Shenzen városa teljes buszflottáját elektromossá tette

A kínai Shenzen az első város, amely megvalósította teljes buszparkjának elektromossá tételét. Az elektromos buszok amellett, hogy csendesebbek, 48%-kal kevesebb szén-dioxidot és sokkal kevesebb szennyező anyagot bocsátanak ki. Ezen kívül olcsóbb az üzemanyaguk, és könnyebb a fenntartásuk. A város három busztársasága közül a legnagyobb, a Shenzhen Bus Group szerint egy elektromos busz évente megközelítőleg 98 ezer dollárba kerül, szemben a dízel busz 112 ezer dollárjával.

Miközben a szén-dioxid-kibocsátás visszaszorítására törekszenek, az önkormányzati vezetők világszerte arra törekednek, hogy városuk teljes flottáját vagy egy részét e-buszokra cseréljék. Vannak azonban akadályok: az előzetes költségek helytől függően változnak, de körülbelül kétszer-négyszer akkorák, mint egy dízel busz esetében.

A kísérleti programok feltárták az e-busz hiányosságait is. Nehezen birkóztak meg a rossz utakkal a kolumbiai Bogotában és Fokváros meredek dombjain. Az új-mexikói Albuquerque törölte a megrendeléseket, mivel a felszereléssel kapcsolatos problémákat talált a tesztelés során, és az akkumulátorok esetében a rendkívüli hőmérsékletek is problémát okozhatnak.

Aztán ott van az infrastruktúra problémája is. Az elektromos buszokat 200 km-enként tölteni kell és a töltők drágák. Emellett sok helyet és energiát is elhasználnak. A shenzen-i flotta nagyjából 4000 megawatt-órát használ, ami elég sok, tekintve, hogy 1 MWh nagyjából 300 lakás egy órás energiaellátására elég. „A buszok megvásárlása egy dolog, de az elektromosítás megköveteli az egész üzleti modell és hálózat megváltoztatatását”, mondta Joseph Ma, a Shenzen Bus Group vezérigazgató helyettese.

A 6000 e-busz telepítéséhez a vállalatnak 106 töltőállomást kellett megépítenie, összesen 895 töltőterminállal. Minden terminál 57 ezer fontba került. Hetvennégy állomást telepítettek a már a vállalat tulajdonában lévő raktárakba, de 32 új telephelyet is be kellett szerezniük, több kilométernyi tápkábelt kellett elhelyezniük és újraszervezniük az útvonalakat, hogy az e-buszok soha ne legyenek túl messze a töltőállomástól.

Ennek ellenére az e-buszok száma növekszik, különösen Dél-Amerikában. A chilei Santiago rendelkezik a legnagyobb flottával Kínán kívül; Kalifornia és New York egy 2040-re teljesen elektromossá váló buszpark felé halad; és az e-buszok regisztrációinak száma Nyugat-Európában megháromszorozódott 2019-ben. Pune lett az első indiai város, amely 2019-ben e-buszokat telepített, a nemzeti átalakulás keretében.

Kormányzati támogatás nélkül az országok nehezen tudják realizálni a teljes elektromosítást. Számos programot hoztak létre, amelyek segítik a városokat az e-buszok előzetes költségeinek leküzdésében, és az árak is megfizethetőbbek nagyobb rendelési mennyiség esetén. „Arra számítunk, hogy idővel majdnem az összes buszunk elektromos lesz” – mondta Ryan Sclar, a Világerőforrás Intézet globális elektromos mobilitási csapatának kutató munkatársa. „A környezetvédelmen túl hosszú távon egyre inkább pénzügyileg is ez a megfelelő döntés.”

Forrás: Wired

https://www.wired.co.uk/article/shenzhen-electric-buses-public-transport

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936