Úgy tűnik, megtörtént az első Tesla „Teljes Önvezető” béta rendszere által okozott baleset
Az Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hatósághoz (NHTSA) beérkezett panasz azt állítja, hogy egy FSD-vel (Teljes Önvezető rendszer) felszerelt Telsa Y Modell „súlyosan megsérült”, miután tévedésből rossz sávba kanyarodott, és egy másik autóval ütközött.
A panasz további részleteket is közöl az esetről, amely úgy tűnik, hogy az első olyan súlyos baleset, amelyben egy Tesla a Teljes Önvezetés rendszer (FSD) béta verzióját használta. A baleseti jelentés mindössze egy héttel azután készült, hogy a vállalat 11 704 járművet kényszerült visszahívni az FSD-vel kapcsolatos hiba miatt.
A jelentés szerint a balesetben állítólag egy FSD üzemmódban működő Y Modell érintett, amely november 3-án karambolozott a kaliforniai Breában, miután tévedésből rossz sávba kanyarodott, és nekiütközött egy másik autónak, aminek következtében a Tesla „súlyosan megsérült” a vezető oldalán. A balesetben a jelentés szerint senki sem sérült meg. Több részlet egyelőre nem került nyilvánosságra.
Az autóbiztonsági szakértők és a szabályozó hatóságok egész évben vészharangot kongattak a Teljes Önvezetéssel kapcsolatos biztonsági aggályok miatt.
Júliusban a Consumer Reports arra figyelmeztetett, hogy az FSD nem rendelkezik megfelelő biztosítékokkal, ami miatt a Tesla autók kihagyják a kanyarokat, súrolják az út menti bokrokat, és bizonyos esetekben túl közel haladnak a parkoló autókhoz. A Consumer Reports arra figyelmeztetett, hogy az FSD késett biztonsági reakciói nemcsak magukra a Tesla-vezetőkre, hanem a gyalogosokra, kerékpárosokra és más autósokra is veszélyt jelentenek.
Néhány hónappal később, az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács elnöke, Jennifer Homendy kritizálta a társaságot amiatt, hogy az autóvezetőknek engedi a szolgáltatás elérését még azelőtt, hogy a cég megoldotta volna az általa „tervezési hiányosságoknak” nevezett problémákat.
Homendy erre rátett még egy lapáttal október végén a CNBC-nek adott interjújában, ahol azt állította, hogy a Tesla FSD elnevezése, mely teljes önvezetést jelent, „megtévesztő”, és potenciálisan ösztönzi a felelőtlen használatot, mivel azt sugallja, hogy a vezetők hagyhatják az autót önmagát vezetni.
A Tesla elismerte, hogy az FSD csak 2-es szintű autonómiát ér el az 1-től 5-ig terjedő skálán. Richard Blumenthal és Edward Markey demokrata képviselők sürgették az FTC-t, hogy vizsgálja meg, vajon a Tesla FSD kategorizálása hamis reklámozásnak minősül-e.
Mindezek alapján csak idő kérdése volt, hogy mikor történik az FSD-t érintő baleset, főleg, hogy maga Musk is azt tanácsolta a Tesla tulajdonosoknak, hogy „legyenek paranoiásak”, azaz elismerte, hogy az FSD bétával még előfordulhatnak váratlan problémák.
A nagy kérdés most az, hogy mi jön ezután.
Minden jel arra mutat, hogy idén megnőtt a vezetőt segítő rendszerek és az autonóm járműszabályozás iránti étvágy, de egyelőre semmi konkrétum nem valósult meg. Szinte garantált, hogy több olyan balesetet is fogunk látni, mint a mostani az FSD-vel kapcsolatban, ahogy a béta verzió még nagyobb közönséghez jut el. Az ezekből származó esetleges sérülések elegendőek lehetnek ahhoz, hogy a szabályozó hatóságokat cselekvésre kényszerítsék.
Forrás: Gizmodo
https://gizmodo.com/teslas-full-self-driving-beta-appears-to-have-caused-it-1848049965