörtént. A teszteket az olaszországi Infrastrukturális és Közlekedési Minisztériumnak kell engedélyeznie, és a járműveket pedig használat előtt homologizálni kell.

Magyarország

Magyarország kiemelt gazdaságpolitikai stratégiai célnak tekinti a kutatás-fejlesztés és az innováció támogatását. Annak tudatában, hogy hazánk rendelkezik a leginnovatívabb közúti tesztlehetőséggel Európában, a Járműipari Munkacsoport kidolgozott egy olyan szabályozási javaslatot, mely által lehetővé vált közúti teszteket végezni magasan automatizált járművekkel hazánkban. A KÖHÉM rendelet módosítása 2017. április 12-én lépett életbe. Ezáltal Magyarországon minden jogszabályi feltétel adott ahhoz, hogy fejlesztési céllal tesztelni lehessen nem autonóm és autonóm járműveket egyaránt.

Az irányadó rendelkezések szerint a járműfejlesztők mind közúti forgalom elől elzárt területen, mind zárt tesztpályán, mind pedig közúti forgalomban egyaránt el tudják végezni vizsgálataikat. A magyar szabályozás követi az SAE (Society of Automotive Engineers) által meghatározott kategóriákat a nem automatizált szinttől egészen a teljes automatizálás szintjéig. Az is látható továbbá, hogy a jogalkotó a kodifikáció során számos ponton merített a külföldi Code of Practice-ekből, azaz a tesztelések gyakorlati útmutatóiból.

Az irányadó jogszabályok folyamatos felülvizsgálata könnyítést jelent a járműfejlesztőknek és mérhető, érdeminek mondható adminisztratív terhet vesz le a vállukról. Ez pedig olyan üzenet, aminek eredményeként itthon mind a regisztrált járműfejlesztők száma, mind pedig a tesztelések intenzitása növekedhet a jövőben.

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936