Új elektromos utakat tesztelnek Svédországban

Május elején felavatták az új-generációs elektromos utat a dél-svédországi Lund városában. Az utakon elhelyezett töltéstechnikát egy egy kilométer hosszú elektromos útszakaszon tesztelik a getingevägeni buszsávban. Ez azt jelenti, hogy az áram az út sínjeiből érkezik, amellyel a járműveknek kapcsolatba kell lépniük a töltéshez.

Az Evolution Road elnevezésű projektet az Innovation Skåne vezeti, a svéd Nemzeti Közúti Közlekedéskutató Intézet (VTI) részvételével.

„Az Evolution Road kétféle módon telepíti az elektromos síneket az útra” – mondja Mohammed Hoseini, a VTI kutatási menedzsere és a projektmenedzsment csapatának tagja.

„Az első bemutató szakasz során a síneket az aszfaltra szereljük, a következő évben pedig az aszfaltba maratott sínekkel folytatjuk. A tesztek során buszokat fogunk használni, és az út szélén elhelyezett mérőállomásokról fogjuk figyelni őket.”

Lesznek laboratóriumi tesztek is és a VTI, mint az útfelületek szakértője vezeti majd a teszteket az út és a sínek működéséről mind együtt, mind pedig külön-külön. Björn Kalman kutatási vezető a következőket magyarázza:

„Az út 15 méter hosszú másolatát építjük fel linköping-i útvizsgáló létesítményünkben, ahol a két különböző sínillesztési technikát alkalmazzuk. Az építkezés befejezése után stressz-tesztet hajtunk végre egy úgynevezett nehéz jármű szimulátorral, amely az elektromos síneket egy teherautó kerekével terheli, amelyet ismételten ferde szögben hajtanak át a síneken. Fontos, hogy kibírják a forgalmi igénybevételt anélkül, hogy elszakadnának vagy megsérülne az elektronika. A különböző időjárási körülmények tesztelésére a teszt út hőmérsékletét is megváltoztathatjuk, és száraz és nedves útviszonyok között is meghajthatjuk a teherautó kerekét. ”

„A sínek kopásállóságának teszteléséhez kör alakú közúti tesztelő gépünket is felhasználjuk, amelyet ezekhez a próbákhoz szöges gumikkal szerelünk fel. A síneket a különböző technikák alkalmazásával az aszfaltdarabokra illesztik, amelyeket behelyeznek a közúti tesztgépbe, majd a szegecses gumik körbeforognak és elvégzik a munkát ”- folytatja Björn Kalman.

Annak mérésére, hogy a sínek mennyire csiszolódnak, az úttesztelő gép szegecses gumiabroncsait szegecs nélküli gumikkal cseréljük ki. A kutatók a tapasztalatok alapján tudják, hogy a szegecs nélküli gumiabroncsok nem viselik meg a síneket, de úgy csiszolhatják őket, hogy a súrlódás túl alacsony legyen, ami viszont negatív hatással lehet a közúti biztonságra.

A getingevägeni elektromos utat a VTI vezetési szimulátorában is reprodukálják. A szimulátor a projekt lund-i látogatóközpontjában lesz, és lehetőséget ad az érdeklődőknek arra, hogy busszal teszteljék az utat. Mivel az úton történő teszteket havonta csak egy héten fogják elvégezni, a szimulátor jó kiegészítő lesz, hogy bemutassák a projektet azokban a hetekben, amikor a busz épp nem az utakon van.

Az Evolution Road projekt több éve indult Elväg Syd néven, de az út csak most vált valósággá. A projektet főleg a Svéd Közlekedési Hatóság finanszírozza, amely több ismeretet szeretne szerezni az elektromos utakról annak érdekében, hogy a jövőben hosszabb tesztutakra válasszon technológiát.

Forrás: Vti

https://www.vti.se/en/news/evolution-road–new-electric-road-tested-both-inside-and-out/

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936