Végre eljöhet a hidrogénüzemű járművek ideje
A hidrogénüzemű járművek kilátásai javulnak a több évtizedes beteljesületlen hírverés után, köszönhetően a példátlan szövetségi támogatásnak és a megnövekedett magánbefektetéseknek.
A hidrogén üzemanyagcellák a hidrogén és a levegő összekeverésével termelnek villamos energiát, amelynek egyetlen mellékterméke a vízgőz. Ez ígéretes klímamegoldássá teszi őket – különösen a zajos, kormot okádó dízel teherautók és ipari berendezések helyettesítésére.
Nagyobb hatótávolságot kínálnak, mint az elektromos járművek akkumulátorai, és a tankolás sokkal gyorsabb, mint a feltöltés, így személygépkocsikban is vonzóak lehetnek.
Annak ellenére, hogy bőséges és szennyezésmentes energiaforrásként híresült el, a hidrogén számos gyakorlati ok miatt nem tudott igazán sikeres lenni üzemanyagként.
- Először is, jelenleg főleg földgázból nyerik, ami aláássa környezeti előnyeit.
- A megújuló energiaforrásokból előállított tisztább hidrogén előállítása költséges. Ráadásul nincs országos elosztóhálózat.
Az Egyesült Államok két közelmúltbeli politikai lépése azonban, amelyek a hidrogén növelésére irányulnak, feltámasztja az optimizmust az üzemanyagcellás járművekkel kapcsolatban.
2023 októberében a Biden-kormányzat 7 milliárd dollárt adományozott a 2021-es infrastruktúratörvényből hét regionális hidrogéntermelési csomópont létrehozására.
2023 decemberében az Egyesült Államok Pénzügyminisztériuma szabályokat javasolt a vállalatok számára, amelyek a 2022-es inflációcsökkentési törvény (IRA) értelmében jövedelmező adójóváírást igényelhetnek a tiszta hidrogéntermelésért. Az IRA adókedvezményeket is tartalmaz az üzemanyagcellás járművekre, a hidrogén-infrastruktúrára és az energiatárolásra.
A Biden-adminisztráció arra számít, hogy az összes kormányzati kiadás több tízmilliárddal ösztönzi a magán hidrogénbefektetéseket.
A General Motors és a Honda megkezdte az üzemanyagcellák gyártását egy Detroit melletti gyárban, hogy a Honda CR-V crossover segédprogramjának idén tavasszal új, plug-in hibrid üzemanyagcellás változatát hozzák létre. Hidrogénüzemű cementkeverőket, billenőkocsikat, szemeteskocsikat és egyebeket is terveznek, amelyeket a GM az Autocar Industries nevű nehézteherautó-gyártóval közösen fejlesztenek.
A GM pedig új vegyesvállalatot hoz létre a Komatsuval üzemanyagcellás bányászati teherautók fejlesztésére.
Más teherautó-gyártók is bevezetnek üzemanyagcellás teherautókat a piacra, köztük a Toyota, a Hyundai és az induló Nikola.
A Cumminsnek megvan a maga csavarja: hidrogén égésű motorokat fejleszt, amelyek dízel üzemanyag helyett hidrogént égetnek – ellentétben az üzemanyagcellákkal, amelyek elektromosságot termelnek a motor meghajtására.
A riválisok, a Daimler Truck és a Volvo Group pedig összeállt egy új, Cellcentric nevű üzemanyagcellás-vállalkozásban, amelynek célja a nagyüzemi termelés 2025-ig történő fellendítése.
A hidrogén hasznos lehet a hosszú távú teherszállításban és az éjjel-nappali rakománylogisztikai műveletekben, ahol az idő pénz. Az üzemanyagcellás személygépkocsik azonban továbbra is apró rést jelentenek. 2012 óta kevesebb mint 18 000 darabot adtak el az Egyesült Államokban, és az országnak mindössze 55 nyilvánosan elérhető hidrogén-töltőállomása van – mindegyik Kaliforniában, ahol a legszigorúbbak a zéró emissziós szabályok. Ennek ellenére érdemes megjegyezni, hogy a korai szereplők egyike sem adta fel, köztük a Toyota, a Hyundai és a BMW sem.
Még mindig sok a harc a hidrogéntermelési adókedvezmény bevezetése körül, ahogy Jael Holzman kifejti az Axios Pro: Energy Policy című könyvében. Elegendő védőkorlát nélkül a környezetvédők attól tartanak, hogy a kedvezmények az Egyesült Államok szén-dioxid-kibocsátásának növekedéséhez vezethetnek.
Az üzemanyagcellás járműveknek hosszú utat kell megtenniük – de lehet, hogy végre lesz energiájuk eljutni odáig. „Két évvel ezelőtt már tudtam, hogy nehéz út előtt állunk, és nem láttam olyan hullámot, amely bármit megváltoztatna. Most azt hiszem, valami megváltozott ” – mondja Bill Elrick, ügyvezető igazgatója a Hidrogén Üzemanyagcella Partnerségnek, amely az ipar és a kormány közös erőfeszítése az üzemanyagcellás járművek piacának bővítésére.
Forrás: www.axios.com