Szakértők figyelmeztetnek a vezetést segítő funkciók kockázataira

Forrás: China Daily
A szakértők arra figyelmeztetik az autótulajdonosokat, hogy ne bízzanak túlzottan az intelligens járművek vezetést segítő funkcióiban, azt követően, hogy egy 31 éves sofőr meghalt autóbalesetben Délkelet-Kína Fujian tartományában, amikor Nio autója nem észlelt egy másik járművet.
A Nio utasának elmondása szerint az autó pilot módban volt az autópályán történt ütközés pillanatában. A nyomozás folyamatban van.
A Nio elmondta, hogy a pilot mód vezetést segítő funkciókat jelent, nem pedig autonóm vezetést, és a vezetőnek minden pillanatban a kormányon kell tartania a kezét és figyelnie az útra.
Cui Dongshu, a Kínai Személygépkocsi-szövetség főtitkára szerint a járművezetőknek nem szabad a vezetést segítő funkciókra támaszkodniuk.
„A halál szívszorító, és figyelmeztetést jelent számunkra. Az autonóm vezetést nem fogjuk azonnal elérni. Képeznünk kell a járművezetőket, és intézkedéseket kell tennünk annak megakadályozására, hogy túlságosan támaszkodjanak az ilyen funkciókra”-mondta Cui.
Cui elmondta, hogy sok autótulajdonos nincs tudatában az ilyen funkciókkal járó lehetséges kockázatokkal kapcsolatban, ezért komoly problémát jelent, ha túlságosan bíznak bennük.
Sok autóvezető összetéveszti a vezetést segítő funkciókat az autonóm vezetéssel, és ha a funkciók meghibásodnak, a következmények általában végzetesek.
Cui szerint az autógyártók kötelesek tájékoztatni a vezetőket arról, hogy bármelyik pillanatban készen kell állniuk a jármű irányításának visszavételére, ha az szükséges.
Néhány autógyártó eltúlozza a vezetést segítő funkciók terén elért eredményeit, olyan szavakat használnak rendszereikkel kapcsolatban, mint „auto”, mint például a Tesla Autopilot-ja esetében.
Li Xiang, a Li Auto új energetikai jármű startup alapítója azt javasolta, hogy az autógyártók fogadjanak el egy szabványos elnevezési stratégiát a vezetést segítő rendszereik tekintetében. A 2. szintű funkcióknál be kell tiltani az „auto” szavakat, mondta Li.
A Society of Automotive Engineers International szerint az autonóm vezetési funkciók öt szintre oszthatók, 1 -től 5 -ig. Jelenleg egyedül a 2. szintű járművek engedélyezettek az utakon, (kivéve a kijelölt területeken közlekedőket). Ezek képesek bizonyos fokú automatizálásra, de a járművezetőnek a kormány mögött kell ülnie, készen arra, hogy bármikor átvegye a jármű irányítását. Az Egyesült Államokban az autóbiztonsági szabályozók hivatalos biztonsági vizsgálatot kezdtek a Tesla Autopilot-jával kapcsolatban a Tesla modelleket és mentést végző járműveket érintő balesetek után. A vizsgálat 765 ezer, 2014 óta épített Autopilot járművet foglal magába.
A Nemzeti Autópálya Közlekedésbiztonsági Hivatal közölte, hogy a 11 balesetben 17 sérülésről és egy halálesetről számoltak be, beleértve a Tesla 3-as Modell 2019 decemberi balesetét, amelynek következtében egy utas meghalt, miután a jármű egy parkoló tűzoltóautóval ütközött Indiana államban.
A 11 balesetből négy volt idén, így a közigazgatás megkezdte az Autopilot előzetes értékelését a 2014-2021 között gyártott Tesla Y, X, S és 3 modellekben. A balesetben részt vevő járművek „mindegyikében működött vagy az Autopilot vagy a Sebességtartó Automatika ” – mondta a Hivatal.
Az NHTSA, amely 2017-ben minden intézkedés nélkül lezárta az Autopilot elleni korábbi vizsgálatot, támadások célpontjába került, mert nem biztosította a vezetési feladatokat ellátó rendszer biztonságát, és lehetővé teszi a járművezetők számára, hogy hosszabb ideig ne tartsák a kezüket a kormányon.
A Nemzeti Közlekedési Biztonsági Testület kritizálta a Tesla rendszerbiztosításának hiányát az Autopilot vonatkozásában, és azt, hogy az NHTSA nem biztosítja az Autopilot biztonságát – írja a Reuters.
Forrás: China Daily
http://www.chinadaily.com.cn/a/202108/23/WS6122f3d2a310efa1bd66a5f5.html