Sci-fi vagy valóság – minden, amit az önvezető autókról tudni kell – 8. rész

Az autóipari trendek ismerői közül sokan vélekedtek úgy korábban, hogy a Toyota igencsak sereghajtó szerepet játszik az önvezető autók mezőnyében. A közelmúltban azonban bebizonyították, hogy ők a „lassan, de biztosan” haladásban hisznek, és számukra továbbra is a biztonság az első. A japán márka a napokban bejelentette, hogy Európa (Brüsszel) közútjain megkezdi önvezető technológiájának tesztüzemét.

A teszt főszereplője egy szériagyártású Lexus LS modell, amely átlagos közutakon fog közlekedni. Az egyetlen különbség a tetőlemezen elhelyezett érzékelőcsomag, amely lézeres távolságmérő rendszereket, radarokat, kamerákat és egy nagy pontosságú helymeghatározó rendszert foglal magában. Az autóban utazó biztonsági sofőr bármikor beavatkozhat és felülbírálhatja a jármű autonóm vezérlő rendszereit. A járműben egy kezelő is utazik majd, aki a teljes rendszer felügyeletét látja el. A Toyota hosszú hónapokon át tartó, alapos felkészítést követően viszi ki járművét a közutakra, ahol az autonóm vezérlési rendszerek validálása, a sofőrök oktatása és az útvonal elemzése mellett a hatóságokkal is együttműködnek, hogy megszerezzék a szükséges jóváhagyásokat és engedélyeket.

Ez a kutatási projekt szorosan kapcsolódik a Toyota azon globális célkitűzéséhez, hogy biztonságos és mind tökéletesebb mobilitási megoldást kínáljon mindenki számára. A Toyota szerint a járműnek és vezetőjének csapattársakként kell együttműködniük; ezt a mobilitási filozófiát nevezték el „Mobility Teammate Concept”-nek. A biztonságosabb, elérhetőbb mobilitási megoldásokra törekvő Toyota kétféle automatizált mobilitási modellen dolgozik egyidejűleg: ezek a Guardian és a Chauffeur1, azaz Őrangyal és Sofőr rendszerek. Az élvonalbeli technológiák fejlesztésével párhuzamosan a Toyota egész modellpalettájára kiterjedő, megfizethető módon népszerűsíti biztonsági funkcióit. A Toyota összes újonnan értékesítésre kerülő autóját fejlett vezetőtámogató rendszerekkel (ADAS) szereli fel; ezek összefoglaló neve a Toyota Safety Sense, illetve Lexus Safety System+2.

A japán gyártó közleménye szerint a Toyota a vezető és az autó együttműködésében hisz, ennek mentén pedig két különböző önvezetési módot dolgoz ki. Az úgynevezett “Guardian” (őrző, oltalmazó) módban a technológia a szenzorokat arra használja, hogy folyamatosan monitorozza a vezető tevékenységét, és szükség esetén, vészhelyzetek vagy balesetek megelőzése érdekében avatkozik be. A “Chauffeur” (sofőr) üzemmódban a rendszer önállóan vezeti a járművet és minden szükséges műveletet – valamint felelősséget – átvesz az autóban tartózkodó személyektől.

A most induló teszt során összegyűjtött adatokat a Toyota az európai “L3Pilot project” keretén belül további 34 együttműködő partnerrel is megosztja majd, akik között vezető autógyártók, autóipari beszállítók, kutatóintézetek és hatóságok egyaránt megtalálhatóak. Az L3Pilot egy négyéves, 2017-ben indított projekt, amelyet részben az Európai Bizottság Horizon 2020 programja finanszíroz, és amely megalapozhatja azt a nagyobb szabású teszt sorozatot, amelyben nagyjából 1000 autóvezető, 100 autó, 10 európai országban folytathatja még szélesebb körben az adatgyűjtést.

 

 

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936