Tesla Autopilot vs. GM Super Cruise: Melyik tud többet?

A csalódott Tesla rajongók azzal töltötték a hetet, hogy az elektromos autó fejlett vezetősegítő rendszerének, az Autopilotnak a frissített változatát várják. A „Teljes Önvezetés”-nek (FSD) nevezett funkció csak egy kisebb, kiválasztott Tesla tulajdonos számára elérhető október óta, de a cég igazgatója, Elon Musk múlt hétre ígérte a széleskörű hozzáférést a funkcióhoz. Majd néhány nappal kijjebb tolta a határidőt, de a Tesla vezetők még mindig várnak. Elon Musk legújabb nyilatkozata szerint a hozzáférés a jövő hónaptól várható.

Bár a Teslások még nem férnek hozzá az Autopilot ügyesebb változatához, ami automatikusan kormányoz, megáll a stop táblánál és gyorsít a városi mellékutakon, az eredeti automata vezetést segítő rendszer még mindig elérhető azok számára, akik megvették az extra funkciót. Míg a Tesla 2014 óta kínálja az Autopilot-ot, időközben a versenytársak is felzárkóztak, mint a General Motors Super Cruise kéz nélküli vezetőt segítő funkciója 2017-ben.

A General Motors tavaly állt elő a Super Cruise továbbfejlesztett változatával, ami most a legújabb Cadillac Escalade-ben érhető el. A „továbbfejlesztett” Super Cruise idén nyárra ígért új Chevy Bolt EUV-ben is elérhető lesz.

Sem a Super Cruise, sem az Autopilot nem nevezhető autonóm vezetésnek, mivel továbbra is készenlétben kell állnia a vezetőnek a kontroll átvételére, de sok automata funkció elérhető bennük.

De miben különbözik a kettő?

Fogni kell a kormányt vagy nem?

A Tesla Autopilot 30 másodperc kormány elengedés után először fénnyel, majd hanggal figyelmezteti a vezetőt arra, hogy fogja a kormányt. Az ígért „Teljes Önvezetés” funkció megjelenése után nem lesz szükség a kormánykerék folyamatos fogására.

Ezzel szemben a Super Cruise-t arra tervezték, hogy a kormánykerék fogása nélkül is lehessen vezetni. Egy kamera figyeli, hogy a vezető az utat figyeli-e, nem néz-e túl sokáig lefelé vagy a telefonjára. Ez még napszemüvegben is működik. Ha nem figyel a vezető, a rendszer először egy villogó zöld jelzéssel figyelmezteti, amely később pirosra vált, és egy hang a kormányzás átvételére szólít fel.

Hol működik?

Az Autopilot legjobban az autópályán működik, az FSD ehhez hozzáadja a városi vezetést és a kisebb utakat.

A Super Cruise csak autópályán használható eszköz. Csak 200 000 mérföldnyi úton érhető el az Egyesült Államokban és Kanadában.

Mivel működik?

A Tesla Autopilot kamerák segítségével működik, konkrétan nyolc kamerát használ. Van még 12 ultraszónikus szenzora és egy előre néző radarja.

A Super Cruise esetében az autóban található infravörös kamera gondoskodik arról, hogy a vezető figyelmét ne zavarják, de vannak kamerák és érzékelők is az autó körül. Az autó a LiDAR térképezésből ismeri az út részleteit.

Hogyan kell bekapcsolni?

A Teslákban a jobb sebességváltót kell kétszer lenyomni az Autopilot aktiválásához. Ezután egy szimbólum jelenik meg a képernyőn, ami jelzi, hogy a funkció be van kapcsolva.

A Super Cruise esetében a kormánykerék bal alsó oldalán van egy bekapcsoló gomb. Itt is megjelenik egy szimbólum a képernyőn, körülötte a kormánykerék világító zöld sávjával. Amikor a kerék szilárdan zöld, akkor el lehet engedni a kormányt.

Mit csinál?

Az Autopilot előre vezeti az autót, tartja a tempót a körülötte levő forgalommal. Az Autosteering a sávban tartja az autót.

A Super Cruise automatikusan gyorsít az előre megadott sebességre. Kormányoz, hogy a sávban tartsa az autót. Használható a Super Cruise automatikus kormányzás nélkül is, ekkor egy adott sebességen tartja az autót, de a kezet a kormánykeréken kell tartani. Ebben a módban a kormánykerék kékre vált.

Mire képes még?

Az FSD mód kiegészíti az Autopilot autosteeringjét és automatikus tempomatját. Az FSD esetében a legnagyobb fejlesztést „Navigálás az Autopiloton”-nak hívják, amely automatikusan sávot vált, ha lassabb sofőr mögé kerül, és levezet az autópályáról. Van még önálló parkolás, stop tábla és közlekedési jelzés felismerés és Autopilot kisebb városi utcákon. De ezek csak az FSD csomaggal érhetők el.

A Super Cruise továbbfejlesztett verziója automatikusan tud sávot váltani. Ha a vezető bekapcsolja az irányjelzőt, az autó felméri a helyzetet, és amikor biztonságosnak tartja, előz. Ezután kikapcsolható az irányjelző és tovább lehet haladni.

Mennyibe kerül?

Jelenleg a Teslák az alap Autopilot funkcióval rendelkeznek. Ha valaki a teljes FSD automata csomagot szeretné, az 10 ezer dollár ráfizetést jelent. (És hacsak valaki nem a szerencsés béta tesztelő csoport tagja, akkor várnia kell, amíg elérhetővé válik.) Előfizetéses lehetőségen is dolgoznak azok számára, akik nem akarják életük végig használni az FSD-t.

A GM ingyen kínálja a Super Cruise-t az első három évben, azután havonta 25 dollárba kerül.

Forrás: Mashable

https://mashable.com/article/general-motors-super-cruise-versus-tesla-autopilot/?europe=true

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936