Sci-fi vagy valóság – minden, amit az önvezető autókról tudni kell – 5. rész
Cikksorozatunk következő részében a május végén zárult három hónapos 5G tesztidőszak tapasztalatairól és a hozzá kapcsolódó hazai járműipari eseményekről számolunk be.
Harmadik alakalommal került megrendezésre a Mobil Járműipari, Logisztikai Szakkiállítás és Konferencia május 17-19 között, Zalaegerszegen, egy héttel később pedig a Debrecen Drive – Minden ami gurul elnevezésű járműipari kiállítás nyitotta meg kapuit. Utóbbi, rendhagyó eseményen a járműipar jövőjéről és a magyar gazdaságról szóló konferencián György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára beszélt arról, hogy a digitális korszak vívmányai miként jelennek meg a járműipari technológiai fejlesztésekben. Szerinte az önvezető autók bevezetését már senki nem kérdőjelezi meg, s miután ma tíz balesetből kilencet emberi mulasztás okoz, az önvezető autók elterjedésével akár 70-90 százalékkal csökkenhetnek a balesetek.
György László elemezte a fogyasztói igények várható változásait és annak a járműipari hatásait, üdvözölte a külföldi autógyártók magyarországi befektetéseit, főként, ha azok magasabb hozzáadott értékű fejlesztéseket is jelentenek. A politikus kijelentésének árnyalásához azonban fontos figyelembe venni a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) témához kapcsolódó felmérésének idén év elején közzé tett eredményét. A lakossági felhasználói szokásokat, vélekedéseket felmérő kutatás szerint a válaszadók mindössze negyede használna önvezető autót, ugyanis a magyar felhasználókat az ilyen járművek ún. okosfunkciói aggasztják elsősorban.
Az okosautókkal kapcsolatos vélemények közül az öt legnépszerűbből négy negatív, amelyek valamilyen félelmet, aggodalmat fejeznek ki. A magyar emberek legnagyobb baja az okosautóval alapvetően az, hogy okos. A legtöbben úgy vélik – a megkérdezettek kétharmada –, hogy az okosautókkal többé nem lehet majd élvezni a vezetés szabadságát, hiszen helyettünk egy robot irányítja a járművet. Ezt még minden második olyan ember is említette, akinek nincs jogosítványa és nem is tervezi megszerezni azt. Tízből hatan azt gondolták, hogy az autó annyira személyes tárgy, hogy sajátot szeretnének, és nem ülnének be gyűjtőpontról elvihető közösségi okosautóba, pedig azzal csökkenteni lehetne a forgalmat, a dugókat és a parkolási problémákat – a légszennyezés és az autófenntartási költségek visszaszorítása mellett.
Ugyanilyen magas arányban említették, hogy bár a technológia elkerüli a dugót, de a városi forgalom nem fog csökkenni, mert így autóba ülnek majd olyanok is, akik nem tudnak vezetni. Végül szintén a lista elején végzett az a vélekedés, hogy ezek a járművek folyamatosan adatokat gyűjtenek például a közlekedési, vásárlási, zenehallgatási szokásainkról, amelyek rossz kezekbe is kerülhetnek. Az öt legfontosabb szempont közé egyetlen pozitív vélemény került be – ezt is tízből hatan emelték ki –, hogy az önvezető autó nagyobb szabadságot és önállóságot adhat azoknak, akik korábban mások segítségére szorultak vagy nem tudtak közlekedni, mint például az idős és a fogyatékos emberek.
Fentiek alapján talán nem túlzás kijelenteni, hogy idehaza az önvezető autók technológiai helyzete és a lehetséges felhasználók befogadókészsége között még hatalmas szakadék tátong. Előbbit igazolja, hogy a fent említett zalaegerszegi esemény apropóját a Magyar Telekom 5G hálózatának tesztüzem zárása szülte. A ZalaZONE járműipari tesztpályán tartott szakmai konferencián elhangzott, hogy a Magyar Telekom első szabványos 5G tesztállomásán a tesztek sikeresek voltak, a hálózat megbízhatóan, stabilan működött. Az elvégzett tesztek meghozták azt az eredményt, amellyel a város nemcsak Magyarország, hanem Európa digitális térképére is felkerült. Az ötödik generációs (5G) mobiltechnológia az eddigieknél mintegy tízszer nagyobb adatátviteli sebességet és jelentősen rövidülő válaszidőt, egyben a mostaninál lényegesen jobb ügyfélélményt biztosít majd. A jelenlegit jelentősen meghaladó kapacitásnak köszönhetően több tízmillió eszköz hálózatra kapcsolódása válik lehetővé egyidőben. (A tesztpályán készült felvételek itt megtekinthetők.)
Az 5G új megoldásokat hoz majd számos iparágban, például az agráripar, a gépjárműipar, az energetika, a közlekedés, az egészségügy vagy az oktatás terén. Az 5G technológiát Zalaegerszegen kívül Kecskeméten is teszteli a Telekom.
Forrás: MTI, NMHH