Újabb adatok bizonyítják, hogy vannak vezetők, akik teljesen “kikapcsolnak”, amikor fél-autonóm autót vezetnek

Egy fél-autonóm járművek vezetése közbeni figyelemelterelődést vizsgáló kanadai tanulmány kezdeti adatai azt jelzik, hogy a vezetők nem mindig figyelnek teljes mértékben.

A vizsgálat során a résztvevők Tesla Model 3-at vezettek a 401-es főút egy szakaszán. Néhányan manuálisan vezetnek, mások pedig félautomata üzemmódban. Mindkét esetben azt mérik, hogy a vezetők mennyire koncentráltak.

Francesco Biondi, a Windsori Egyetem kineziológiai professzora és a tanulmány egyik kutatója a Windsor Morningnak elmondta, hogy néhány előzetes eredmény nem meglepő.

Elmondása szerint az automatizált rendszer használatakor a sofőrök hajlamosak voltak „kikapcsolni” az általa unalmasként leírt autópálya-szakaszon – Windsortól Chathamig.

„A rendszer a hamis biztonság érzését adja” – mondta. „A vezető úgy érzi, hogy a rendszer teljes mértékben irányítja a vezetést, miközben nem.”

Elmondta, hogy azért esett erre az autópálya-szakaszra a választás, mert ez volt az „ideális” tesztterület a félautomata vezetéshez – elég egyenes, nincs túl nagy forgalom és „eseménytelen”.

Biondi elmondta, hogy számos érzékelőt helyeztek a Teslába, amelyeket a tanulmány során használtak a fiziológiai markerek, például a pulzusszám nyomon követésére, másokat pedig a szemmozgások nyomon követésére – megmondták a kutatóknak, hogy a járművezetők hova és mennyi ideig néznek.

Ezek az adatok némi betekintést nyújtottak abba, hogy a félautonóm vezetési módot használók hogyan boldogultak, amikor váratlan útvonalváltozásokkal szembesültek.

Biondi azt mondta, hogy egy ponton az autópálya egy szakaszán építkezés zajlott, és a kutatók azt tapasztalták, hogy a járművezetők viselkedése megváltozott miután az építkezés mellett elhaladtak.

Elmondta azt is, hogy félautonóm üzemmódban a sávjelzések leolvasásának megbízhatóságát az építkezés akadályozta.

„Akkor láthattuk, hogy a jármű vezetése egy kicsit szabálytalanabbá vált. A rendszer nem vezetett olyan gördülékenyen, mint korábban” – mondta.

– És ez egy kicsit megijesztette néhány sofőrünket.

Azt mondta, hogy a megbízhatóságot túlértékelték a reklámokban, és ez a félig autonóm járművek iránti túlzott bizalomhoz vezetett.

„Sofőrként nagyon csábító, hogy így használjuk ezt a technológiát” – mondta.

„Viszont nekünk kellene irányítanunk, mert a jármű, a rendszer rendben van, de továbbra is felügyelnünk a rendszer működését.”

„És ezt nem mondják el az autóvezetőknek. Ha megnézünk néhány reklámot, ezt nem mondják el.”

A tanulmány szeptemberben kezdődött, és várhatóan három évig fog tartani. Biondi azt mondta, reméli, hogy az eredmények segíthetnek az érdekelt felek és a kormányzati döntéshozók jobb tájékoztatásában.

Flavio Volpe, az Automotive Parts Manufacturers’ Association elnöke elmondta, hogy ez a fajta kutatás elengedhetetlen az autonóm járművek jövőbeli tervezése szempontjából.

„Nagyon fontos annak tanulmányozása, hogyan viselkednek és reagálnak az utasok és a sofőrök, amikor olyan járműben ülnek, amelyben ilyen technológia található” – mondta.

Volpe elmondta, hogy a járművek autonómiájának szintjét egytől ötig terjedő skálán értékelik, ahol az egy, a nem autonóm, az ötös pedig a teljesen vezető nélküli jármű.

Azt mondta, sok nagy autógyártó „flörtöl” a 3. szinttel ezen a ponton, „ami sok olyan rendszert jelent, amely lehet autonóm, de nem mindegyik”.

„A 4-es szint azt jelenti, hogy az autó teljesen autonóm lehet, de még mindig szüksége van a kormányra és a pedálokra a felülbíráláshoz” – mondta.

Volpe azt mondta, hogy nem hiszi, hogy a 4-es szintű járműveket 5-10 éven belül telepítik, és felbecsülhetetlen értékű az, amit megtudunk az emberek viselkedéséről a technológia használata közben.

„Úgy gondolom, hogy társadalomként, ha belevágunk egy 4-es szintű technológiába és annak tömeges bevezetésébe, de rájövünk, hogy sofőrként lustábbak vagy kevésbé figyelmesek leszünk, azt hiszem, ez jelezni fogja, hogy mennyivel több technológiát kell bevezetni, mielőtt lehetővé tennénk az 5. szintet az utakon” – mondta.

Forrás: CBC

https://www.cbc.ca/news/canada/windsor/windsor-university-study-distracted-driving-1.6715465

Lépjen kapcsolatba velünk

Budapest, Than Károly u. 3, 1119
(1) 371 5936