Sci-fi vagy valóság – minden, amit az önvezető autókról tudni kell – 7. rész

A Daimler szakértőinek irányítása alatt közel egy tucat autóipari és önvezető autók technológiai fejlesztésében érintett vállalat készített egy publikációt, melyben az önvezető autók egyetemes biztonsági előírásait tartalmazó alapelvek kerültek megfogalmazásra. A július elején megjelent 146 oldalas dokumentum alább felsorolt 12 pontja részletezi az önvezető autók azon képességeit, melyek által azok biztonságosnak tekinthetők a közlekedésben.

A SaFAD (Safety First for Automated Driving) elnevezésű dokumentumot a Daimler vezetésével az Aptiv, az Audi, a Baidu, a BMW, a Continental, a Fiat a Chrysler, a HERE, az Infineon, az Intel és a Volkswagen munkatársai állították össze. A tizenegy nagyvállalat által kidolgozott keretrendszer alapvetése nem más, minthogy az önvezető autók mindennapi használatának elsődleges célja az emberi hibákból eredő közlekedési balesetek számának csökkenése, vagy ideális esetben teljes felszámolása. A gyakorlatban ez a küldetés csak akkor valósulhat meg, ha biztonságosabb önvezető autókat gyártunk, mint amilyen biztonságosan egy átlagos sofőr vezet.

Fentiek alapján tehát íme, az önvezető autók 12 pontja:

  1. Biztonságos működés: reagáljon a rendszer, ha a kritikus komponensek instabillá válnak vagy leállnak.
  2. Biztonsági réteg: a rendszer ismerje fel annak korlátait, és csökkentse minimálisra a kockázatot, miközben visszaadja a vezérlést a sofőrnek.
  3. Funkcionális tartomány tervezése: meg kell teremteni a rendszer működéséhez szükséges biztonsági feltételeket.
  4. Viselkedés a forgalomban: a rendszer viselkedésének könnyen érthetőnek és kiszámíthatónak kell lennie a többi, forgalomban részt vevő jármű számára.
  5. Felhasználói felelősség: a sofőrnek alkalmasnak kell lennie arra, hogy bármikor átvegye az irányítást.
  6. Jármű által kezdeményezett vezetésátadás: ha a vezető nem felel meg az átvételi kérelemnek, az automatizált vezetési rendszernek olyan manővert kell végrehajtania, amely minimalizálja a baleseti kockázatot.
  7. Vezető által kezdeményezett irányítás-átadás: az automatikus vezetési rendszer aktiválása és kikapcsolása kifejezetten csak a vezetői kérésére történhet meg.
  8. Az automatizálás hatása: a biztonsági rendszer figyelembe veszi, hogy milyen hatásai lehetnek az automatizálásnak, mielőtt bekapcsolja az önvezető rendszert.
  9. Biztonsági előírások: ellenőrzési és érvényesítési folyamatok alkalmazása szükséges a biztonsági célok elérése érdekében.
  10. Adatrögzítés: ha egy eseményt vagy ütközést felismernek, az autonóm járművek az adatokat – a vonatkozó adatvédelmi jogszabályoknak megfelelő módon – rögzítik.
  11. Kiberbiztonság: lépéseket kell tenni az önvezető vezetési rendszerek védelme érdekében, illetve a kiberbiztonsági fenyegetések ellen.
  12. Passzív biztonság: a gépkocsi belső elrendezésének figyelembe kell vennie a jármű automatizálásából eredő különböző ütközési forgatókönyveket.

Fejlesztések szintjén ugyan előrehaladott, de a piacon is elérhető technológia szintjén még távol állunk a teljesen önvezető autózástól. Egy-egy új modell beharangozójában (2018. tavaszán az Audi A8 esetében) már elhúzták előttünk a mézes madzagot, mondván, hogy az iparág első 3-as szintű önvezető technológiával felvértezett újdonság jelenik meg a piacon. A négykarikás limuzin ezzel szemben csak 2-es szintű vezetéstámogató rendszerekkel került a kereskedésekbe, ugyanis a 3-as szinthez már mesterséges intelligenciára van szükség.

A jelenlegi 3-as szintű rendszerek egyelőre sok hibát vétenek, ezért gyakran előfordul, hogy gyors beavatkozásra van szükség a sofőr részéről, így jobb, ha az nem is engedi el a kormányt. Ezért értékesítik Level 2-es szinten a modellt. A BMW 2021-re ígéri az önvezető autóvezetés 3. szintjét, iNEXT típusú autójával. Csak ezt követően fog bele kísérleti projektként a következő, 4. szintet képviselő járműtechnológiai innovációkba.

A Daimler az automatizált járművezetés több szintjének fejlesztésén is dolgozik. Az aktív biztonsági rendszereket a kezdetek óta házon belül fejleszti. Idén indítottak el egy kísérleti projektjeit, amelyben valódi nagyvárosi forgalomban tesztelik az önvezető járműtechnológia 4. és 5. szintjét.

A tervek szerint mire a technológia sorozatgyártásba kerül, tökéletesen megbízható lesz bármilyen vezetési szituációban és minden járműkategóriában, azaz a személyautóktól kezdve teherautókon keresztül a buszokig alkalmazható lesz. A mostani white paper kiadása is ezt szolgálja.

Forrás: gyartastrend.hu

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936