Vezető nélküli robotaxit vezetnek be Nagy-Britanniában
A vezető nélküli robotaxik a következő három évben körbejárják az Egyesült Királyság nagyobb városait.
A Verne névre keresztelt, radikális önvezető autóban nem lesz kormánykerék, pedálok vagy műszerfal, miközben az embereket körbeviszi a városban.
A kétüléses elektromos ferdehátú tágasabbnak ígérkezik, mint egy Rolls-Royce. A hagyományos kormánykerékkel és pedálokkal felszerelt vezetőülés helyett több lábtér áll rendelkezésre a kényelmes utazás érdekében. A műszerfalat 43 hüvelykes képernyőre cserélték, ahol az utasok élvezhetik az X-box játékot vagy a filmnézést útközben.
A Verne tervezője, Adriano Mudri így nyilatkozott: „Azt akartuk, hogy a belső tér kevésbé legyen autószerű, és inkább nappalihoz hasonlítson.” Mudri hozzátette, hogy az autóban két ülés lesz négy helyett, mert „10-ből kilencszer egy vagy két ember használja csak az autót”.
A nem mindennapi fuvart egy alkalmazáson keresztül lehet majd megrendelni, ahol az utas előre kiválaszthatja az utastér hőmérsékletét is. A cég állítása szerint az utasok még az autó illatát is előre kiválaszthatják majd.
Nem kell aggódni a lemondások vagy a hosszú várakozási idő miatt, mivel a Verne napi 23,5 órás üzemidőre készült – fél órát hagyva a feltöltésre.
Minden város épít egy „anyahajót”, ahol az autókat ki tudják takarítani és fel tudják tölteni a következő útra.
Az utastérben használt anyagokat is úgy tervezték, hogy mind könnyűek, mind pedig elég tartósak legyenek ahhoz, hogy kibírják az évi 100 000 km megtételét.
Eközben tolóajtók biztosítják, hogy ne akadályozza a forgalmat, amikor az utasok ki- és beszállnak az autóba.
A Verne Mobileye technológiát fog használni a biztonságos vezetés érdekében, különféle szenzorok segítségével, beleértve a lidart, radart és kamerákat a környezet megfigyelésére.
Ezt a rendszert a redundanciát szem előtt tartva tervezték, ami azt jelenti, hogy meghibásodás esetén az egyes alkatrészek egymástól függetlenül működhetnek.
A szagérzékelők gondoskodnak arról, hogy a taxi tiszta és friss maradjon az egyes utazások között, miközben az autó kamerái beszállás előtt és kiszállás után is képet készítenek az utasról.
A cég szerint a Verne-t „különböző helyen, különböző úttípusokon, változó időjárási körülmények között, és még a helyi vezetési stílusokat is figyelembe véve” dolgozták ki.
Mudri elmondta: „Mélyen integráltuk a kamerákat, radarokat, rövid- és távolsági lidarokat és tisztítórendszereiket.”
„Ugyanakkor le tudtuk egyszerűsíteni a megjelenést azáltal, hogy eltávolítottuk a tipikus, ember által vezérelt járművek jellemzőit. Megszabadultunk az ablaktörlőktől. Ugyanez vonatkozik az oldalsó tükrökre is. Ez hatékonyabbá teszi az aerodinamikai teljesítményt, és megkönnyíti a tisztítást.”
Az új Verne robotaxit 2026-ban a horvátországi Zágrábban építik meg és dobják piacra.
Az Egyesült Királyságbeli teszteket várhatóan egy évvel később Manchesterben és Birminghamben hajtják végre, mielőtt London nyüzsgő utcáin bevezetnék.
Eközben az önvezető járművek 2026-ra elindulhatnak az Egyesült Királyság útjain, mivel a kormány új törvényjavaslatot terjeszt elő. Az automatizált járművekről szóló törvényjavaslat azt tartalmazza, hogy az autósok nem tehetők felelőssé az önvezető üzemmódban lévő jármű működéséért.
Forrás: www.the-sun.com