Tényleg képes a Tesla Teljes Önvezetésre radar nélkül?
Alig több mint egy hónappal ezelőtt a Tesla feltűnést keltett bejelentésével, miszerint felhagy a radar használatával a 3-as és Y Modell Autopilot és Teljes Önvezető rendszereihez. A lidarnak már eddig is ellenállt a cég az autonóm rendszerek esetében. De vajon tényleg képes lesz a Tesla Teljes Önvezetésre csak kamerákkal?
Ez egyelőre nem azt jelenti, hogy kikapcsolják a radarokat a jelenlegi autóikon. Hanem azt, hogy az Egyesült Államokban újonnan gyártott 3-as és Y Modellek már nem lesznek felszerelve ilyen szenzorokkal. Ez kezdetben rögtön csökkentette a Teslák Consumer Reports és Autópályabiztonsági Biztosító Intézet általi biztonsági besorolását. Azonban később újratesztelték a 3-as Modelleket és visszaállították a biztonsági minősítését.
A Tesla Tesla Vision-nek nevezi új, kamera-alapú autonóm vezetési rendszerét. Hivatalos bejelentésében a Tesla kijelentette, hogy a radarok eltávolítása átmenetileg korlátozni fog néhány autonóm funkciót. Az Automata kormányzás csak 120 km/h-ig fog működni és nagyobb távolságot tart az előtte haladó autótól. A Smart Summon és a Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer pedig egyáltalán nem fog működni. A Tesla azt ígéri, hogy ezek a funkciók újra elérhetők lesznek, amint a „következő néhány hétben” a Tesla Vision csak kamerákkal felszerelt verziója megkapja az NHTSA minősítését.
A „normál” autók világában az adaptív sebességtartó automatika jelenti a legfőbb okot az első radar használatára, és ez az egyik magyarázat arra, hogy ez általában miért olyan drága olyan autóknál, amelyeknél ez nem alapfelszereltség.
A radar fő funkciója, csakúgy, mint eredetileg a második világháborúban volt, a külső tárgyak helyének és távolságának nyomon követése. Ez lehetővé teszi az adaptív sebességszabályozó rendszer számára az elöl haladó autó távolságának megítélését és a fékezést, ha az túl közel van.
Érdemes megjegyezni, hogy egyelőre az S és X Modellek, illetve az észak-amerikai piacon kívülre szánt autók továbbra is fel lesznek szerelve radarral addig, amíg a Tesla úgy nem ítéli, hogy „megfelelő az időpont a Tesla Vision-re való áttérésre”.
Elon Musk mindig magabiztosan nyilatkozik arról, hogy a Teslák mikor válnak teljesen autonómmá. Legutóbb 2021 végére jósolta ezt, miközben a hivatalos kommunikáció szerint az autóik csak az autonómia 2. szintjén állnak.
Más cégek, amelyek a teljesen autonóm járműveket tesztelik, általában többféle szenzort használnak. A Waymo autója két első és egy hátsó radarral, a tetején egy 360 fokos lidarral, egy első és egy oldalsó lidarral is rendelkezik. A Teslával ellentétes módon a Volvo éppen most jelentette be, hogy új, teljesen elektromos XC90-es modelljét lidarral szereli fel. A Volvo szenzorai között szerepelnek kamerák, ultraszónikus szenzorok, lidarok és radarok is.
A Tesla azt tervezi, hogy minden szenzor feladatát csak kamerákkal helyettesíti. Ez elméletileg működhet is. Végülis a jelenlegi autók is alapvetően a látásra támaszkodnak. Az emberi vezetők is látás révén ítélik meg a távolságot, veszik észre az útjelzéseket és más közlekedők viselkedését, és egészen apró jelekből meg tudják állapítani a többi vezető szándékát. A Tesla egyértelműen úgy gondolja, hogy ugyanezt meg tudja tenni kamerákkal, az autonóm rendszerének megfelelő felkészítésével arra, hogy értelmezni tudja a kapott vizuális információkat.
Azt még senki se tudja megjósolni, hogy az autonóm vezetés gyorsan fejlődő technológiájában sikeres lesz-e a Tesla lépése. Végülis 2005-ig még egy autó sem tudta átszelni a sivatagot önállóan, és most Schenzen városában például robot taxik közlekednek és a Waymo is megnyitotta robotaxi szolgáltatását 2020 végén Arizonában.
Kérdés, hogy a Tesla miért kockáztatja, hogy hátrébb kerül az autonóm vezetési rendszerek versenyében azzal, hogy csak kamerákat használ. Erre talán magyarázat Elon Musk bejelentése, miszerint a Tesla 2023-ra 25 ezer dollárért fogja árusítani autóját, amely autonóm képességekkel fog rendelkezni. Ahhoz, hogy ilyen olcsó járművet állítson elő, alacsonyan kell tartania a költségeket. A Lidarok drágák és a radarok is költségesek, viszont a kamerák olcsók. A Tesla Vision azt a célt szolgálhatja, hogy az autonóm vezetést olyan alacsony költségen állítsa elő, amennyire csak lehetséges. Így ez még az alacsonyabb költségvetésű modellek számára is elérhető lesz.
Forrás: Forbes