Sci-fi vagy valóság – minden, amit az önvezető autókról tudni kell – 8. rész
Az autóipari trendek ismerői közül sokan vélekedtek úgy korábban, hogy a Toyota igencsak sereghajtó szerepet játszik az önvezető autók mezőnyében. A közelmúltban azonban bebizonyították, hogy ők a „lassan, de biztosan” haladásban hisznek, és számukra továbbra is a biztonság az első. A japán márka a napokban bejelentette, hogy Európa (Brüsszel) közútjain megkezdi önvezető technológiájának tesztüzemét.
A teszt főszereplője egy szériagyártású Lexus LS modell, amely átlagos közutakon fog közlekedni. Az egyetlen különbség a tetőlemezen elhelyezett érzékelőcsomag, amely lézeres távolságmérő rendszereket, radarokat, kamerákat és egy nagy pontosságú helymeghatározó rendszert foglal magában. Az autóban utazó biztonsági sofőr bármikor beavatkozhat és felülbírálhatja a jármű autonóm vezérlő rendszereit. A járműben egy kezelő is utazik majd, aki a teljes rendszer felügyeletét látja el. A Toyota hosszú hónapokon át tartó, alapos felkészítést követően viszi ki járművét a közutakra, ahol az autonóm vezérlési rendszerek validálása, a sofőrök oktatása és az útvonal elemzése mellett a hatóságokkal is együttműködnek, hogy megszerezzék a szükséges jóváhagyásokat és engedélyeket.
Ez a kutatási projekt szorosan kapcsolódik a Toyota azon globális célkitűzéséhez, hogy biztonságos és mind tökéletesebb mobilitási megoldást kínáljon mindenki számára. A Toyota szerint a járműnek és vezetőjének csapattársakként kell együttműködniük; ezt a mobilitási filozófiát nevezték el „Mobility Teammate Concept”-nek. A biztonságosabb, elérhetőbb mobilitási megoldásokra törekvő Toyota kétféle automatizált mobilitási modellen dolgozik egyidejűleg: ezek a Guardian és a Chauffeur1, azaz Őrangyal és Sofőr rendszerek. Az élvonalbeli technológiák fejlesztésével párhuzamosan a Toyota egész modellpalettájára kiterjedő, megfizethető módon népszerűsíti biztonsági funkcióit. A Toyota összes újonnan értékesítésre kerülő autóját fejlett vezetőtámogató rendszerekkel (ADAS) szereli fel; ezek összefoglaló neve a Toyota Safety Sense, illetve Lexus Safety System+2.
A japán gyártó közleménye szerint a Toyota a vezető és az autó együttműködésében hisz, ennek mentén pedig két különböző önvezetési módot dolgoz ki. Az úgynevezett “Guardian” (őrző, oltalmazó) módban a technológia a szenzorokat arra használja, hogy folyamatosan monitorozza a vezető tevékenységét, és szükség esetén, vészhelyzetek vagy balesetek megelőzése érdekében avatkozik be. A “Chauffeur” (sofőr) üzemmódban a rendszer önállóan vezeti a járművet és minden szükséges műveletet – valamint felelősséget – átvesz az autóban tartózkodó személyektől.
A most induló teszt során összegyűjtött adatokat a Toyota az európai “L3Pilot project” keretén belül további 34 együttműködő partnerrel is megosztja majd, akik között vezető autógyártók, autóipari beszállítók, kutatóintézetek és hatóságok egyaránt megtalálhatóak. Az L3Pilot egy négyéves, 2017-ben indított projekt, amelyet részben az Európai Bizottság Horizon 2020 programja finanszíroz, és amely megalapozhatja azt a nagyobb szabású teszt sorozatot, amelyben nagyjából 1000 autóvezető, 100 autó, 10 európai országban folytathatja még szélesebb körben az adatgyűjtést.